VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pomocné materiály E
Kód modulu
23-m-2/AE80
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Pomocné materiály
Obory vzdělání - poznámky
23-51-E/01 Strojírenské práce
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-55-H/01 Klempíř
23-55-E/01 Klempířské práce
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
21-52-H/01 Modelář
36-59-H/01 Podlahář
39-41-H/01 Malíř a lakýrník
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání znalostí v oblasti pomocných technických materiálů. Součástí získaných znalostí je správnost dodržení BOZP při práci s pomocnými materiály.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v pomocných technických materiálech používaných ve strojírenském oboru
- popíše a charakterizuje vlastnosti a možnosti použití jednotlivých technických materiálů
- rozčlení a specifikuje ruční mechanizované nářadí vhodné pro daný způsob práce s pomocným technickým materiálem
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Pomocné materiály:
- Pomocné technické materiály a hmoty – význam, vlastnosti, použití, základy značení PTM;
- Technologická úprava a příprava podkladů a součástí před jednotlivým použitím PTM;
- Brusiva – rozdělení, vlastnosti, technologie použití;
- Nátěrové hmoty a jejich příslušenství - rozdělení, vlastnosti, technologie použití;
- Maziva, paliva - rozdělení, vlastnosti, technologie použití;
- Lepidla – rozdělení, vlastnosti, technologie použití;
- BOZP pro práci s PTM;
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučené postupy výuky:
- Metody slovní – výklad, popis, vysvětlování se zařazením prvků názorně demonstračních
- Metoda názorně – demonstrační – pomocí názorných pomůcek a to přímo v učebně. S metodou pozorování se značně překrývá, ovšem odlišuje se funkčním zaměřením. Předvádění - pozornost žáků je plánovitě a cílevědomě vedena k detailní analýze předváděného předmětu nebo jevu. Pozorování -vytváření celkových představ pojmů.
- Deduktivní metoda - od obecné poučky k jednotlivým příkladům. Žáci sami aplikují poučky, pravidla nebo postupy, které si sami odvodili, nebo jim byly sděleny k řešení dalších příkladů.
- Heuristické metody práce, vlastní zkoumání jevů a prvků, které vedou k hledání vhodných způsobů řešení nejrůznějších problémů. Prostřednictvím objevování se automaticky učí bez obav pracovat s chybou jako nástrojem ke zlepšení. Samostatná práce žáků.
- Práce ve skupině, v rámci kooperace navrhnout a vyvodit obecné závěry z jednotlivých druhů technických pomocných materiálů – shrnutí učiva.
- Praktické ukázky s instruktáží, které vedou k zapojení integrační aktivity žáků a ke schopnosti soustředit se. Zařazení této metody je vhodné při nácviku BOZP s PTM.
Základní teoretické znalosti jsou prezentovány formou přednášek, výkladu učiva, doplněné o názorné ukázky vzorků jednotlivých materiálů (druhů dřeva, plastů a dalších materiálů a výrobků z nich), doplněny o videoukázky zpracování a použití dřeva, plastů a dalších materiálů. Výuka je doplněna praktickým procvičením práce s katalogy a technickými listy výrobců při vyhledávání výrobků požadovaných parametrů. Dle možností semináře se zástupci firem zpracovávajících dřevo a plasty a exkurze do firmy: modelárna pro slévárenskou výrobu, lisovna plastů.
Teoretická část:
- odborný výklad a na téma:
- význam a sortiment pomocných technických materiálů, používaných ve strojírenské výrobě, jejich vlastnosti a možnosti použití
- sortiment pomocných technických materiálů, používaných ve strojírenské výrobě, jejich vlastnosti a možnosti použití
- normalizované značení na obalech a v materiálových listech nejpoužívanější druhy pomocných technických materiálů a hmot, používaných zejména ve strojní výrobě a při provozu strojů
- prezentace ukázky jednoduché zkoušky pomocných materiálů
- ukázka mazání strojních součástí a jejich základní ochrany proti korozi před jejich manipulací a skladováním, včetně použitých materiálů pro daný účel
Praktické cvičení:
- žák provede vhodným způsobem přípravu materiálů před jejich povrchovou úpravou (zejména odmašťování a broušení)
- žák provede základní úkony při ručním a strojním zpracování vybraných kovových i nekovových materiálů
- diskuze žáků k významu volby vhodného materiálu pro broušení, mazání, pohon, a úpravu povrchů konstrukčních materiálů a výrobků a jejich částí kovových i nekovových
- samostatná práce žáků na zadané modulové práci na odborné téma z oblasti minimalizaci možných ekologických rizik při používání pomocných technických a provozních materiálů a hmot
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení -
- ověření odborných znalostí otázkami z oblasti znalostí je správnost dodržení BOZP při práci s pomocnými materiály
Písemné zkoušení -
- vědomostní test s otázkami na popis a charakteristiku vlastností a možností použití jednotlivých technických materiálů
Praktické zkoušení -
- samostatné vypracování modulové práci na odborné téma z oblasti minimalizaci možných ekologických rizik při používání pomocných technických a provozních materiálů a hmot
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti pomocných technických materiálů se zpětnou vazbou
Písemné zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti vlastností jednotlivých druhů pomocných technických materiálů, bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
Závěrečná modulová písemná práce – podle zadání, max. 100 %,min 40 %
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového hodnocení;
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
Řasa, Gabriel: Strojírenská technologie 1.díl Scientia Praha 2005 ISBN 80-7183-337-1
Dedek, Vošický: Stavební materiály pro 1.roš SPŠ Sobotáles Praha 2002 ISBN 80-85920-90-5
Leinveber, Vávra : Strojnické tabulky Albra Praha 2008 ISBN 978-80-7361-051-7
Katalog nátěrových hmot ,Barvy a laky Hostivař a.s. Merkur Praha
http://eluc-kr.olomoucky.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Kohout. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.