VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Volba řezných podmínek
Kód modulu
23-m-3/AF09
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Druhy a využití broušení
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. ročníku výše uvedených oborů vzdělávání.
Základní znalosti technologických vlastností kovových materiálů a jejich obrábění.
Základní znalosti BOZP a PO při obrábění kovů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul seznámí žáka s produktivitou a hospodárností obrábění. Obrábění se hodnotí nejen po stránce kvalitativní, ale také po stránce ekonomické. Při volbě řezných podmínek se zavádí pojem optimální řezné podmínky, při kterých se na daném obráběcím stroji a daným nástrojem dosáhne požadované kvality výrobku s minimálními celkovými náklady na obrábění.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí pojem opotřebení (otupení) nástroje a k čemu dochází: otěr stykových ploch, plastická deformace, křehké lomy
- vysvětlí pojem trvanlivost břitu nástroje: vztah řezných podmínek k hospodárnosti obrábění, optimální opotřebení
- vysvětlí minimální celkové náklady, celkové náklady, optimální trvanlivost
- uvede, jak lze stanovit optimální řezné podmínky: výpočtem, z tabulek, pomocí nomogramů, pomocí výpočetní techniky
- vysvětlí pojem obrobitelnost materiálu:
- při hrubování – řezná rychlost, řezný odpor, utváření třísek, drsnost obrobené plochy
- při obrábění na čisto – drsnost obrobené plochy, řezná rychlost, utváření třísek, řezný odpor
- vysvětlí a navrhne vstupní parametry pro volbu řezných podmínek pro soustružení: druh obráběného materiálu, materiál břitu řezného nástroje, chlazení, přesnost rozměrů a tvaru, jakost obrobeného povrchu, ovlivnění povrchové vrstvy obrobené plochy, vysvětlí pojem řezná rychlost, rychlost posuvu, hloubka řezu
- vysvětlí a navrhne vstupní parametry pro volbu řezných podmínek pro frézování: druh obráběného materiálu, materiál břitu řezného nástroje, chlazení, přesnost rozměrů a tvaru, jakost obrobeného povrchu, ovlivnění povrchové vrstvy obrobené plochy. Vysvětlí pojem řezná rychlost, rychlost posuvu stolu frézky, posuv na otáčku
- vysvětlí a navrhne vstupní parametry pro volbu řezných podmínek pro broušení: podle způsobu broušení, podle druhu pojiva. Vysvětlí pojem řezná rychlost (obvodová rychlost kotouče)
- upíná obrobky s ohledem na jejich tvar a velikost. Obrábí technologicky nesložité obrobky na základních druzích konvenčních obráběcích strojích
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obrábění soustružením:
- Opotřebení břitu nástroje
- Trvanlivost břitu nástroje
- Produktivita obrábění
- Volba optimálních řezných podmínek
- Výpočet optimálních řezných podmínek při hrubování
- Výpočet optimálních řezných podmínek při obrábění na čisto
- Určování řezných podmínek podle normativů
- Hodnocení obrobitelnosti materiálu
- Řezné podmínky pro soustružení
- Řezné podmínky pro frézování
- Řezné podmínky pro broušení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická příprava:
samostudium odborné literatury, katalogy řezných podmínek výrobců řezných nástrojů, CD ROM výrobců řezných nástrojů, ukázky opotřebovaných a poškozených řezných nástrojů při nedodržení optimálních řezných podmínkách, vzorové příklady pro volbu řezných podmínek pro soustružení, frézování a broušení pomocí strojnických tabulek, katalogů, nomogramů, výpočetní techniky
- odborný výklad a prezentace na téma:
- opotřebení a trvanlivost břitu nástroje
- hodnocení obrobitelnosti materiálu
- výpočet optimálních řezných podmínek při hrubování a při obrábění na čisto
- prezentace s ukázkami vzorových příkladů pro volbu řezných podmínek pro soustružení, frézování a broušení pomocí určení hodnot ze strojnických tabulek, katalogů, nomogramů, výpočetní techniky
Praktická příprava:
odborný výcvik ve strojní dílně, volba řezných podmínek pro soustružení, frézování a broušení. Zhotovení jakosti povrchu na výrobku hrubováním a obráběním na čisto.
- žák zvolí vhodný materiál a polotovar na výrobu zadané součásti
- žák stanoví optimální řezné podmínky výpočtem z tabulek, pomocí nomogramů, pomocí výpočetní techniky.
- žák provede stanovení technologických podmínek a parametrů prováděních jednotlivých operací
- žák doplní strojní časy pro jednotlivé úseky a úkony
- žák zhotoví zadanou strojní součást s požadovanou jakostí povrchu hrubováním a obráběním na čisto
Exkurze:
- exkurze do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
Navazující modul k tématu Strojní obrábění
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemný test:
- otázky z oblasti opotřebení břitu nástroje, trvanlivost břitu nástroje, produktivita obrábění, volba optimálních řezných podmínek, hodnocení obrobitelnosti materiálu, řezné podmínky pro soustružení, frézování, broušení
Praktické zkoušení:
- výsledek z odborného výcviku, zhotovení jakosti povrchu na výrobku hrubováním a obráběním na čisto
Kritéria hodnocení
- Písemný test: test dosažených znalostí.
- Max. 100 bodů, minimálně 65 bodů
- Praktické zkoušení: hodnocení jakosti povrchu na výrobku z odborného výcviku
- Max. 100 bodů, minimálně 65 bodů
- Celkové hodnocení: uspěl (a) – neuspěl (a)
- Žák uspěl, pokud uspěl z obou částí zkoušení.
Doporučená literatura
JANYŠ, GLANC, Dílenské tabulky, SNTL Praha 1973, ISBN; 04-201-73
ŘASA, J., GABRIEL, V., Strojírenská technologie 3 – metody, stroje a nástroje pro obrábění 1. díl, Scientia, Praha 2005, ISBN; 80-7183-337-1
HLUCHÝ M., HANĚK, V., Strojírenská technologie 2 – koroze, základy obrábění, výrobní postupy 2. díl, Scientia, Praha 2001, ISBN; 80-7183-245-6
ŘASA, J., ŠVERCL, J., Strojnické tabulky 1, Scientia, Praha 2004, ISBN; 80-7183-312-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Gründl. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.