VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Inovace a nové trendy v gastronomii
Kód modulu
65-m-3/AF34
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51-H/01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Odborné znalosti poživatin – potravin, pochutin, nápojů.
Odborné znalosti základů technologie přípravy pokrmů.
Odborné znalosti servisu pokrmů a nápojů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je poskytnout žákům odborný přehled a dobrou orientaci v současných moderních trendech, inovacích v gastronomii, které mohou využít na praktickém výcviku i v budoucím profesním životě.
Žáci se postupně seznámí s jednotlivými aktuálními trendy, moderními prvky gastronomie, jež navozují pocit zážitkové gastronomie nejen pro hosty, ale také pro profesionální pracovníky v oboru. Inovativní prvky souvisejí jak s technologickou přípravou a finální úpravou pokrmů na talíři, tak s moderním přístupem v prezentaci a následném servisu pokrmů a nápojů včetně profesionální komunikace s hosty, vytvoření stylové atmosféry v odbytovém středisku nebo v oblasti cateringu.
Žáci budou rozlišovat a charakterizovat jednotlivé moderní trendy v gastronomii. Využijí přitom dosavadní odborné znalosti o poživatinách, dále základy technologie či způsoby prezentace a servisu pokrmů a nápojů. Uplatní zde rovněž znalosti o racionální výživě, dokonce i základní prvky marketingu.
Žáci si tak rozšíří znalosti o novinky, inovace a moderní prvky v gastronomii dnešní doby, které výrazným způsobem zvyšují úroveň gastronomických služeb a tržby v reálné praxi, a vysvětlí důvody, proč tomu tak je.
Žáci jsou vedeni k tomu, aby dokázali vysvětlit a samostatně zhodnotit význam uplatnění konkrétních inovací ve výrobních a odbytových střediscích, uvědomovali si rozdíly v úrovni poskytovaných služeb jednotlivých odbytových středisek.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí pojem inovace v gastronomii, její význam,
- vyjmenuje a stručně charakterizuje všechny moderní trendy v gastronomii,
- popíše hlavní zásady/principy uplatnění každého moderního trendu v praxi,
- uvede u každé inovace konkrétní příklady moderních prvků v gastronomii, případně další její podformy,
- rozlišuje a výstižně charakterizuje jednotlivé moderní prvky a objasní rozdíly v jejich reálném uplatnění,
- vysvětlí problematiku ne/zavedení moderních prvků v konkrétních výrobních a odbytových střediscích,
- na konkrétních příkladech vysvětlí možnosti zavedení některého z moderních prvků gastronomie v reálném tržním prostředí,
- samostatně zhodnotí ukázky jednotlivých moderních trendů a následně je konzultuje se svými spolužáky.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Biopotraviny a produkty z farem
- základní pojmy a principy pěstování/chovu
- certifikace a označení
- biofood – zpracování a příklady
Regionální produkty
- zeměpisné určení lokalizace produktů
- certifikace a označení
- konkrétní příklady a jejich využití v praxi
Vaření z čerstvých a sezonních potravin
- čerstvost a biologická hodnota potravin, raw food
- sezonní potraviny – druhy a jejich použití
- návrhy zařazení a zpracování potravin v praxi
Wellness food
- pojem wellness jako životní styl, wellness food
- vhodné potraviny a nápoje pro wellness
- wellness jídelníček, functional food, brain food
Slow food x fast food
- základní pojmy, jejich protiklady
- principy slow food x principy fast food
- sortiment pokrmů a nápojů
Gurmánský cestovní ruch
- pojem a význam, řízená degustace, exkurze
- foodfestivaly a cuisine fusion
- zážitková gastronomie
Molekulární gastronomie
- pojem a význam
- techniky práce a ukázky
- netradiční tvary, chutě, konzistence na příkladech
Frontcooking
- pojem a význam
- techniky práce a ukázky
- způsoby uplatnění v odbytových střediscích
Foodstyling
- pojem a význam, atypický inventář
- tradiční versus netradiční servis
- finger food, fun and fancy food, puzzle food…
Moderní technologie
- pojem a význam, ukázky
- vakuové vaření, regenerace pokrmů, pesta a pyré
- moderní technologické vybavení, on-line kuchyně
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s odborným časopisem, textem.
