Základy měření s osciloskopem
26-m-3/AA39
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Osciloskop a jeho využití
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
12
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování obsahových okruhů Elektrotechnického základu - střídavé proudy a Elektronická zařízení - pasivní obvodové součástky, polovodičové součástky (obory L) nebo Elektrotechniky - střídavý proud a Elektroniky - části elektronických zařízení a přístrojů (obory H).
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních měření s osciloskopem, nastavení osciloskopu, zobrazení průběhu a odečtení hodnot, zapojení, výpočet, určení velikosti, postup při měření i vyhodnocení výsledků měření.
Žák:
- popíše princip analogového a digitálního osciloskopu,
- nastaví správně ovládacími prvky tento přístroj,
- vysvětlí, jak se na osciloskopu zobrazuje a měří,
- odečítá a vyhodnocuje zobrazované údaje, správně interpretuje naměřené výsledky, nastaví správně ovládacími prvky tento přístroj.
Kompetence dle RVP:
- provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst technickou dokumentaci s porozuměním;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
Obsahové okruhy:
1. Analogový a digitální osciloskop
- blokové schéma
- obrazovka, vertikální a horizontální vychylovací systém
- generátor lineární časové základny
- porovnání vlastností analogového a digitálního osciloskopu
- osciloskopické sondy
2. Měření v režimu Y/T
- odečítání velikosti napětí (amplitudy, okamžité hodnoty)
- odečítaní časových intervalů (periody)
- určení frekvence pomocí periody
- určení fázového posunu z časového zpoždění
- měření tvarového zkreslení
3. Měření v režimu X/Y
- zobrazení V-A charakteristik lineárních a nelineárních součástek
- určení frekvence a fázového posunu pomocí Lissajousových obrazců
frontální vyučování – výklad a názorná ukázka
praktická laboratorní měření
odborný výklad s praktickým předvedením
rozbory schémat
práce s výkresovou dokumentací
instruktáž
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Elektrická měření a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve třetím nebo čtvrtém (obory L,M ) nebo třetím ročníku (obory H).
Písemné zkoušení - teoretické testy (po ukončení obsahového okruhu) a závěrečný test (po ukončení modulu):
- hlavní části osciloskopu, blokové schéma a jeho popis
- ovládací prvky osciloskopu, jejich popis a funkce
- porovnání vlastností a použití analogových a digitálních osciloskopů
- základní měření pomocí osciloskopu
Závěrečný test je průřezový, je složen z otázek předchozích testů.
Praktická měření:
- měření v režimu Y/T (odečítání velikosti napětí a času)
- určení periody a frekvence
- měření fázového posunu
- měření v režimu X/Y (zobrazení V-A charakteristik)
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření pomocí osciloskopu a vyhodnotí výsledky (protokol z měření)
- žák vypracuje přehled základních měření pomocí osciloskopu (schéma zapojení, vzorec pro výpočet, postup při měření)
- žák vyřeší testové úlohy v teoretických testech
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Celkové hodnocení je složeno z hodnocení dílčích částí, a to v poměru 1:1:1 (protokol: přehled měření:test).
Ze všech částí musí být žák hodnocen nejhůře - dostatečný.
Výsledná znamka bude určena jako aritmetický průměr ze známek z jednotlivých částí.
Prospěl na výborný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí správně výsledky. Vypracuje včas a bez chyb přehled základních měření osciloskopem.
Nejméně 90 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s drobnými chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje včas a bez chyb přehled základních měření osciloskopem.
Nejméně 75 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
Žák provede praktická měření. Výsledky vyhodnotí s chybami, které po upozornění odstraní. Vypracuje přehled základních měření osciloskopem.
Nejméně 65 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s pomocí. Vypracuje přehled základních měření osciloskopem, chyby po upozornění odstraní, případně doplní chybějící údaje.
Nejméně 50 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření, nezpracuje přehled základních měření osciloskopem.
Elektrotechnická měření, BEN - technická literatura Praha, 2002
Poznáváme elektroniku VII. OSCILOSKOPY Václav Malina nakladatelství Kopp
Osciloskopy a jejich použití Ladislav Hladík ISBN: 80-901936-8-4 Sdělovací technika 2002
Elektronická zařízení pro 4. Ročník SPŠ elektrotechnických J.Boltík, M. Čenský
https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/745
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.