VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Prvky a agregáty strojů
Kód modulu
23-m-4/AE11
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Konstrukční návrh šroubového zvedáku
Obory vzdělání - poznámky
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Požadovanými vstupními předpoklady ke studiu a pochopení tohoto modulu je zvládnutí teoretických modulů Mechanika 1 – Statika, Mechanika 2 – Pružnost a pevnost, Mechanika 3 – Kinematika, Dynamika, Hydro a termomechanika, Součásti k přenosu sil a Převody
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro komplexní přípravu žáků strojírenských oborů k osvojení informací z oblasti prvků a agregátů strojů a zařízení ve strojírenství. Jednotlivé prvky navrhují a zařazují do funkčních celků.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- navrhne podle zadaných parametrů jednoduché i složené převody ozubenými koly, řemenové a řetězové převody
- detailně navrhne konstrukční provedení základních prvků převodů (ozubených kol, řemenic, hřídelí a jejich uložení) a provádí potřebné výpočty
- navrhne koncepci jednoduchých kinematických mechanizmů, detailně navrhuje jejich součásti
- navrhne jednoduché tekutinové mechanizmy (např. pneumatické upínání obrobků) sestavené ze standardizovaných prvků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Prvky a agregáty strojů:
- Převody – třecí, řemenové, ozubenými koly
- Variátory – třecí, řemenové, řetězové
- Mechanismy – kinematické (šroubové, kulisové, klikové, vačkové, kloubové), hydraulické a pneumatické
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad seznámí žáky s problematikou prvků a agregátů (přednáška na téma druhy převodů a variátorů, jejich význam, výhody a nevýhody, použití v praxi)
- demonstrace a prezentace (video na téma kinematických mechanizmů včetně příkladů použití v praxi, jejich výhody a nevýhody)
- samostudium žáků odborné literatury (učebnice, odborná příručka, strojnické tabulky)
Praktická část:
- žák uvede základní parametry jednoduchých i složených převodů ozubenými koly a řemenové a řetězové převody
- žák popíše jednoduché tekutinové mechanizmy sestavené ze standardizovaných prvků
- žák provede pevnostní výpočty jednotlivých namáhaných prvků
- žák navrhne koncepci jednoduchých kinematických mechanizmů, detailně navrhne jejich součásti
- žák navrhne a výpočítá převody a mechanismy pro samostatné projekty dle zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. Písemné zkoušení –
- znalostní test z oblasti převodů a mechanismů, schémata, popis, využití, konstrukce, výroba
- navrhne podle zadaných parametrů jednoduché i složené převody ozubenými koly, řemenové a řetězové převody
- detailně navrhne konstrukční provedení základních prvků převodů (ozubených kol, řemenic, hřídelí a jejich uložení) a provádí potřebné výpočty
- navrhne koncepci jednoduchých kinematických mechanizmů, detailně navrhuje jejich součásti
- navrhne jednoduché tekutinové mechanizmy (např. pneumatické upínání obrobků) sestavené ze standardizovaných prvků
2. Ústní zkoušení –
- z oblasti převodů a mechanizmů, schémata, popis, využití, konstrukce, výroba
- navrhne podle zadaných parametrů jednoduché i složené převody ozubenými koly, řemenové a řetězové převody
3. Závěrečná modulová práce -
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti převodů a mechanizmů se zpětnou vazbou
Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
90 - 100 % 1
80 - 89 % 2
66 - 79 % 3
40 - 65 % 4
0 - 39 % 5
Doporučená literatura
Stanislav Hosnedl, Jaroslav Krátký, Příručka strojního inženýra 2. díl, Computer Press, Praha 2000
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Tomášek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.