Kalkulace surovin a cen v gastronomii
65-m-3/AF35
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
11. 04. 2017
65-51-H/ 01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
16
30. 04. 2020
Žák ovládá základní početní operace a převody jednotek v rozsahu výsledků vzdělávání učiva základní školy. Rozumí základním pojmům suroviny, měrné jednotky surovin, cena a dovede je aplikovat a využívat v praktickém životě.
Modul vede žáka k samostatnému a systematickému řešení problémů týkajících se normování, kalkulace a stanovení ceny. Uvědomuje si nutnost šetrného a ekonomického zacházení se surovinami.
Modul je zaměřen na normování vývarů, zavářek, vložek, bílých polévek a příloh. Zaměřuje se na přípravu kalkulačních listů a výpočet ceny polévek a příloh. U nápojů se zaměřuje na postup výpočtu s DPH, kalkulační přirážkou, na rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou.
Modul je určený pro první ročníky. Hlavním cílem je, aby si žáci uvědomili cenu potravin, se kterými pracují. U výrobků připravovaných v kuchyni žáci dokáží vysvětlit rozdíly mezi výrobní a prodejní cenou. Vysvětlí, co je to kalkulační přirážka.
Kalkulace polévek je spojena i s praktickým úkolem, žák si připraví normu, kalkulaci a poté výrobek připraví v kuchyni.
Očekávané výsledky vzdělávání vychází z profesní kvalifikace Příprava teplých pokrmů 65-001-H
Kvalifikační standard: Název odborné způsobilosti: Přejímka potravinářských surovin.
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-H/01 Kuchař-číšník
Očekávané kompetence - odborné kompetence
Očekávané výsledky vzdělávání:
Žák:
65-001-H Příprava teplých pokrmů: Přejímka potravinářských surovin
Rozpis učiva
Jednoduché normování
Kalkulace
Nápoje
Učební činnosti žáků:
Žáci řeší typové příklady samostatně nebo ve skupinách.
V odborném výcviku využívají získané teoretické znalosti.
Dodržují množství odpadu při předběžné úpravě – ekonomické a ekologické hledisko využívání potravin.
Strategie - deduktivní: výklad, předvedení, procvičování
sociálně zprostředkované - žák učí žáka
1. ročník
65-51-H/ 01 Kuchař-číšník
1. ročník
65-41-L/01 Gastronomie
Znalosti žáků jsou ověřovány ústně, písemně, testy. Testy mohou být prováděny aktivizujícími metodami pomocí multimédií – mobilní telefon, tablet, přes interaktivní tabuli nebo webové stránky www.hellosmart.com. Žáci pomocí mobilních telefonů v časovém limitu odpovídají na zadanou otázku nebo ve svém zařízení mají testové otázky. Vyhodnocení je prováděno v procentech.
Na konci období žák ověřuje teoretické poznatky v praxi:
Žák dostane jednoduché zadání – polévku, přílohu, nápoj.
Žák vyhotoví normování, kalkulaci.
Žák v odborném výcviku připraví výrobek podle připravené kalkulace a slovně obhájí.
Je vyžadována 90 % docházka.
Kritéria hodnocení vychází z hodnotícího standardu profesní kvalifikace Příprava teplých pokrmů 65-001-H
Přejímka zboží:
Hodnocení testů – procentuální:
100–90 % – výborný
89–80 % – chvalitebný
79–65 % – dobrý
64–51 % – dostatečný
50 % – nedostatečný
Výstup:
Modul bude splněný po vykonání teoreticko-praktické zkoušky.
Teoretická zkouška 50 %
V teorii žák vyhotoví normu a kalkulační list zadaného výrobku na určitý počet porcí.
Hodnotí se:
20 % – normování,
30 % – kalkulační list.
Praktická zkouška 50 %
V Odborném výcviku žák připraví zadaný výrobek.
Hodnotí se:
10 % – množství odpadu – hospodárnost potravin,
20 % – využití potravin při výrobě,
20 % – odpovídající množství hotového výrobku.
Norma a kalkulační list musí souhlasit s praktickým provedením zadaného výrobku.
Hodnocení vychází z Pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která jsou nedílnou součástí školního řádu. Průběžné hodnocení je prováděno známkováním.
Stupeň 1 – výborný
Žák ovládá požadované poznatky, pojmy, definice a praktické dovednosti přesně a chápe vztah mezi nimi.
Stupeň 2 – chvalitebný
Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, pojmy, definice a praktické dovednosti v podstatě uceleně, přesně a úplně.
Stupeň 3 – dobrý
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, pojmů, definic a praktických dovedností nepodstatné mezery.
Stupeň 4 – dostatečný
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků a praktických dovedností závažné mezery.
Stupeň 5 – nedostatečný
Žák si požadované poznatky a praktické dovednosti neosvojil uceleně, má v nich závažné a značné mezery.
KEBLOVÁ, Alena, VOLKOVÁ, Jana. Hospodářské výpočty. [Praha]: Septima, s.r.o., 2007. 184 s. ISBN 80-7216-148-2.
RUNŠTUK, Jaroslav a kol. Receptury teplých pokrmů. Hradec Králové: 6. vyd. R plus, 2009. 564 s. ISBN: 978-80-904093-0-9.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdena Predajňová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.