VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základní části počítače.
Kód modulu
18-m-4/AE49
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Návrh a stavba osobního počítače
Obory vzdělání - poznámky
Obor: 18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
08. 03. 2020
Vstupní předpoklady
Základy znalosti HW, SW a práce na počítači na úrovni očekávaných výstupů absolventa základní školy.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností žáků z oblasti identifikace, instalace a konfigurace komponent osobních počítačů, navrhování počítačových sestav, jejich oprav a diagnostika.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- identifikuje základní komponenty PC;
- popíše funkce jednotlivých komponent;
- navrhne vhodnou počítačovou sestavu dle parametrů;
- charakterizuje rozdíly mezi navrženými variantami;
- navrhne vhodné řešení počítačové sestavy dle zvolených komponent;
- sestaví počítač dle vlastního návrhu;
- diagnostikuje a opraví počítač.
RVP okruhy - 18-20-M/01 Informační technologie
3.2 Odborné kompetence
- Navrhovat, sestavovat a udržovat HW
- Pracovat se základním programovým vybavením
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Identifikace a popis základních komponent PC;
- Popis funkcí komponent;
- Návrh a řešení počítačové sestavy;
- Sestavení počítače dle návrhu;
- Diagnostika a oprava počítače.
RVP okruhy - 18-20-M/01 Informační technologie
- Základní části počítače
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování s podporou multimediální techniky, prezentací a případových studií;
- příprava k samostatnému aktivnímu přístupu;
- instruktáž;
- praktické osvojení činnosti s problematikou osobních počítačů.
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací;
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů;
- studium literatury a elektronických materiálů základních komponent osobních počítačů;
- praktické předvedení stavby PC, diagnostiky a opravy.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Výpočetní technika. Doporučuje se vyučovat ve druhém nebo třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
Test je složen ze dvou oblastí:
- identifikace základních počítačových komponent;
- popis jednotlivých komponent.
Praktické zkoušení – návrh, realizace a diagnostika PC sestavy:
- návrh počítačové sestavy dle daných parametrů;
- kompletace a oživení počítačové sestavy;
- identifikace a odstranění závad na PC.
Kritéria hodnocení
Hodnocení je závislé na následujících kritérií:
Váha teoretického testu vůči praktickému zkoušení je 50 %.
Výsledné hodnocení je průměrem těchto dvou zkoušek.
Prospěl na výborný:
- úspěšnost v testu minimálně 85 %;
- bezchybný návrh počítačové sestavy dle zadání;
- předvedení funkčnosti počítačové sestavy;
- diagnostika a oprava osobního počítače.
Prospěl na chvalitebný:
- úspěšnost v testu minimálně 75 %;
- bezchybný návrh počítačové sestavy dle zadání;
- předvedení funkčnosti počítačové sestavy;
- diagnostika a oprava osobního počítače.
Prospěl na dobrý:
- úspěšnost v testu minimálně 65 %;
- menší nedostatky v návrhu počítačové sestavy dle zadání;
- předvedení funkčnosti počítačové sestavy;
- diagnostika a oprava osobního počítače.
Prospěl na dostatečný:
- úspěšnost v testu minimálně 50 %;
- větší nedostatky v návrhu počítačové sestavy dle zadání;
- předvedení funkčnosti počítačové sestavy;
- diagnostika a oprava osobního počítače.
Neprospěl:
- úspěšnost v testu méně než 50 %;
- zásadní nedostatky v návrhu počítačové sestavy dle zadání;
- předvedení funkčnosti počítačové sestavy;
- diagnostika a oprava osobního počítače.
Doporučená literatura
Klaus Dembowski, Mistrovství v HARDWARE. Computer Press. ISBN 978-80-251-2310-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miloslav Penc. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.