VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Expedient velkoobchodu
Kód modulu
66-m-4/AA05
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
kvalifikační
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Expedient velkoobchodu
(kód: 66-010-M)
Obory vzdělání - poznámky
66-53-H/01 Operátor skladování
66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako kvalifikační modul. Žák získá informace o různých možnostech dopravy, o zařízení ve skladech a skladových technologiích používaných při vychystávání zboží a kompletaci a expedici zboží a bude připraven pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 66-010-M Expedient velkoobchodu.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Expedient velkoobchodu (kód: 66-010-M).
- vychystávání zboží, expedování kusových a vozových zásilek
- kompletace a vybavování zásilek průvodní dokumentací pro odběratele, přepravce a celní a jiné orgány
- vedení požadovaných evidencí a dokladů v rámci velkoobchodu
Kompetence ve vazbě na NSK
66-010-M Expedient velkoobchodu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Funkce a druhy skladů, skladové operace
- Distribuční centra
- Zařízení ve skladech
- Skladové technologie a skladovací systémy
- Výkon a kapacita skladu
- Vychystávání zboží
- Kompletace a expedice zakázek
- Dokumenty skladových operací
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení :
1) Vychystávání zboží, expedování kusových a vozových zásilek
žák v rámci teoretické výuky:
- vyjmenuje funkce velkoobchodních skladů a výhody distribučních center
- rozliší různé skladovací systémy
- vysvětlí pojmy „výkon“ a „kapacita skladů“
- rozliší různé druhy regálů a manipulační techniky
- rozhodne se pro individuální nebo hromadné vychystávání zboží z hlediska vyšší efektivnosti
- vysvětlí princip a význam metodiky FIFO
žák v rámci praktické výuky:
- vychystává zboží podle metody FIFO za použití manipulační techniky
- pomocí manipulační techniky ukládá zboží na paletu
- připravuje zásilku k expedici – fixuje zboží na paletě vhodným obalem
2) Kompletace a vybavování zásilek průvodní dokumentací pro odběratele, přepravce a celní a jiné orgány
žák v rámci teoretické výuky:
- pracuje s informace získanými z výkladu od učitele a vysvětlí podstatu kompletace
- charakterizuje pojem „komiska“
- vyjmenuje průvodní doklady zásilky
- na internetu vyhledá předpisy upravující přepravní podmínky
žák v rámci praktické výuky:
- ve spolupráci s učitelem zkontroluje vystavené doklady k zajištění a přípravě zakázky
- vybaví zásilku příslušným dokladem
- na počítači nebo ručně vystaví standardní výdejku
- ve skupině žáků zkontroluje průvodní doklady
3) Vedení požadovaných evidencí a dokladů v rámci velkoobchodu
žák v rámci teoretické výuky:
- samostatně vysvětlí podmínky a postupy expediční reklamace zboží a služeb
- popíše postup řešení reklamace zboží a služeb při neúplnosti jednotlivých dodávek
žák v rámci praktické výuky:
- samostatně vystaví standardní výdejku v elektronické a fyzické podobě
- v elektronické i fyzické podobě eviduje realizované expedice, podporované odběratele, náklady na balicí materiály a dopravu
- řeší expediční reklamace zboží a služeb a reklamace při neúplnosti jednotlivých dodávek
- samostatně nebo ve skupině žáků vyplní příslušné doklady spojené s reklamací zboží a služeb dle platné legislativy
- analyzuje aktuální stav zásob ve velkoobchodě s využitím podnikového skladového systému
- zajistí dokumentaci a podklady pro fakturaci a zúčtování
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 66-53-H/01 Operátor skladování - 3. ročník
- 66-41-L/01 Obchodník - 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení bude probíhat v rámci ústního a praktického ověřování získaných znalostí a dovedností.
1) Ústní zkoušení: probíhá v rámci teoretického vyučování. Hodnotí se využívání odborné technologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace teoretických poznatků do praxe. Zkoušení probíhá na uvedená témata:
- charakteristika dokladů k zajištění a přípravě zakázky
- základní postup práce a obsluhy se skladovací technikou
- průvodní doklady k expedovaným zásilkám
- expediční reklamace zboží a služeb
2) Praktické zkoušení: probíhá v rámci odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H, nebo v rámci výuky odborné praxe. Ověřovány jsou především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornost, správnost a samostatnost.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace Expedient velkoobchodu.
