VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Bussiness etiketa a komunikace
Kód modulu
65-m-3/AF25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51-H/01 Kuchař-číšník
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák před vstupem do modulu:
- ovládá zásady komunikace ve službách
- orientuje se v psychologii gastronomie
- charakterizuje osobnost číšníka
- dodržuje a aplikuje základní pravidla stolování
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvýšit žákovu přirozenost a profesionalitu ve společenském chování, postupovat a vyjadřovat se podle pravidel bussiness komunikace jak v mluveném tak písemném projevu. Žáci budou schopni předcházet krizovým situacím nebo je pohotově řešit, uplatňovat zásady komunikace se zahraniční klientelou. Dále se žáci zdokonalí v oblasti stolování podle protokolu či pravidel VIP, rozliší mezi společenskou soukromou či pracovní akcí, orientují se ve firemní komunikaci, v průběhu komunikace rozlišují mezi jednotlivými hosty, správně používají tituly, oslovení, orientují se v terminologii na pozvánce a vizitce.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z výsledků učení definovaných v RVP 65-51-H/01 Kuchař-číšník, kdy žák po absolvování modulu:
- uplatňuje společenské chování a profesní vystupování
- dodržuje profesní etiku
- zdržuje se xenofobních projevů
- rozpozná typy hostů a ví, jak reagovat na projevy jejich chování
- předchází konfliktům
- řeší běžné i neobvyklé situace s ohledem na individuální zvláštnosti hosta
- respektuje národní mentalitu a zvyklosti
- uplatňuje estetická hlediska při formování prostředí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- společenské chování a vystupování
- společenské chování a profesní vystupování
- profesionalita
- oslovování hosta
- práce s pozvánkou, vizitkou
- prohřešky proti etiketě
- profesní etika
- rozdíly v komunikaci mezi zaměstnanci a zaměstnanci a hosty
- pravidla pro komunikaci s hostem
- komunikace s hostem
- zvyšování odbornosti
- typy hostů
- národní zvyklosti a tradice různých etnik ve vazbě na gastronomii a způsob komunikace
- předcházení konfliktům
- řešení konfliktů
- individualita hosta
- řešení běžné situace s hostem
- řešení neobvyklé situace s hostem
- národní mentalita a zvyklosti
- národnostní menšiny a jejich gastronomické individuality
- xenofobie
- estetické hledisko v gastronomii
- estetická hlediska při formování prostředí
- VIP akce
- státní večeře, recepce
- pravidla diplomatického protokolu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
V teoretické výuce budou vedle výkladu a přednášek učitelé využívat demonstrativní metody, obrazový materiál, výuková videa, odborné časopisy a knihy.
Praktická výuka bude probíhat formou předvedení - modelových situací a následně praktickým cvičením.
Využívané metody: Frontální výuka, skupinové vyučování, individuální výuka, diskuse, rozhovor – řízený, instruktáž, demonstrace – předvedení.
Učební činnosti
V průběhu výuky žáci:
- sledují výklad učitele, prezentaci a videoukázky
- na základě zadání vytváří modelové situace a řeší je
- vytváří vlastní výukový materiál (schémata, náčrty, pozvánky atp.)
- při práci využívají ICT a odbornou literaturu, pracují s internetem
Činnosti žáků ve vazbě na výsledky učení:
- uplatňují společenské chování a profesní vystupování
- vyjmenují základní pravidla společenského chování
- při jednání s hostem vystupují profesionálně
- v modelové situaci osloví VIP hosta podle protokolu (společenských pravidel)
- vyjmenují základní údaje na pozvánce, objasní pojmy na ní uvedené
- vyjmenují nejčastější prohřešky proti etiketě
- dodržují profesní etiku
- rozlišují mezi klientem (hostem) a zaměstnancem (číšníkem)
- řídí se pravidly pro komunikaci s hostem, uvedou následky při jejich porušení
- respektují názory hosta a jeho požadavky
- vyjmenují možnosti, jak si zvýšit svoji odbornost
- rozpoznají typy hostů a ví, jak reagovat na projevy jejich chování
- vyjmenují základní typy hostů a pravidla pro komunikaci s nimi
- snaží se předcházet konfliktům
- v modelové situaci se snaží předejít konfliktu nebo navrhnou způsob řešení konfliktní situace
- řeší běžné i neobvyklé situace s ohledem na individuální zvláštnosti hosta
- v modelové situaci předvedou řešení běžné situace dle přání a požadavků hosta
- navrhnou řešení neobvyklé situace u stolu hosta
- respektují národní mentalitu a zvyklosti
- uvedou příklady národnostních menšin a jejich gastronomické individuality
- zdržují se xenofobních projevů
- v modelové situaci předvedou jednání s jedincem jiné národnosti
- uplatňují estetická hlediska při formování prostředí
- dle zadání navrhnou akci s účastí VIP
- popíší průběh (organizaci) státní večeře nebo recepce
- vyjmenují základní pravidla diplomatického protokolu
Zařazení do učebního plánu, ročník
65-51-H/01 Kuchař - číšník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výstupy vzdělávání budou ověřovány především na konci modulu. Teoretické znalosti jsou ověřeny písemnou formou a praktické dovednosti především na základě předvedení a splnění praktických úkolů.
Průběžně se hodnotí plnění zadaných úkolů, správnost, dodržování společenských pravidel, způsob komunikace, úprava číšníka a prostředí.
