Detail modulu CAD 1

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

CAD 1

Kód modulu

23-m-3/AF29

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

CAD 1 – prostředí CAD

CAD 1 - prvky

CAD 1 - skica

Obory vzdělání - poznámky

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-41-M/01 Strojírenství

Délka modulu (počet hodin)

64

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Úspěšné absolvování a ukončení 1. ročníku oboru vzdělání

  • 23-51-H/01 Strojní mechanik, nebo
  • 23-56-H/01 Obráběč kovů, nebo
  • 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, nebo
  • 23-45-L/01 Mechanik seřizovač, nebo
  • 23-41-M/01 Strojírenství,

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je zvládnutí techniky CAD systému, tedy 3D počítačové modelování, včetně přesného rozměrového a geometrického určení a dodržováním základů normalizace.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • orientuje se v ovládání počítačového programu
  • ovládá postup práce v programu
  • využívá různých možností pohledů na modely
  • volí správné skicovací roviny,
  • využívá optimálních skicovacích příkazů pro tvorbu 2D skic,
  • využívá optimálních a potřebných geometrických vztahů pro jednoznačné určení skici,
  • optimálně využívá nabídku popisových příkazů k rozměrovému určení skici
  • používá příslušné počítačové příkazy pro tvorbu 3D modelů,
  • změní parametry prvku možnostmi ve stromu historie,
  • využívá Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů,
  • zadává potřebné kóty a tolerance k jednotlivým částem modelu
  • využívá příslušné počítačové příkazy pro tvorbu referenčních rovin, bodů, os, křivek,
  • edituje vzdálenosti rovin, umístění os a bodů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Prostředí CAD

  • význam a využití CAD
  • prostředí
  • strom historie
  • pohledy a zobrazení

2. Skica

  • otevření skici na jednotlivých rovinách,
  • základní skicovací nástroje,
  • geometrické a rozměrové určení skici

3. Prvky

  • základní příkazy pro tvorbu prvků
  • editace prvků
  • konfigurace
  • popis modelu
  • referenční geometrie (základní příkazy pro tvorbu rovin, bodů, os, křivek; využití referenční geometrie pro složité modely)

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    • ovládání počítačového programu
    • vytvoření pohledů a zobrazení
    • realizace otevření skici na jednotlivých rovinách
    • prostředí a strom historie
    • základní skicovací nástroji a základní příkazy pro tvorbu prvků
    • základní příkazy pro tvorbu rovin, bodů, os, křivek; a využitím referenční geometrie pro složité modely
    • využívání Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů
    • prezentace, animace a kinematika počítačových příkazů pro tvorbu referenčních rovin, bodů, os, křivek

Praktická část:

  • žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství 
  • žák orientuje se v jednoduchých výkresech a jednoduchých elektrotechnických schématech;
  • žák zpracovává k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci
  • žák využívá Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů,
  • žák edituje vzdálenosti rovin, umístění os a bodů
  • diskuze žáků k řešení při konstrukčních návrzích základní úlohy statiky tuhých těles
  • žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu na základě dílčích výsledků; navrhuje a dimenzuje konstrukční prvky strojů a zařízení, kinematických a tekutinových mechanizmů sestavených převážně ze standardních prvků
  • žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
  • samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Učitel volí zadání, u kterých postupně narůstá náročnost, žáci pracují na svých počítačích současně s učitelem, který objasňuje vhodnost jednotlivých postupů.

Následně jsou žáci vedeni k samostatnému řešení zadávaných úkolů a ve společné diskuzi pak zdůvodňuje každý žák svůj způsob řešení. Zároveň si ve společné diskuzi žáci vyměňují zkušenosti.

  1. Samostatné vytvoření skici plně definované, resp. s vhodně voleným počátkem souřadného systému, se všemi kótami nutnými k určení skici a vhodně volenými geometrickými vazbami.
  2. Samostatné vytvoření modelu dílu s využitím efektivních postupů pomocí CAD systému, např. software SolidWorks.

Kritéria hodnocení

Hodnotí se:

  • správnost, přesnost, pečlivost provedení,
  • samostatná volba efektivních postupů
  • splnění časového limitu
  • přesné dodržení zadání
  • Hodnocení známkou:

1 (výborný)

Žák dodržel časový limit, veškeré rozměry a geometrické vazby jsou správné

2 (chvalitebný)

Žák dodržel časový limit, dopustil se drobných chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení

3 (dobrý)

Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení

4 (dostatečný)

Žák nedodržel časový limit, dopustil se chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení

5 (nedostatečný)

Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb v rozměrovém a geometrickém určení

Doporučená literatura

Učebnice: Základy práce v CAD systému SolidWorks, nápověda software, včetně uvedených výukových kurzů

Videonávody na www.modelmania.cz, www.mujsolidworks.cz

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Vilímková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné