Měření elektronických součástek
26-m-3/AA38
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Měření V-A charakteristik diod
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
16
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních metod měření polovodičových součástek, jejich voltampérových charakteristik, zpracování naměřených výsledků do tabulek a grafů, zapojení, postup při měření i vyhodnocení výsledků měření.
Žák:
- provádí samostatně základní statická měření polovodičových součástek a porovnává je s katalogem;
- aplikuje základní pravidla a metody měření polovodičových součástek;
- sestavuje měřicí obvody;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Kompetence dle RVP:
- provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst technickou dokumentaci s porozuměním;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
1. Nelineární polovodičové prvky s vlastní vodivostí: termistor, varistor, Hallův článek, fotoodpor, fotočlánek,
jejich značky, základní vlastnosti a parametry, V-A charakteristiky a použití.
2. Nelineární polovodičové prvky s nevlastní vodivostí: diody a tranzistory, druhy a jejich značky, základní vlastnosti a parametry, V-A charakteristiky, použití.
3. Vícevrstvé polovodičové prvky: diak, tyristor, triak, značky, základní vlastnosti a parametry, V-A charakteristiky, použití.
4. Způsoby měření a zpracování výsledků, grafické znázornění jejich V-A charakteristik.
- frontální vyučování – výklad a názorná ukázka
- praktická laboratorní měření
- odborný výklad s praktickým předvedením
- rozbory schémat
- práce s výkresovou dokumentací
- instruktáž
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Elektrická měření a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku oboru H.
Písemné zkoušení - teoretické testy (po ukončení obsahového okruhu) a závěrečný test (po ukončení modulu):
- schematické značky a V-A charakteristiky součástek
- základní vlastnosti a použití součástek, katalogové hodnoty
- vlastnosti a chování přechodu PN v propustném a závěrném směru
- princip a chování bipolárního a unipolárního tranzistoru
- princip a použití diaku, tyristoru a triaku
- způsob měření V-A charakteristik
- zapojení, postup a vyhodnocení měření
Závěrečný test je průřezový, je složen z otázek předchozích testů.
Praktická měření:
- měření V-A charakteristik diod v propustném a závěrném směru
- měření výstupních a převodních charakteristik tranzistorů
- měření parametrů diaků, tyristorů a triaků
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření)
- žák nakreslí schéma zapojení vypracuje a postup při měření V-A charakteristik a parametrů polovodičových součástek
- žák vyřeší testové úlohy v teoretických testech
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Celkové hodnocení je složeno z hodnocení dílčích částí, a to v poměru 1:1:1 (měření a sestrojení V-A charakteristik: znalost vlastností a použití součástek: test).
Ze všech částí musí být žák hodnocen nejhůře - dostatečný.
Výsledná znamka bude určena jako aritmetický průměr ze známek z jednotlivých částí.
Prospěl na výborný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí správně výsledky. Nakreslí voltampérové charakteristiky jednotlivých součástek, popíše jejich vlastnosti a použití.
Minimálně 90 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s drobnými chybami, které po upozornění odstraní. Nakreslí voltampérové
charakteristiky jednotlivých součástek, popíše jejich vlastnosti a použití s drobnými nedostatky.
Minimálně 75 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
Žák provede praktická měření. Výsledky vyhodnotí s chybami, které po upozornění odstraní. Vlastnosti, použití a V-A charakteristiky polovodičových součástek vysvětlí s pomocí učitele.
Minimálně 65 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky jen s pomocí učitele. Vlastnosti, použití a V-A charakteristiky polovodičových součástek zvládá s velkými obtížemi, chyby po upozornění odstraní, případně doplní chybějící údaje.
Minimálně 50 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření, nezná V-A charakteristiky, vlastnosti a použití polovodičových součástek.
Elektrotechnická měření, BEN - technická literatura Praha, 2002
Kubica Libor, Přehled polovodičových součástek TESLA , vydavatelství BEN,
dotisk 4.vydání, květen 2009
Katalogy GM Electronic z roku 2007, 2008, 2009 a 2010
Starší katalogy a technické zprávy TESLA
Datasheet polovodičových součástek
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.