Technické materiály-nekovy E
23-m-2/AE98
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Technické materiály nekovy
23-51-E/01 Strojírenské práce
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-55-H/01 Klempíř
23-55-E/01 Klempířské práce
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
21-52-H/01 Modelář
12
30. 04. 2020
Nejsou požadovány.
Cílem modulu je získání znalostí o vzájemných vztazích mezi technickými kovovými a nekovovými materiály, jejich použitím ve strojírenském odvětví a výrobě.
Žák:
Technické materiály-nekovy:
Doporučené postupy výuky:
1. Výklad;
2. Metody tvořivosti: Senzitivita – schopnost vidět problém a možnosti na zlepšení. Fluence (plynulost myšlenek) – schopnost vytvořit co nejvíc návrhů řešení. Příklad zadání na fluenci: Vymyslete co nejvíc možných využití kladiva. Vyjmenujte co nejvíc povolání, začínajících na písmeno k. Napište co nejvíc výrobků ze dřeva.
Flexibilita (pružnost tvorby myšlenkových obsahů) – schopnost měnit východiska řešení, vidět problém z různých hledisek a oprostit se od běžných způsobů řešení. U úlohy s kladivem bychom mohli zkoumat flexibilitu a posuzovat využití kladiva v různých směrech (např. kladivo jako závaží, jako symbol, jako prostředek k rozbíjení věcí, jako ozdoba..atd.). To jsou různé směry využití kladiva. Kdybychom vyjmenovali např. kladivo k rozbíjení věci, kladivo k rozbití okna, k rozbití nábytku..atd. je to stále jeden směr využití a z hlediska flexibility to představuje jedno řešení.
Originalita – schopnost produkovat nové, originální myšlenky. Do této skupiny patří úlohy na vymýšlení důsledků neobvyklých událostí. Příklad: Vymyslete, co by se stalo, kdyby zmizelo dřevo. Vymyslete, co by se stalo, kdyby došlo ….
Redefinice (rekonstrukce) – schopnost změnit funkci výrobku nebo jeho části a využít ho jiným způsobem. Příklad: Navrhněte, jak by se dala využít krabička od čaje. Vymyslete možnosti využití kelímku od limonády.
Elaborace – schopnost rozvést myšlenku a zpracovat detaily řešení tak, aby se dotvořil nějaký celek. Příklad Na obrázku máme jednoduchou skříň ze dřeva. Zkuste ji vylepšit (dokreslit) tak, aby byla dostatečné pevná a hezká po estetické stránce.
3. Praktické ukázky – demonstrace s diskuzí;
4. Brainstorming;
5. Názornost výuky a využívání multimediálních prostředků pro výuku;
6. Samostatná práce.
Teoretická část:
Praktická část:
Exkurze:
1. ročník
Ústní zkoušení -
Písemné zkoušení -
Modulová práce -
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
ŘASA, GABRIEL: Strojírenská technologie 1, Scientia, Praha, 2005 ISBN 80-7183-337-1
DEDEK, VOŠICKÝ: Stavební materiály pro 1.roč. SPŠ, Sobotáles, Praha, 2002, ISBN 80-85920-90-5
LEINVEBER, VÁVRA : Strojnické tabulky, Albra, Praha, 2008, ISBN 978-80-7361-051-7
https://eluc.kr-olomoucky.cz/
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mirko Simon. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.