VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Formy prodeje zboží a služby obchodu
Kód modulu
66-m-3/AA12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žák získá teoretický přehled o formách prodeje zboží a službách poskytovaných obchodem při prodeji zboží.
Očekávané výsledky učení
Výsledky ve vazbě na RVP:
- vyjmenuje a vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými formami prodeje;
- rozlišuje druhy služeb podle sortimentu, posoudí jejích význam, uplatnění, výhody i nevýhody;
Žák:
- popíše čtyři základní fáze prodeje zboží
- vysvětlí rozdíl mezi otevřeným a uzavřeným systémem prodeje zboží
- vyjmenuje a popíše základní formy prodeje zboží
- určí doplňkové formy prodeje zboží
- zvolí (určí) pro daný sortiment zboží k vhodnou formu prodeje
- popíše jednotlivé druhy služeb obchodu
- vysvětlí význam služeb pro obchod i zákazníka
- charakterizuje pojem poradenská služba
- zajistí vhodnou službu spojenou s prodejem zboží dle požadavku zákazníka
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Základní formy prodeje v otevřeném prodejním systému
- Základní formy prodeje v uzavřeném systému prodeje
- Doplňkové formy prodeje
- Služby obchodu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Odborný výklad, modelové situace a praktická cvičení, prezentace. Aplikace teoretických poznatků v reálném prostředí obchodu s odbornou podporou učitele.
Učební činnosti:
Žák
- využívá informace z teoretického výkladu vyučujícího a z odborného výcviku
- konzultuje nejasnosti s vyučujícím
- je aktivní v přípravě prezentací
- využívá informační technologie
- vyhledává nové informace ze svého oboru
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- rozčlení formy prodeje zboží
- zdůvodní volbu vhodné formy prodeje
- popíše základní formy prodeje zboží
- charakterizuje jejich výhody a nevýhody
- popíše samoobslužný prodej, prodej volným výběrem, kombinovaný a pultový prodej
- charakterizuje doplňkové formy prodeje
- uvede vhodný sortiment zboží pro jednotlivé formy prodeje
- vysvětlí význam služeb pro obchod a pro zákazníka a popíše je
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 66-51-H/01 Prodavač - 1. ročník
- 66-41-L/01 Obchodník, 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1) Písemné zkoušení: se bude skládat z otevřených otázek, jejichž součástí budou praktické příklady z reálného pracoviště na téma:
- základní formy prodeje zboží a jejich charakteristika, výhody a nevýhody
- doplňkové formy prodeje, charakteristika internetového obchodu
- služby obchodu placené, neplacené a zprostředkované
2) Žákovská prezentace: bude obsahovat modelový příklad z praxe na téma:
- prodej zboží v různých formách prodeje a služby obchodu
Budou ověřovány tyto znalosti, schopnosti a dovednosti žáka:
- jmenovat a charakterizovat jednotlivé formy obchodu
- k jednotlivým formám přiřadit vhodný prodejní sortiment
- vysvětlit význam služeb obchodu a rozčlenit je na placené, neplacené a zprostředkované
- jmenovat a popsat jednotlivé služby obchodu
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 45 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- základní formy prodeje zboží a jejich charakteristika, výhody a nevýhody – maximálně 15 bodů
- sortiment zboží vhodný pro jednotlivé formy prodeje - maximálně 5 bodů
- doplňkové formy prodeje – maximálně 10 bodů
- služby obchodu – maximálně 15 bodů
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace teoretických znalostí do praktických příkladů z reálného pracoviště a samostatnost.
Žákovská prezentace: žák získá maximálně 30 bodů. Hodnotit se bude po obsahové a věcné stránce, dodržení stanovených parametrů zadaných učitelem (počet stran prezentace, správné obsahové uchopení tématu apod.) a samostatnost prezentace.
Podmínkou splnění modulu je minimální účast ve výši 6 hodin.
Převodová tabulka bodů na známku:
Počet bodů |
Známka |
75 - 68 |
výborný |
67 - 53 |
chvalitebný |
52 - 35 |
dobrý |
34 - 20 |
dostatečný |
19 a méně |
nedostatečný |
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice hranice, tj. 19 a méně.
Doporučená literatura
NOVOTNÝ, Mojmír. Obchodní provoz 2005. (pro SOU), ISBN 80-7168-845-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Zatloukalová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.