VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Výroba součástí – technologické postupy
Kód modulu
23-m-3/AF10
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1. ročníku uvedených oborů.
Modulu Technologické postupy předchází moduly Technické materiály kovy, nekovy, Tepelné zpracování kovů, Polotovary, Technická dokumentace, Součásti k přenosu sil a modul Spoje.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je rozšířit nabyté základní teoretické a praktické znalosti a dovednosti žáků z ručního zpracování kovů o samostatnou komplexní tvorbu technologických postupů součástí s využitím různých technologií zpracování kovů a slitin s přihlédnutím k materiálovým, provozním a ekonomickým podmínkám daného pracoviště.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- navrhne technologický postup pro konkrétní zadanou součást
- vysvětlí význam pojmů operace, úsek, úkon
- volí sled technologických operací vedoucí k výrobě dané součásti, který odpovídá výrobnímu výkresu
- navrhne s pomocí strojnických tabulek optimální řezné podmínky
- zohlední při zpracovávání konstrukčních materiálů jejich vlastnosti, způsob jejich prvotního zpracování, způsob tepelného zpracování apod.
- posoudí u běžných materiálů jejich vhodnost pro dané či zamýšlené použití
- volí vhodný druh a rozměr výchozího polotovaru pro výrobu součásti
- volí potřebná měřidla, nástroje, přípravky a zařízení nutná pro výrobu a kontrolu dané součásti
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Význam a účel technologických postupů:
- Druhy technologických postupů
- Podklady pro tvorbu
- Zásady tvorby
- Členění technologických postupů
Optimalizace technologických postupů:
- Volba základen pro výrobu součásti
- Kontrola a měření rozměrů součásti
- Přípravky
- Výrobní zařízení - druhy, použití, charakteristika
- Optimální řezné podmínky - výpočet, vyhledání ve strojnických tabulkách
- Ekonomičnost technologických postupů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- obsah, požadavky a členění technologických postupů
- druhy obráběcích strojů a nástrojů, výrobní nářadí, přípravky a mechanizačními prostředky
- základní druhy výrobních postupů
- prezentace se sledem operací v technologickém postupu
- volba potřebných měřidel, nástrojů, přípravků a zařízení nutných pro výrobu a kontrolu dané součásti
Praktická část
- žák zvolí vhodný materiál a polotovar na výrobu zadané součásti
- žák určí jejich základní složení a značení podle technických norem
- žák provede stanovení technologických podmínek a parametrů prováděných jednotlivých operací
- žák doplní strojní časy pro jednotlivé úseky a úkony
- žák navhne potřebná měřidla
- exkurze do výrobního podniku
- žák vypracuje modulární práci na zadané téma výroby strojírenské součásti
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti významu, účelu a optimalizace technologických postupů
2. písemné přezkoušení
- otevřené odpovědi
- praktická modulární práce návrhu a samostatné tvorby technologického postupu výroby zadané strojírenské součásti
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- Aktivitu na vyučování
- Správnost používané odborné terminologie
- Samostatnost
- Věcná správnost plnění zadaných úkolů
- Správnost výběru norem
- Vhodnost výběru podkladů k vypracování
- Dodržování technologických postupů
- Dodržování časového plánu vypracování zadání
- Způsob vedení poznámek a jejich úprava
Doporučená literatura
HLUCHÝ, Miroslav a Václav HANĚK. Strojírenská technologie 2. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-718-3127-1.
HLUCHÝ, Miroslav a kol. Strojírenská technologie 2: Polotovary a jejich technologičnost, základy obrábění. Praha: SNTL, 1979.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Břetislav Pokorný. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.