VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Majetek
Kód modulu
66-m-3/AA14
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Majetek – základní předpoklady
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní ekonomická terminologie
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu bude žák disponovat informacemi spojenými s majetkem firmy. Posoudí jeho úlohu ve firmě, naučí se jeho strukturu, způsoby pořízení, ocenění a vyřazení z firmy. Vysvětlí důvody a způsoby odpisování dlouhodobého majetku a vyčíslí inventarizační rozdíly.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- rozlišuje jednotlivé druhy majetku
Žák:
- popíše a vysvětlí způsoby pořízení majetku
- odpisuje dlouhodobý majetek
- popíše a vysvětlí způsoby vyřazení majetku
- charakterizuje inventarizaci a vyčíslí a pojmenuje její výsledek
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Majetek a jeho druhy
- Pořízení majetku a vyřazení majetku
- Odpisování dlouhodobého majetku
- Inventarizace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje nejasnosti s vyučujícím
- vhodně reaguje na kladené otázky ze strany vyučujícího
- teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- konzultuje důvod chyby s vyučujícím
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1) Rozlišuje jednotlivé druhy majetku
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- definuje základní terminologii spojenou s majetkem firmy
- charakterizuje jednotlivé složky majetku
- na příkladu rozliší cenu pořízení a pořizovací
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- prezentuje se před třídou a vyučujícím
2) Popíše a vysvětlí způsoby pořízení a vyřazení majetku
- ve spolupráci s vyučujícím popíše způsoby pořízení majetku
- pojmenuje ceny, kterými je majetek oceňován při pořízení
- ve spolupráci s vyučujícím popíše způsoby vyřazení majetku
- vysvětlí ocenění zásob při vyskladnění metodou FIFO a metodou aritmetického průměru
- na vzorovém příkladu vypočte metodu FIFO
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
3) Odpisuje dlouhodobý majetek
- určí právní předpis upravující oblast odpisování
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- pracuje s danou legislativou a konzultuje své poznatky s vyučujícím
- charakterizuje pojmy odpis, oprávky, zůstatková cena
- vysvětlí pojem opotřebení majetku
- vysvětlí pojem odpisový plán
- pojmenuje druhy odpisů
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- samostatně či kolektivně vypočítá daňové i účetní odpisy dle praktického zadání
- vyplní inventární kartu odpisovaného majetku
- své výpočty si zkontroluje se spolužáky
- vysvětlí, jak odpisy ovlivňují výsledek hospodaření a jaký je význam odpisů
- charakterizuje pojem technické zhodnocení
- rozliší technické zhodnocení a opravu na praktickém zadání
- vysvětlí „malé“ technické zhodnocení
4) Charakterizuje inventarizaci, vyčíslí a pojmenuje její výsledek
- rozliší pojmy „inventarizace“ a „inventura“
- pojmenuje a popíše druhy inventarizace
- vysvětlí postup inventarizace
- vysvětlí pojem „ztratné“ (přirozené úbytky) a chápe, jak jej použije při vyčíslení inventarizace
- na vzorovém příkladu samostatně či v kolektivu vyčíslí výsledek inventarizace
- pojmenuje výsledek inventarizace
- své rozhodnutí obhájí před třídou a vyučujícím
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 66-51-H/01 Prodavač - 2.ročník
- 66-41-L/01 Obchodník -1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části.
V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- majetek podniku a jeho druhy
- pořízení a vyřazení majetku
- odpisování majetku
- inventarizace majetku
Praktický příklad bude obsahovat dva typy příkladů z různých oblastí majetku:
- rozpoznání dlouhodobého majetku a stanovení odpisovaného majetku, včetně sestavení odpisového plánu (zařazení do odpisové skupiny a určení metody odpisování)
- vyčíslení inventarizačních rozdílů
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
1) teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů.
2) praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- z dlouhodobého majetku vyčlení majetek, který nelze odepisovat
- zařadí odpisovaný majetek do odpisových tabulek, které si vyhledá v ZDP v tištěné či elektronické podobě
- zvolí odpisovou skupinu
- dle zadání určí koeficient či procentuální sazbu
- vypočítá odpisy, oprávky a zjistí zůstatkovou cenu
- výpočty převede do inventárních karet
- vyčíslí hodnotu fyzické zásoby
- vyčíslí účetní hodnotu zásoby
- započte normu přirozených úbytků
- vypočítá výsledek inventarizace a pojmenuje ho
Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj.30 bodů.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, s. r. o., 2017. ISBN 978-80-88221-03-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.