Součásti strojů umožňující pohyb
39-m-4/AA35
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
39 - Speciální a interdisciplinární obory
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
41 - Zemědělství a lesnictví
Účel a rozdělení hřídelí
39 – 41 – L01 Autotronik
12
30. 04. 2020
1. Modul je určen pro žáky 1. ročníků oborů vzdělání se zaměřením na autoopravárenství. Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti fyziky a geometrie získané na základní škole.
2. Zvládnutí následujících modulů: Rozebíratelné spoje, Nerozebíratelné spoje
Modul je napojen na výsledky vzdělávání RVP (oblast Strojní zařízení) a reflektuje výsledky učení podle stanoveného odborného základu pro obory vzdělání v autoopravárenství.
Cílem modulu je zvýšit teoretické dovednosti a znalosti o částech strojů umožňující pohyb. Tyto znalosti pomohou v lepší návaznosti na praktické dovednosti a lepší uplatnitelnost na trhu práce.
Žák po absolvování modulu:
1. popíše a rozliší části strojů umožňující pohyb;
2. posuzuje a stanovuje způsoby uložení hřídelí a čepů a použití spojek;
3. definuje využití brzdných zařízení.
- hřídele, čepy, spojky
- ložiska
- brzdy a zdrže
1. Popíše a rozliší části strojů umožňující pohyb:
- Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
- Žáci řeší při skupinové týmové výuce rozlišení a rozdíly částí strojů umožňující pohyb včetně praktického použití.
- Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
- Každý žák je samostatně testován v rámci opakování látky.
2. Posoudí a stanoví způsoby uložení hřídelí a čepů včetně použití spojek:
- Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
- Žáci ve skupině řeší problémovou úlohu a v rámci projektu stanovují uložení hřídelí a čepů.
- Žáci dále vyhledávají použití spojek.
- Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
- Každý žák je samostatně testován v rámci opakování látky.
3. Definuje využití brzdných zařízení:
- Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
- Žáci řeší ve skupině problematiku využití brzdných zařízení na konkrétních zařízeních.
- Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
- Každý žák je samostatně testován v rámci opakování látky.
Modul je vhodný pro výuku žáků v 1. ročníku oborů vzdělání zabývajících se autoopravárenstvím.
1. Popíše a rozliší části strojů umožňující pohyb:
- Prověření provést formou dílčích testů z této oblasti.
2. Posoudí a stanoví způsoby uložení hřídelí a čepů včetně použití spojek:
- Prověření provést formou dílčích testů z této oblasti.
3. Definuje využití brzdných zařízení:
- Prověření provést formou dílčích testů z této oblasti.
- Na konci modulu provést ověření závěrečným testem.
Kritéria pro splnění modulu:
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení:
MIČKAL, Karel. Strojnictví Části strojů pro učební a studijní obory SOU a SOŠ. 1. Praha: Sobotáles, 1995. ISBN 80-85920-01-8.
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
Nutná odborná učebna s projektorem.
Připojení na internet.
Doporučené učební pomůcky (řezy, obrazy apod.).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Hart. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.