VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Prvky a agregáty strojů E
Kód modulu
23-m-2/AE86
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51 –E/01 Strojírenské práce
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělávání.
Základní znalost základních strojních součástí, částí strojů a zařízení.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání základních znalostí v oblasti konstrukce, principu funkcí, použití agregátů strojů a jejich příslušenství ve strojírenství a stavebnictví.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v základním rozdělení strojů a jejich součástí
- popíše a charakterizuje základní principy jednoduchých strojů a jejich příslušenství
- rozčlení a specifikuje použití jednotlivých strojů a příslušenství pro strojírenské a stavební odvětví
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Prvky a agregáty strojů:
- Základní pojmy a hodnoty pro stroje a součásti strojů;
- Dělení hnacích strojů a jejich použití ve strojírenství a stavebnictví;
- Principy strojů a jejich součástí;
- Hlavní části strojů;
- BOZP pro práci se stroji a jejich příslušenství;
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučené postupy výuky:
Metody slovní:
- Monologické (popis, vysvětlování, výklad)
- Dialogické (rozhovor, diskuse)
- Práce s textem (s učebnicí, odborným časopisem, literaturou)
Metody názorně demonstrační:
- Pozorování chodu strojů
- Demonstrace jednotlivých částí strojů
Metody praktické:
- Nácvik určování jednotlivých součástek na strojích
- Grafické činnosti (popis jednotlivých částí strojů)
Ve výuce se doporučuje kombinovat uvedené metody, dále doporučujeme teoretickou výuku doplnit cvičením a poznáváním.
Teoretická příprava:
- odborný výklad seznámí žáky s problematikou prvků a agregátů (přednáška na téma druhy převodů a variátorů, jejich význam, výhody a nevýhody, použití v praxi)
- demonstrace a prezentace žákům (video na téma kinematických mechanizmů včetně příkladů použití v praxi, jejich výhody a nevýhody)
- samostudium žáků odborné literatury (učebnice, odborná příručka, strojnické tabulky)
Procvičování příkladů:
- žák uvede základní parametry jednoduchých i složených převodů ozubenými koly a řemenové a řetězové převody
- žák popíše jednoduché tekutinové mechanizmy sestavené ze standardizovaných prvků
- žák provede pevnostní výpočty jednotlivých namáhaných prvků
- žák navrhne koncepci jednoduchých kinematických mechanizmů, navrhne jejich součásti
- žák navrhne a výpočítá převody a mechanismy pro modulovou práci dle zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení –
- prověření oborných znalostí otázkami z oblasti základním rozdělení strojů a jejich součástí
Písemné zkoušení –
- test s odbornými otázkami na popis a charakteristiku základních principů jednoduchých strojů a jejich příslušenství
Závěrečná modulová práce -
- samostatně navrhne a výpočítá převody a mechanismy pro modulovou práci dle zadání
Kritéria hodnocení
- Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti agregátů strojů se zpětnou vazbou;
- Písemné zkoušení – bodové hodnocení odborného testu, (splněno – více než 40 %);
- Závěrečná modulová práce – max. 100 %, min 40 %;
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového hodnocení;
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
HOSNEDL, Stanislav, KRÁTKÝ, Jaroslav, Příručka strojního inženýra 2. díl, Computer Press, Praha 2000
http://eluc-kr.olomoucky.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Kohout. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.