Modelování tekutinových mechanismů
23-m-4/AE60
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
L0 (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
24
30. 04. 2020
Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělání, základní znalosti fyziky tekutin, absolvování příslušného odborného teoretického modulu Tekutinové mechanismy (pneumatika nebo hydraulika).
Modul je zaměřen na praktickou oblast návrhu, simulace, stavby a provozu tekutinových mechanismů jako strojních celků a automatizačních prvků tvořících součásti strojů a zařízení. Žáci uplatní teoretické znalosti o tekutinových mechanismech při praktickém ověřování funkcí obvodu realizací vzorových a problémových úloh.
Žák:
Organizace a bezpečnost práce v laboratoři
Uživatelské prostředí programu pro návrh tekutinového mechanismu a tvorbu schémat
Knihovny normalizovaných a předdefinovaných prvků a jejich použití
Návrh obvodu pro simulaci funkcí tekutinového mechanismu
Realizace obvodu na cvičných panelech
Obsluha a provozní parametry zdrojů tlakového média
Teoretická část:
Praktická část:
3. ročník
Praktické zkoušení -
Vhodné je průběžné hodnocení (bodování) aktivity, samostatnosti, využívání teoretických poznatků, osvojení si praktických dovedností a návyků, činností při obsluze zařízení a dodržování bezpečnosti práce. Žáci jsou dopředu seznamováni s tím, které činnosti budou hodnoceny a jaké výstupy jsou očekávány.
Žák splní modul, je-li při jednotlivých sledovaných činnostech hodnocen alespoň stupněm dostatečným.
SCHMIDT, DIETMAR A KOL. Řízení a regulace pro strojírenství a mechatroniku. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, ISBN 80-86706-10-9.
FESTO DIDACTIC. Úvod do pneumatiky. Praha: Festo Didactic, 1994, ISBN 80-01-00042-7.
OPLATEK, František. Hydraulické mechanismy výrobních strojů, servotechnika. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998, ISBN 80-7200-204-X.
Realizace modulu vyžaduje uvedené materiální zabezpečení výuky:
Vzhledem k hodinové dotaci je klíčová návaznost na teoretické odborné moduly Tekutinové mechanismy. Předpokládá se práce vždy v jednom výukovém systému, výběrově a dle možností školy, typicky pneumatika, hydraulika, elektro-pneumatika nebo elektro-hydraulika. Systémy s elektrickou výstrojí vyžadují teoretickou přípravu v této oblasti, jsou spíše vhodné pro obor vzdělání Mechanik seřizovač se zaměřením na mechatroniku po absolvování teoretického nebo praktického modulu Elektrické řízení nebo obsahově podobných.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Sadílek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.