Metody názorně demonstrační:
- projekce statická a dynamická,
- názorná ukázka příkladů moderních prvků gastronomie.
Metody organizace výuky:
- frontální výuka,
- skupinová výuka,
- individuální výuka.
Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentací (event. s interaktivní tabulí), včetně demonstrativních ukázek. Využívá se např. dataprojektor, TV či PC. Lze využít odbornou učebnu pro technologii nebo stolničení.
Součástí výukového materiálu jsou odborné články, videoukázky nových trendů v gastronomii, názory a pohledy odborníků z reálné praxe.
Žáci se aktivně zapojují do diskuze, připravují si referáty či prezentace k novinkám u jednotlivých témat, sdělují své poznatky, zkušenosti.
Vítány jsou konzultace, návštěvy u odborníků v praxi – např. šéfkuchaři, stylové restaurace či kavárny, návštěva biofarmy či producenta regionálních produktů, vlastní praktické ukázky foodstylingu.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
Biopotraviny a produkty z farem
- vysvětlí základní pojmy a principy pěstování či chovu v ekozemědělství a biochovech,
- popíše způsob certifikace biopotravin a jejich označování na etiketě, uvede na konkrétním příkladu,
- uvede a popíše možnosti zpracování biopotravin na pokrmy „biofood“ včetně konkrétních příkladů z praxe.
Regionální produkty
- určí na mapě lokalizaci produktů podle regionů,
- popíše způsob certifikace regionálních produktů a jejich označování na etiketě, uvede na konkrétním příkladu,
- vyjmenuje klasické regionální produkty a možnosti jejich využití v praxi – zařazení do menu, JL, NL.
Vaření z čerstvých a sezonních potravin
- vysvětlí obecné znaky čerstvosti potravin a jejich souvislost s biologickou hodnotou potravin,
- charakterizuje pojem raw food a jeho souvislost s čerstvostí a sezonností potravin,
- definuje a vyjmenuje sezonní potraviny podle ročních období – jednotlivé druhy a jejich konkrétní způsob použití,
- uvede a konzultuje se spolužáky návrhy zpracování a zařazení konkrétních čerstvých a sezonních potravin do nabídky odbytových středisek.
Wellness food
- vysvětlí pojem wellness jako životní styl a pojem wellness food jako součást filosofie wellness,
- vyjmenuje a zdůvodní vhodné potraviny a nápoje pro wellness food, jejich využití v praxi,
- prohlédne, zhodnotí a případně upraví wellness jídelníček, své rozhodnutí obhájí,
- vysvětlí pojmy functional food a brain food jako součást wellness food a racionální stravy.
Slow food x fast food
- vysvětlí základní pojmy a seznámí se s jejich protiklady,
- vyjmenuje principy slow food a principy fast food, následně jednotlivě vysvětlí na příkladech z praxe,
- popíše sortiment pokrmů a nápojů typický pro slow food a fast food, zhodnotí jej z pohledu i/racionální výživy, navrhne případné úpravy.
Gurmánský cestovní ruch
- vysvětlí pojem a význam gurmánského cestovního ruchu a dále pojmy jako jsou řízená degustace, foodfestivaly, pojem exkurze a její souvislost s gurmánskou turistikou, zážitková gastronomie,
- vysvětlí pojem cuisine fusion a jeho význam v gurmánské gastronomii, uvede příklady,
- popíše druhy zážitkové gastronomie a jejich možnosti využití v konkrétních odbytových střediscích, svůj postoj konzultuje se spolužáky.
