Měření impedance, kapacity a indukčnosti
26-m-3/AA40
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Měření kapacity kondenzátorů
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
16
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních metod měření impedance, kapacity a indukčnosti, přímé a nepřímé metody měření, zapojení, výpočet, určení velikosti, postup při měření i vyhodnocení výsledků měření.
Žák:
- ovládá metody měření běžně užívané v dílenské nebo laboratorní praxi pro měření Z, C, L;
- volí vhodnou měřicí metodu;
- sestavuje měřicí obvody;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Kompetence dle RVP:
- provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst technickou dokumentaci s porozuměním;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
Obsahové okruhy:
1. Impedance, kapacita a indukčnost
- definice, základní vlastnosti
- značky, jednotky, výpočet
2. Metody měření impedance, kapacity a indukčnosti
- Ohmova metoda
- přímé měření RLC-metrem
- nulové metody – můstky
- rezonanční metody
- měření impedance poruchové smyčky
3. zpracování naměřených hodnot
- Ohmova metoda
- měření rezonančními a nulovými metodami
- měření impedance poruchové smyčky
frontální vyučování – výklad a názorná ukázka
diskusní a problémové metody;
praktická laboratorní měření
samostatná práce, skupinová a kooperativní výuka
odborný výklad s praktickým předvedením
rozbory schémat
práce s výkresovou dokumentací
instruktáž
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Elektrická měření a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku oboru H.
Písemné zkoušení - teoretické testy (po ukončení obsahového okruhu) a závěrečný test (po ukončení modulu):
- metody měření Z, C, L – zapojení a vzorec
- metody měření Z, C, L – postup a vyhodnocení měření
- schéma zapojení a výpočet velikosti Z, C, L
Závěrečný test je průřezový, je složen z otázek předchozích testů.
Praktická měření:
- měření Z, C, L – Ohmova metoda – malé a velké Z, metoda tří ampérmetrů, tří voltmetrů
- měření Z, C, L - číslicovým RLC metrem , nulovými a rezonančními metodami
- měření impedance smyčky
Samostatná práce:
- přehled metod měření Z, C, L. Žák vytvoří přehled metod.
Pod názvem metody bude zapojení a vzorec pro výpočet (případně postup, který vede ke zjištění hodnoty Z, C, L).
1. Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření).
2. Žák vypracuje přehled metod měření Z, C, L (schéma zapojení, vzorec pro výpočet, postup při měření).
3. Žák vyřeší testové úlohy v teoretických testech.
Celkové hodnocení je složeno z hodnocení dílčích částí, a to v poměru 1:1:1 (protokol: přehled metod: test).
Výsledná znamka bude určena jako aritmetický průměr ze známek z jednotlivých částí.
Prospěl na výborný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí správně výsledky. Vypracuje včas a bez chyb přehled metod měření Z, C, L.
Minimálně 90 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s drobnými chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje včas a bez chyb přehled metod měření Z,C,L.
Minimálně 75 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
Žák provede praktická měření. Výsledky vyhodnotí s chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje přehled metod měření Z,C,L.
Minimálně 65 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s pomocí. Vypracuje přehled metod měření Z,C,L, chyby po upozornění odstraní, případně doplní chybějící údaje.
Minimálně 50 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření, nezpracuje přehled.
Elektrotechnická měření, BEN - technická literatura, Praha 2002.
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2006.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2004.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha 2006.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.