VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CAD 1
Kód modulu
23-m-3/AF29
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
CAD 1 – prostředí CAD
CAD 1 - prvky
CAD 1 - skica
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
64
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování a ukončení 1. ročníku oboru vzdělání
- 23-51-H/01 Strojní mechanik, nebo
- 23-56-H/01 Obráběč kovů, nebo
- 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, nebo
- 23-45-L/01 Mechanik seřizovač, nebo
- 23-41-M/01 Strojírenství,
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvládnutí techniky CAD systému, tedy 3D počítačové modelování, včetně přesného rozměrového a geometrického určení a dodržováním základů normalizace.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v ovládání počítačového programu
- ovládá postup práce v programu
- využívá různých možností pohledů na modely
- volí správné skicovací roviny,
- využívá optimálních skicovacích příkazů pro tvorbu 2D skic,
- využívá optimálních a potřebných geometrických vztahů pro jednoznačné určení skici,
- optimálně využívá nabídku popisových příkazů k rozměrovému určení skici
- používá příslušné počítačové příkazy pro tvorbu 3D modelů,
- změní parametry prvku možnostmi ve stromu historie,
- využívá Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů,
- zadává potřebné kóty a tolerance k jednotlivým částem modelu
- využívá příslušné počítačové příkazy pro tvorbu referenčních rovin, bodů, os, křivek,
- edituje vzdálenosti rovin, umístění os a bodů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Prostředí CAD
- význam a využití CAD
- prostředí
- strom historie
- pohledy a zobrazení
2. Skica
- otevření skici na jednotlivých rovinách,
- základní skicovací nástroje,
- geometrické a rozměrové určení skici
3. Prvky
- základní příkazy pro tvorbu prvků
- editace prvků
- konfigurace
- popis modelu
- referenční geometrie (základní příkazy pro tvorbu rovin, bodů, os, křivek; využití referenční geometrie pro složité modely)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- ovládání počítačového programu
- vytvoření pohledů a zobrazení
- realizace otevření skici na jednotlivých rovinách
- prostředí a strom historie
- základní skicovací nástroji a základní příkazy pro tvorbu prvků
- základní příkazy pro tvorbu rovin, bodů, os, křivek; a využitím referenční geometrie pro složité modely
- využívání Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů
- prezentace, animace a kinematika počítačových příkazů pro tvorbu referenčních rovin, bodů, os, křivek
Praktická část:
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák orientuje se v jednoduchých výkresech a jednoduchých elektrotechnických schématech;
- žák zpracovává k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci
- žák využívá Konfiguration Manageru pro tvorbu podobných součástí odlišných rozměrů,
- žák edituje vzdálenosti rovin, umístění os a bodů
- diskuze žáků k řešení při konstrukčních návrzích základní úlohy statiky tuhých těles
- žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu na základě dílčích výsledků; navrhuje a dimenzuje konstrukční prvky strojů a zařízení, kinematických a tekutinových mechanizmů sestavených převážně ze standardních prvků
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitel volí zadání, u kterých postupně narůstá náročnost, žáci pracují na svých počítačích současně s učitelem, který objasňuje vhodnost jednotlivých postupů.
Následně jsou žáci vedeni k samostatnému řešení zadávaných úkolů a ve společné diskuzi pak zdůvodňuje každý žák svůj způsob řešení. Zároveň si ve společné diskuzi žáci vyměňují zkušenosti.
- Samostatné vytvoření skici plně definované, resp. s vhodně voleným počátkem souřadného systému, se všemi kótami nutnými k určení skici a vhodně volenými geometrickými vazbami.
- Samostatné vytvoření modelu dílu s využitím efektivních postupů pomocí CAD systému, např. software SolidWorks.
Kritéria hodnocení
Hodnotí se:
- správnost, přesnost, pečlivost provedení,
- samostatná volba efektivních postupů
- splnění časového limitu
- přesné dodržení zadání
- Hodnocení známkou:
1 (výborný)
Žák dodržel časový limit, veškeré rozměry a geometrické vazby jsou správné
2 (chvalitebný)
Žák dodržel časový limit, dopustil se drobných chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení
3 (dobrý)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení
4 (dostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se chyb v rozměrovém nebo geometrickém určení
5 (nedostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb v rozměrovém a geometrickém určení
Doporučená literatura
Učebnice: Základy práce v CAD systému SolidWorks, nápověda software, včetně uvedených výukových kurzů
Videonávody na www.modelmania.cz, www.mujsolidworks.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Vilímková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.