Molekulární gastronomie
- vysvětlí pojem a význam molekulární gastronomie,
- vyjmenuje a popíše techniky práce, poznává konkrétní techniku na videoukázkách,
- správně popíše netradiční tvary, chutě, konzistence pokrmů a nápojů molekulární gastronomie na příkladech z praxe, využívá praktické ukázky,
- uvede vhodné použití prvků molekulární gastronomie v odbytových střediscích, při cateringu či na tematických gastronomických akcích.
Frontcooking
- vysvětlí pojem a význam frontcookingu,
- uvede a popíše techniky práce frontcookingu na videoukázkách – finedining, chieftable…,
- doporučí vhodné způsoby uplatnění různých technik práce frontcookingu v odbytových střediscích, např. v barech, pizzeriích, tavernách…, své stanovisko konzultuje se spolužáky.
Foodstyling
- vysvětlí pojem a význam foodstylingu a důvody využití atypického inventáře,
- popíše rozdíly tradičního a netradičního servisu pokrmů či nápojů, používá konkrétní ukázky,
- charakterizuje formy foodstylingu jakou jsou finger food, fun and fancy food, puzzle food…, navrhuje jejich použití v konkrétních podmínkách praxe,
- na základě předložených ukázek hodnotí se svými spolužáky úroveň a styl foodstylingu.
Moderní technologie
- vysvětlí pojem a význam zavádění moderních technologií, uvede výhody a nevýhody podle předložených ukázek,
- vysvětlí princip vakuového vaření, regenerace pokrmů, přípravu pesta či pyré jako vhodných doplňků a příloh moderní gastronomie,
- vyjmenuje a popíše moderní technologické vybavení ve výrobních i odbytových střediscích a navrhne možnosti jejich uplatnění v praxi,
- vysvětlí pojem on-line kuchyně, její možnosti využití,
- souhrnně zopakuje moderní trendy v gastronomii a jejich praktické využití v konkrétních výrobních a odbytových střediscích, využívá přitom video- či praktické ukázky.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné a ústní zkoušení
- Samostatná práce žáků včetně ústní obhajoby
Testování teoretických znalostí – písemné/elektronické.
Ústní zkoušení – ověřování teoretických znalostí (otevřené, uzavřené otázky).
Ústní zkoušení – samostatná práce žáků – obhajoba zadaného tématu, vlastního odborného stanoviska, prezentace či referátu na zadané téma.
Hodnoceno je využívání odborné terminologie a odborná správnost odpovědí. Dále zohledňujeme průběžnou úroveň plnění zadaných úkolů a přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivitu žáka.
Ověřované okruhy pro ústní zkoušení:
- Biopotraviny a produkty z farem
- Regionální produkty
- Wellness food
- Slow food x fast food
- Frontcooking
- Foodstyling
- Moderní technologie
Ověřované okruhy pro písemné zkoušení:
- Biopotraviny a produkty z farem
- Regionální produkty
- Vaření z čerstvých a sezonních potravin
- Gurmánský cestovní ruch
- Molekulární gastronomie
- Frontcooking
- Foodstyling
- Moderní technologie
Kritéria hodnocení
Vycházejí z pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků. Finální hodnocení vychází z kombinace výše uvedených forem ověřování znalostí žáka při plnění zadaných úkolů.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- správně je méně než 35 % všech odpovědí – známka 5
- správně je alespoň 35 % a méně než 50 % – známka 4
- správně je alespoň 50 % a méně než 70 % – známka 3
- správně je alespoň 70 % a méně než 85 % – známka 2
- správně je alespoň 85 % – známka 1
Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:
- žák je povinen splnit min. 10 hodin docházky do výuky,
- min. 2x ústní zkoušení znalostí z navržených obsahových okruhů,
- min. 2x písemné ověření znalostí z navržených obsahových okruhů,
- ústní obhajoba 1 zadaného odborného tématu.
Hodnocení slovní + známkou.
Doporučená literatura
BERÁNEK, Jaromír. Moderní řízení hotelového provozu. Praha: Mag Consulting, 2013. ISBN 978-80-86724-45-4.
Odborné gastronomické časopisy: Beverage&gastronomy, H&G Svět Hotel, Svět Gastro
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.