V rámci teoretické výuky:
- žák zkontroluje úplnost vystavených dokladů k zajištění a přípravě zakázky (hodnotí se správné vysvětlení vystavených dokladů z hlediska formální a věcné správnosti, rozsah znalostí a samostatnost při prezentaci výstupů);
- žák sestaví požadovanou zakázku na základě vychystávacího listu při dodržení principu paletizace zboží (hodnotí se správně zdůvodnění postupu, samostatnost, prezentace);
- žák popíše základní postupy práce a obsluhy se skladovací technikou podle platného manipulačního a provozního řádu firmy (hodnotí se používání správné terminologie, rozsah znalostí a samostatnost při prezentace výstupů);
- žák připraví zboží k expedici (hodnotí se připravený postup zboží k expedici, schopnost popisu celého procesu, rozsah znalostí a samostatnost);
- žák zkontroluje průvodní doklady k expedovaným zásilkám do zahraničí po věcné stránce (hodnotí se popis průvodních dokladů, jejich charakteristika, a prezentace výstupů);
- žák zkontroluje průvodní doklady po věcné stránce k expedovaným zásilkám na tuzemský trh (hodnotí se popis průvodních dokladů, jejich charakteristika, a prezentace výstupů).
V rámci praktické výuky:
- žák zkontroluje úplnost vystavených dokladů k zajištění a přípravě zakázky (hodnotí se správné vyplnění vystavených dokladů z hlediska formální a věcné správnosti);
- žák zkontroluje fyzický stav zboží na skladě za využití evidenčních skladových karet či elektronického skladového systému (hodnotí se správnost a pohotovost zjištění fyzického stavu zásoby z evidence).
- žák senzoricky zkontroluje stav zboží podle průvodního vychystávacího listu: zboží na skladě, kontrola jakosti, množství, váha, hmotnost, objem, druh sortimentu, nepoškozenost obalů, rozbalování zboží a kontrola požadovaných záručních lhůt (hodnotí se správné určení množství, odhalení chyby v druhu sortimentu, neopomenutí kontroly nepoškození obalů a záruční lhůty);
- žák zkontroluje uložení zboží na paletě vzhledem k dané kategorizaci a typologii zboží (hodnotí se dodržení zásad při ukládání zboží na paletu, odhalení chyb při uložení zboží na paletu, které by vedly ke škodám na zboží nebo k nepřijetí přepravcem);
- žák sestaví požadovanou zakázku na základě vychystávacího listu při dodržení principu paletizace zboží (hodnotí se vychystání správného druhu a množství zboží za použití manipulační techniky);
- žák provede nakládku zboží za využití manipulační techniky do předem stanoveného místa určení (hodnotí se dodržování závazných pokynů pro fixaci a ložení zboží v dopravním prostředku nebo kontejneru);
- žák zafixuje ručně či strojově vychystávané zboží na paletě patřičným ochranným obalem podle charakteru zboží či na základě požadavku přepravních společností (hodnotí se správná volba fixačního prostředku a správné použití fixačního zařízení);
- žák připraví zboží k expedici (hodnotí se správná manipulace se zbožím, dodání příslušných dokladů, samostatnost);
- žák analyzuje za pomocí elektronického skladového a odbytového softwaru firmy základní specifikaci zakázky (hodnotí se správná interpretace požadavků na zásilku, pohotovost a samostatnost);
- žák zkontroluje průvodní doklady k expedovaným zásilkám do zahraničí po věcné stránce (hodnotí se správné vyhotovení průvodních dokladů, formální a věcná správnost, úplnost);
- žák vystaví standardní výdejku (hodnotí se věcná a formální správnost, samostatnost);
- žák eviduje realizované expedice, podporované odběratele, náklady na balicí materiály a dopravu v elektronické či fyzické podobě (hodnotí se správnost a úplnost evidence, samostatnost);
- žák vysvětlí podmínky a postupy expediční reklamace zboží a služeb (hodnotí se volba správného postupu, správnost, samostatnost);
- žák řeší reklamace zboží a služeb při neúplnosti jednotlivých dodávek (hodnotí se správné rozhodnutí při reklamacích, postoj a chování k zákazníkům);
- žák vyplní příslušné doklady spojené s reklamací zboží a služeb podle platné legislativy (hodnotí se věcná a formální správnost, úplnost, samostatnost);
- žák analyzuje aktuální stav zásob ve velkoobchodu s využitím podnikového skladového systému (hodnotí se samostatnost a pohotovost v orientaci ve skladovém systému a správnost určení jednotlivých položek zásob);
- žák zajistí dokumentaci a podklady pro fakturaci a zúčtování (hodnotí se správnost a úplnost podkladů, přesnost, pohotovost a samostatnost při jejich vytváření).
Žák modul splní, když uspěje u více než 50% všech stanovených kritérií, další podmínkou splnění modulu je minimální účast ve výši 75%.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální procentní hranice.
Doporučená literatura
PERNICA, Petr. Logistika pro 21. století: (Supply chain management). Praha: Radix, 2005. ISBN 80-86031-59-4.
OUDOVÁ, Alena. Logistika: základy logistiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-149-7.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.