Písemné zkoušení:
- test zaměřený na odbornou terminologii,
- bodová hodnota jedné otázky je 1 bod
- struktura testové otázky – výběr jedné správné odpovědi ze tří možností
Praktické zkoušení:
Žáci musí předvést a splnit následující úkoly:
- uplatňují společenské chování a profesní vystupování
- vyjmenují základní pravidla společenského chování
- při jednání s hostem vystupují profesionálně
- v modelové situaci osloví VIP hosta podle protokolu (společenských pravidel)
- orientují se v pozvánce, objasní pojmy na ní uvedené
- vyjmenují nejčastější prohřešky proti etiketě
- dodržují profesní etiku
- rozlišují mezi klientem (hostem) a zaměstnancem (číšníkem)
- řídí se pravidly pro komunikaci s hostem, uvedou následky při jejich porušení
- respektují názory hosta a jeho požadavky
- vyjmenují možnosti, jak si zvýšit svoji odbornost
- rozpoznají typy hostů a ví, jak reagovat na projevy jejich chování
- vyjmenují základní typy hostů a pravidla pro komunikaci s nimi
- snaží se předcházet konfliktům
- v modelové situaci se snaží předejít konfliktu nebo navrhnou způsob řešení konfliktní situace
- řeší běžné i neobvyklé situace s ohledem na individuální zvláštnosti hosta
- v modelové situaci předvedou řešení běžné situace dle přání a požadavků hosta
- navrhnou řešení neobvyklé situace u stolu hosta
- respektují národní mentalitu a zvyklosti
- uvedou příklady národnostních menšin a jejich gastronomické individuality
- zdržují se xenofobních projevů
- v modelové situaci předvedou jednání s jedincem jiné národnosti
- uplatňují estetická hlediska při formování prostředí
- dle zadání navrhnou akci s účastí VIP
- popíší průběh (organizaci) státní večeře nebo recepce
- vyjmenují základní pravidla diplomatického protokolu
Kritéria hodnocení
Žák musí absolvovat celý modul (80% docházka).
Žák musí absolvovat všechny úkoly.
Žák musí uspět v písemné i praktické části.
Žák je hodnocen známkou se slovním komentářem.
Písemné zkoušení – test s 10 otázkami hodnocený 10 body (žák uspěl při získání 6 bodů z 10). Písemný test je sestaven vždy individuálně.
Praktická část je hodnocena 100 body. Žák musí získat alespoň 36 bodů, aby uspěl.
Bodování praktické části:
- uplatňují společenské chování a profesní vystupování (max. počet bodů – 30 bodů)
- vyjmenují základní pravidla společenského chování (0–6 bodů)
- při jednání s hostem vystupují profesionálně (0–6 bodů)
- v modelové situaci osloví VIP hosta podle protokolu (společenských pravidel) (0–6 bodů)
- orientují se v pozvánce, objasní pojmy na ní uvedené (0–6 bodů)
- vyjmenují nejčastější prohřešky proti etiketě (0–6 bodů)
- dodržují profesní etiku (max. počet bodů – 18 bodů)
- rozlišují mezi klientem (hostem) a zaměstnancem (číšníkem) (0–3 bodů)
- řídí se pravidly pro komunikaci s hostem, uvedou následky při jejich porušení (0–6 bodů)
- respektují názory hosta a jeho požadavky (0–6 bodů)
- vyjmenují možnosti, jak si zvýšit svoji odbornost (0–3 bodů)
- rozpoznají typy hostů a ví, jak reagovat na projevy jejich chování (max. počet bodů – 6 bodů)
- vyjmenují základní typy hostů a pravidla pro komunikaci s nimi (0–6 bodů)
- snaží se předcházet konfliktům (max. počet bodů–6 bodů)
- v modelové situaci se snaží předejít konfliktu nebo navrhnou způsob řešení konfliktní situace (0–6 bodů)
- řeší běžné i neobvyklé situace s ohledem na individuální zvláštnosti hosta (max. počet bodů – 10 bodů)
- v modelové situaci předvedou řešení běžné situace dle přání a požadavků hosta (0–5 bodů)
- navrhnou řešení neobvyklé situace u stolu hosta (0–5 bodů)
- respektují národní mentalitu a zvyklosti (max. počet bodů – 6 bodů)
- uvedou příklady národnostních menšin a jejich gastronomické individuality (0–6 bodů)
- zdržují se xenofobních projevů (max. počet bodů – 6 bodů)
- v modelové situaci předvedou jednání s jedincem jiné národnosti (0–6 bodů)
- uplatňují estetická hlediska při formování prostředí (max. počet bodů – 18 bodů)
- dle zadání navrhnou akci s účastí VIP (0–6 bodů)
- popíší průběh (organizaci) státní večeře nebo recepce (0–6 bodů)
- vyjmenují základní pravidla diplomatického protokolu (0–6 bodů)
Převodová tabulka celkového hodnocení modulu:
- 100–91 bodů – výborný
- 90–76 bodů – chvalitebný
- 75–56 bodů – dobrý
- 55–36 bodů – dostatečný
- méně než 35 bodů – nedostatečný
V průběhu realizace praktické části se při hodnocení přihlíží k dodržování BOZP, čistotě a organizaci práce, komunikaci se zákazníkem, profesionálnímu vystupování, dodržování společenských pravidel, úpravě prostředí, přesnosti odpovědí a pohotovosti žáka při řešení nenadálých situací.
Hodnocení je možné využít k založení do deníku praxe žáka.
Doporučená literatura
GULOVÁ, S. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. 256s. ISBN 978-80-247-3777-5
ŠPAČEK, L. Bussiness etiketa a komunikace. Praha: Ladislav Špaček, 2013. 352 s. ISBN 978-80-260-4347-8
ŠPAČEK, L. Malá kniha etikety u stolu. Praha: Mladá fronta, 2010. 160s. ISBN 978-80-204-2250-7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lucie Pláňková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.