Programování PLC automatů
26-m-4/AE45
Odborné vzdělávání
odborný praktický
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Jednoduché programování PLC automatů
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
32
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování obsahových okruhů Elektronika, Základy automatizační techniky, Základy Číslicové techniky; Význam a účel elektrických měření, měřící metody, bezpečnost práce.
Cílem modulu je praktické procvičení žáků znalostí a dovedností žáků v problematice základních bezpečnostních rizik v oblasti programování PLC automatů v průmyslové automatizaci v návaznosti na vyhlášku č. 50/1978 Sb. Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, s další platnou legislativou, první pomocí při úrazu elektrickým proudem. V rámci modulu žáci zapojují PLC automaty a odlaďují programy na cvičných pomůckách ve spojení se senzory pracujícími na různých principech a výstupními prvky jako jsou například stykače a signalizace stavů daných výstupů.
Žák:
je poučen a seznámen se základními riziky pří práci s PLC automaty vzhledem k použití v průmyslové automatizaci;
prokáže porozumění legislativě a jejím praktickým dopadům do samotného procesu praktického používání PLC automatů;
používá základní terminologii a postupy při práci s PLC automaty;
využívá vhodné instrukce pro programování určitých konkrétních úkolů v průmyslové automatizaci;
připraví pracoviště a zapojí PLC automat dle zadání úlohy;
provádí samotné odlaďování programu s ohledem na dodržování principů bezpečnosti při práci na elektrickém zařízení;
vyhodnotí realizovanou úlohu a posoudí vhodnost použitých instrukcí vzhledem k zadání úlohy.
Kompetence dle RVP:
- provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
- poučení o bezpečnosti práce s důrazem na práci s PLC automaty a na práci s bezpečným napětím, seznámení se zadáním úlohy. – 180 min.;
- programování PLC automatu - vypracování vývojového diagramu, rozvaha použitých určitých konkrétních instrukcí – 240 min.;
- programování PLC automatu, vypracování programu – 240 min.;
- nahrání programu do PLC automatu, odzkoušení jednotlivých částí stroje, snímačů a výstupních prvků – 470 min.;
- postupné odlaďování programu v součinnosti tvorby programu a oživování celé úlohy – 760 min.;
- test – 30 min.
Výuka probíhá v dílnách odborného výcviku
- výklad, BOZP (absolvuje celá skupina žáků)
- studium schémat a elektrotechnických značek (žáci provádí samostatně)
- předvedení učitelem
- procvičení v příkladech (žáci procvičují individuálně)
- praktické aplikace v úkolech (žáci provádějí individuálně)
Zhodnocení výsledků, ověření znalostí
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
2. ročník
Žák:
se orientuje v oblasti teorie programování a využití základních typů senzorů;
připraví pracoviště a zapojí PLC automat dle přiložených schémat;
využívá vybrané měřicí přístroje;
provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření;
vyhodnotí naměřené veličiny;
zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření.
Ověření vychází z plnění praktických úkolů a výsledků testu.
Prospěl na výborný - je třeba splnit všechna kritéria:
- bezchybná funkce celého pracoviště
- bezchybné nastavení senzorů
- bezchybné používání správných instrukcí programu
- test s max. 1 chybou
Prospěl na chvalitebný - je třeba splnit všechna kritéria:
- bezchybná funkce celého pracoviště
- bezchybné nastavení senzorů
- drobné závady při tvorbě programů, nevhodné použití instrukcí programu
- test s max. 2 chybami
Prospěl na dobrý:
- pracoviště je funkční, ale neodpovídá přesně zadání, drobné chyby funkce pracoviště
- nevhodně nastavené senzory
- chyby při tvorbě programu
- test s max. 4 chybami
Prospěl na dostatečný:
- pracoviště je funkční z více než poloviny kroků vývojového diagramu, ale není kompletní
- program pro dané pracoviště není kompletně vypracován
- test s max. 6 chybami
Neprospěl:
- pracoviště je nefunkční s více než poloviny kroků vývojového programu
- hrubé nedostatky při tvorbě programu
- nedostatečné mechanické nastavení pracoviště
- test s více jak 6 chybami
O výsledném hodnocení rozhoduje zhodnocení celkové práce žáka.
- Průmyslová automatizace PLC automat S7/200, 2011, SOUE Plzeň
- Senzorika, 2011, SOUE Plzeň
- manuály výrobce PLC automatu
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.