VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Prášková metalurgie E
Kód modulu
23-m-2/AE84
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Prášková metalurgie
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-55-H/01 Klempíř
23-51-E/01 Strojírenské práce
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou požadovány.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání odborných znalostí vědomostí a dovedností v oblasti podstaty vlastností a použití práškové metalurgie, postupů výroby, zpracování a použití slinutých karbidů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše a charakterizuje podstatu práškové metalurgie
- vysvětlí hlavní postupy ve výrobě
- charakterizuje zpracování kovových prášků
- používá kovové prášky ve výrobě
- interpretuje údaje o použití postupů ve výrobě
- definuje použití slinutých kovů ve strojírenství
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Prášková metalurgie:
- Prášková metalurgie – historie a současnost, význam a použití
- Výroba, zpracování a vlastnosti kovových prášků
- Základní rozdělení slinutých karbidů
- Slinuté karbidy – ložiska, filtry, řezné destičky, nástroje
- Vyměnitelné břitové destičky
- Pokyny a BOZP pro práci s řeznými nástroji
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučené postupy výuky:
- Deduktivní metoda - od obecné poučky k jednotlivým příkladům. Žáci sami aplikují poučky, pravidla nebo postupy, které si sami odvodili nebo jim byly sděleny k řešení dalších příkladů.
- Induktivní metoda - od známých poznatků k obecným závěrům. Učitel vhodně kladenými otázkami navazuje na odborné znalosti žáků a přivádí je k samostatným závěrům, heuristický rozhovor. Učitel žákům zadá promyšlený úkol a vhodně kladenými otázkami je dovedl k jeho vyřešení.
- Metoda názorně – demonstrační - pomocí názorných pomůcek a to přímo v učebně. S metodou pozorování se značně překrývá, ovšem odlišuje se funkčním zaměřením. Předvádění - pozornost žáků je plánovitě a cílevědomě vedena k detailní analýze předváděného předmětu nebo jevu. Pozorování -vytváření celkových představ pojmů.
Didaktický postup:
- Předkládat předměty co nejvíce smyslům.
- Dokonalá příprava učitele (je třeba zajistit funkčnost všech přístrojů).
- Celkové předvádění je třeba rozložit na jednodušší prvky.
- Předváděný předmět musí být dostatečně velký a vhodně umístěný.
- Do předvádění je vhodné zapojit žáky, čímž se zvýší jejich aktivita.
- Na začátku výkladu nepředvádět, protože žáci výkladu nevěnují pozornost.
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- význam slinutých karbidů v návaznosti na kovové materiály, používaných ve strojírenské výrobě, jejich vlastnosti a možnosti použití
- vhodné druhy slinutých karbidů pro daný druh obráběných materiálů a polotovarů
- význam technologických zásad použití slinutých karbidů a nástrojů s hroty a destičkami z SKl pro jejich použití a zpracování
- ukázka návrhu použití vhodného druhu a rozměrů nástrojů a břitových destiček pro hroty obráběcích nástrojů
- ukázka vhodných druhů slinutých karbidů pro výrobu obráběcích nástrojů podle jejich označení a vyčtení z něho jejich základní charakteristiky, nebo jejich vyhledání v Strojnických tabulkách
Praktická část:
- žák provede volbu vhodného druhu slinutých karbidů pro výrobu obráběcích nástrojů
- žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a Strojnických tabulkách pro návrh polotovaru
- diskuze žáků k významu práškové metalurgie, pojem a historie
- samostatná práce žáků na zadané modulární práci na odborné téma druhy a rozměry nástrojů a břitových destiček pro hroty obráběcích nástrojů pro zadaný druh obráběného materiálu a polotovaru
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení -
- otázky na prověření odborných znalostí z oblasti charakteristiky podstaty práškové metalurgie, hlavních postupů výroby a použití slinutých kovů ve strojírenství
Písemné zkoušení -
- vědomostní test s otázkami na charakteristiku zpracování kovových prášků a používání kovových prášků ve výrobě
Závěrečná modulová práce -
- samostatná práce žáků na zadané modulární práci na odborné téma druhy a rozměry nástrojů a břitových destiček pro hroty obráběcích nástrojů pro zadaný druh obráběného materiálu a polotovaru
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti práškové metalurgie se zpětnou vazbou
Písemné zkoušení – bodové hodnocení vědomostního testu, (splněno – více než 40 %)
Závěrečná modulová pís. práce – max. 100 %, min 40 %
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
ŘASA, GABGRIEL: Strojírenské technologie, Scientia Praha 2005, ISBN 80-7183-337-1
ČERNOCH: Strojně technická příručka, SNTL Praha, 04-224-68
LEINVEBER, VÁVRA: Strojnické tabulky, Albra, Úvaly 2008, ISBN 978-80-7361-051-7
BOTHE, Otakar, Strojírenská technologie 1, SNTL, Praha, 1989, 173 s.
KNOUREK, Jiří,Technologie zpracování kovů 1, SNTL, Praha, 1996, 268 s., ISBN 80-902110-0-3
https://eluc.kr-olomoucky.cz/
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mirko Simon. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.