VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Dadaismus, surrealismus
Kód modulu
82-m-4/AE13
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
82–41–M/05 Grafický design
82-41–M/17 Multimediání tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost modulu Impresionismus
- znalost modulu Postimpresionismus
- znalost modulu Secese
- znalost kubismu a futurismu
- znalost fauvismu
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí dadaistické a surrealistické malby, fotografie a objektu. Žák se seznámí s vývojem společnosti a jejím vlivem na vývoj výtvarného umění. Žák vyjmenuje umělce a díla dadaistického a surrealistického směru.
Po absolvování modulu žák charakterizuje a popíše dadaistické a surrealistické malby, fotografie a objekty, a vše zařadí do správného historického kontextu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- charakterizuje genezi dadaismu a jeho kontextem v rámci historického dění a vývoje
- vyjmenuje umělce a díla malířství a sochařství
- surrealistická malba ve světě
- surrealistická malba v Čechách
- surrealistická fotografie ve světě a v Čechách
- dadaistický objekt ve světě
- dadaistická malba v Evropě
- zařadí je do historického kontextu
- nakreslí kompozice jednotlivých malířských děl
- vysloví svůj názor na umění dadaismu a surrealismu a jejich dopadu na společnost
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
2. Umělci a jeho díla dané éry
- surrealistická malba ve světě
- surrealistická malba v Čechách
- surrealistická fotografie ve světě a v Čechách
- dadaistický objekt ve světě
- dadaistická malba v Evropě
3. Historický kontext dané éry
- srovnání dadaismu a surrealismu se starými směry (renesance, baroko, realismus, akademismus)
4. Odborné kresby žáků
- kompozice jednotlivých malířských a sochařských děl
5. Dopad umění dadaismu a surrealismu na společnost
- porozumění a názor na umění dadaismu a surrealismu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- ukázky děl
- kompozice jednotlivých malířských děl
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část - teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- praktická část - porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími, výsledky porovnání
- závěr - výsledky práce
- zpracování na 3 - 6 stran včetně příloh (schémata, fotografie aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se se společensko-historickým děním dané éry a definuje její vliv na umění
- vyjmenuje nejvýznamější umělce a jejich díla
- charakterizuje surrealistickou malbu a fotografii ve světě a v Čechách
- charakterizuje dadaistický objekt ve světě
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- umělci dané doby a jejich díla
- rozbor díla
- kresby kompozice jednotlivých malířských děl
- kresby kompozice jednotlivých sochařských děl
Samostatná práce žáků:
- teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími
- výsledky porovnání
Ověřované okruhy:
- společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- historický kontext dané éry
- kresby kompozice jednotlivých malířských a sochařských děl
- dopad umění dadaismu a surrealismu na společnost
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 2 - 83% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 3 - 75% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 4 - 63% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- hranice úspěšnosti zkoušky – 50% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.