VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Systém řízení a certifikace jakosti
Kód modulu
23-m-4/AE14
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Měření ploch
Obory vzdělání - poznámky
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Požadovanými vstupními předpoklady ke studiu a pochopení tohoto modulu je zvládnutí teoretických modulů: Praktické měření strojních součástí, Technická normalizace ve strojírenství, Technické materiály – kovy a nekovy.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro komplexní přípravu žáků strojírenských oborů k používáním základních metod kontroly a měření, získávaní základní návyků potřebných pro tuto činnost a ověření si fyzikálních poznatků a vlastností materiálů. Znalosti se ověřují prováděním měření dle zadaných úloh.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše základní zásady a normy v oblasti certifikace a jakosti výrobků
- měří teplotu, tlak, vlhkost aj. fyzikální veličiny
- měří plochy, objemy, otáčky, rychlosti proudění, průtoky apod.
- měří s potřebnou přesností délky různými měřidly a měřícími přístroji
- uplatní při měřeních znalost základů metrologie a teorie chyb
- zapíše, zpracuje, analyzuje a vyhodnocuje výsledky měření, zpracuje zprávy a protokoly o měřeních
- měří úhly, tvary, jakost povrchu a vzájemnou polohu ploch a prvků
- kontroluje výsledky tepelného či chemického zpracování
- vysvětlí metody zkoušek povrchových a vnitřních vad bez porušení materiálu
- měří součásti se závity a ozubením
- podílí se na provádění komplexních zkoušek strojů (např. přesnosti obráběcích strojů podle norem a předpisu)
- uplatní při měřeních znalost základů metrologie a teorie chyb
- využije k uvedeným činnostem výpočetní techniku s příslušnými aplikačními programy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zásady správného měření a vypracování technické zprávy
- Základní zásady a normy v oblasti certifikace a jakosti výrobků
- Měření a kontrola jakosti povrchu – principy měření, laboratorní měření drsnosti
- Zjišťování mechanických a technologických vlastností materiálů – laboratorní měření tvrdosti, kroutícího momentu, zkoušky bez porušení materiálu
- Komplexní měření strojních součástí a nástrojů – laboratorní měření závitů, ozubených kol, úhlů, tvarů, vzájemné polohy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická příprava:
- odborný výklad:
- základní zásady a normy v oblasti certifikace a jakosti výrobků
- měření a kontrola jakosti povrchu
- vypracování technické zprávy
- prezentace na téma:
- příklady předvedení laboratorního měření drsnosti, tvrdosti, kroutícího momentu a zkoušek bez porušení materiálu
- představení příkladů zjišťování mechanických a technologických vlastností materiálů
- samostudium odborné literatury žáky (učebnice, strojnické tabulky, odborné časopisy, odborné příručky)
Procvičování příkladů:
- žák popíše základní zásady a normy v oblasti certifikace a jakosti výrobků
- žák měří teplotu, tlak, vlhkost aj. fyzikální veličiny
- žák měří plochy, objemy, otáčky, rychlosti proudění, průtoky
- žák měří součásti se závity a ozubením
- žák měří úhly, tvary, jakost povrchu a vzájemnou polohu ploch a prvků
- žák zapíše, zpracuje, analyzuje a vyhodnocuje výsledky měření, zpracuje zprávy a protokoly o měřeních
- žáci vypracují samostatné projekty.na zadané téma a využije dostupnou výpočetní techniku s příslušnými aplikačními programy
Probíhá v dělených skupinách žáků, kdy každý žák procvičuje informace předané vyučujícím a může samostatně pracovat v dílnách, laboratořích nebo u počítače na zadaných úlohách. Zadaná práce je řešena i v týmech projektovou formou výuky.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Při kontrole a měření jsou žáci hodnoceni za správnost volby měřicích přístrojů, dodržování metrologických zásad měření. Žáci zpracovávají o měřeních protokoly a kvalita jejich obsahu, zpracování grafů, výsledků měření a závěrů slouží k hodnocení osvojených znalostí a schopností žáka popsat, shrnout a vyhodnotit prováděná měření.
Hodnocena je schopnost žáka získávat informace z různých zdrojů, pracovat se získanými informacemi a následně je vyhodnocovat, schopnost komunikovat a spolupracovat, tvořit dokumentaci a v konečné fázi obhájit zvolené postupy a výsledky své práce.
Kritéria hodnocení
Kritériem pro hodnocení je odevzdání požadovaného počtu protokolů a jejich správnost.
– max 100 %, min 40 %
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
90 - 100 % 1
80 - 89 % 2
66 - 79 % 3
40 - 65 % 4
0 - 39 % 5
Doporučená literatura
PETŘÍKOVÁ, R. A KOL.: Lidé, zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů. DT Ostrava. 2002, 241 s. (ISBN 80-02-01419-1)
ČSN EN ISO 9001:2000. Systémy managementu jakosti - Požadavky. Praha: Český normalizační institut, 2002.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Tomášek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.