Detail modulu Majetek

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Majetek

Kód modulu

66-m-3/AA14

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

63 - Ekonomika a administrativa

Komplexní úloha

Majetek – základní předpoklady

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-51-H/01 Prodavač
  • 66-41-L/01 Obchodník

 

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní ekonomická terminologie

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu bude žák disponovat informacemi spojenými s majetkem firmy.  Posoudí jeho úlohu ve firmě, naučí se jeho strukturu, způsoby pořízení, ocenění a vyřazení z firmy. Vysvětlí důvody a způsoby odpisování dlouhodobého majetku a vyčíslí inventarizační rozdíly.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • rozlišuje jednotlivé druhy majetku

Žák:

  1. popíše a vysvětlí způsoby pořízení majetku
  2. odpisuje dlouhodobý majetek
  3. popíše a vysvětlí způsoby vyřazení majetku
  4. charakterizuje inventarizaci a vyčíslí a pojmenuje její výsledek

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Majetek a jeho druhy
  • Pořízení majetku a vyřazení majetku
  • Odpisování dlouhodobého majetku
  • Inventarizace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky:

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

 

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje nejasnosti s vyučujícím
  • vhodně reaguje na kladené otázky ze strany vyučujícího
  • teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • konzultuje důvod chyby s vyučujícím
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení: 

 1) Rozlišuje jednotlivé druhy majetku

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • definuje základní terminologii spojenou s majetkem firmy
  • charakterizuje jednotlivé složky majetku
  • na příkladu rozliší cenu pořízení a pořizovací
  • konzultuje danou problematiku s vyučujícím
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • prezentuje se před třídou a vyučujícím

2) Popíše a vysvětlí způsoby pořízení a vyřazení majetku

  • ve spolupráci s vyučujícím popíše způsoby pořízení majetku
  • pojmenuje ceny, kterými je majetek oceňován při pořízení
  • ve spolupráci s vyučujícím popíše způsoby vyřazení majetku
  • vysvětlí ocenění zásob při vyskladnění metodou FIFO a metodou aritmetického průměru
  • na vzorovém příkladu vypočte metodu FIFO
  • konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků

3) Odpisuje dlouhodobý majetek

  • určí právní předpis upravující oblast odpisování
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • pracuje s danou legislativou a konzultuje své poznatky s vyučujícím
  • charakterizuje pojmy odpis, oprávky, zůstatková cena
  • vysvětlí pojem opotřebení majetku
  • vysvětlí pojem odpisový plán
  • pojmenuje druhy odpisů
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • samostatně či kolektivně vypočítá daňové i účetní odpisy dle praktického zadání
  • vyplní inventární kartu odpisovaného majetku
  • své výpočty si zkontroluje se spolužáky
  • vysvětlí, jak odpisy ovlivňují výsledek hospodaření a jaký je význam odpisů
  • charakterizuje pojem technické zhodnocení
  • rozliší technické zhodnocení a opravu na praktickém zadání
  • vysvětlí „malé“ technické zhodnocení

 4) Charakterizuje inventarizaci, vyčíslí a pojmenuje její výsledek

  • rozliší pojmy „inventarizace“ a „inventura“
  • pojmenuje a popíše druhy inventarizace
  • vysvětlí postup inventarizace
  • vysvětlí pojem „ztratné“ (přirozené úbytky) a chápe, jak jej použije při vyčíslení inventarizace
  • na vzorovém příkladu samostatně či v kolektivu vyčíslí výsledek inventarizace
  • pojmenuje výsledek inventarizace
  • své rozhodnutí obhájí před třídou a vyučujícím

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 66-51-H/01 Prodavač - 2.ročník 
  • 66-41-L/01 Obchodník -1. ročník 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části.

V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • majetek podniku a jeho druhy
  • pořízení a vyřazení majetku
  • odpisování majetku
  • inventarizace majetku

Praktický příklad bude obsahovat dva typy příkladů z různých oblastí majetku:

  • rozpoznání dlouhodobého majetku a stanovení odpisovaného majetku, včetně sestavení odpisového plánu (zařazení do odpisové skupiny a určení metody odpisování)
  • vyčíslení inventarizačních rozdílů

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

1) teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů.

2) praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:

  • z dlouhodobého majetku vyčlení majetek, který nelze odepisovat
  • zařadí odpisovaný majetek do odpisových tabulek, které si vyhledá v ZDP v tištěné či elektronické podobě
  • zvolí odpisovou skupinu
  • dle zadání určí koeficient či procentuální sazbu
  • vypočítá odpisy, oprávky a zjistí zůstatkovou cenu
  • výpočty převede do inventárních karet
  • vyčíslí hodnotu fyzické zásoby
  • vyčíslí účetní hodnotu zásoby
  • započte normu přirozených úbytků
  • vypočítá výsledek inventarizace a pojmenuje ho

Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.

 

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj.30 bodů.

 

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, s. r. o., 2017. ISBN 978-80-88221-03-6

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné