VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pokročilé funkce InDesignu (interaktivita, průhlednost, export speciálních PDF dokumentů a jiné)
Kód modulu
82-m-4/AD96
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení pokročilých funkci v programu Adobe InDesign – práce s nástrojem GREP, vytváření interaktivních dokumentů a formulářů, práce s nástroji pro automatizaci.
Po absolvování modulu žák získá znalosti o práci s moduly programu Adobe InDesign, které umožňují rychlejší a efektivnější práci při sazbě (nástroj GREP, skripty, načítání dat z externích souborů atd.) a naučí se vytvářet interaktivní dokumenty a formuláře a tyto publikovat online.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se s pokročilými nástroji programu InDesign
- zvolí vhodné nástroje pro urychlení práce
- vytvoří interaktivní dokument
- upravuje nástroje a připraví je pro použití v konkrétní situaci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
1. Znalost rozšiřujících modulů a nástroju programu InDesign
- práce s nástrojem GREP
- práce s paletou Skript
- práce s nástroji pro interaktivitu
2. Modifikace nástrojů
- schopnost úpravy nástroje GREP či vytvoření vlastního skriptu
3. Vytvoření vlastního interaktivního dokumentu a jeho publikace online
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
- monologické výklady – vysvětlování
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
Metody dovednostně praktické
- vytváření dovedností - interaktivní dokument
Specifikace samostatné práce:
- návrh layout interaktivního dokumentu
- publikace dokumentu online
Učební činnosti žáků:
- seznámí se nástroji pro urychlení a zefektivnění práce v programu InDesign
- seznámí se s možnostmi modifikace daných nástrojů
- seznámí se s přípravou interaktivního dokumentu a jeho publikaí online
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- vypracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- práce s nástrojem GREP
- práce s paletou Skript
- práce s nástroji pro interaktivitu
- schopnost úpravy nástroje GREP či vytvoření vlastního skriptu
- vytvoření vlastního interaktivního dokumentu a jeho publikace online
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - Dokáže zcela samostatně používat nástroje pro usnadnění a zrychlení práce. S přehledem si pomocí těchto nástrojů poradí s problémem, který vznikne v průběhu. Výsledná práce je graficky čistá a kvalitní. Vyjadřuje se přesně a jistě. Chápe problematiku a dokáže ji vysvětlit.
- 2 - V práci se nacházejí drobné nedostatky. Problémy, které vzniknou v průběhu práce je schopen řešit teoreticky, prakticky pak s lehkou pomocí učitele. Vyjadřuje se přesně, ale s menší jistotou. Problematiku chápe, ale má nedostatky v její implementaci. Výsledná práce obsahuje drobné závady.
- 3 - Menší samostatnost. Při práci se dopouští chyb, které ovšem dokáže pomocí učitele odstranit. Vyjadřuje se částečně nepřesně a s nejistotou. Výsledná práce obsahuje závady, které nebrání funkčnosti.
- 4 - Při práci se neobejde bez pomoci učitele. Dopouští se velkých chyb, které opraví jen se zásahem učitele. Vyjadřuje se nepřesně a nejistě. Výsledná práce obsahuje i chyby týkající se funkčnosti.
- hranice úspěšnosti zkoušky - Nedokáže samostatně pracovat. Na otázky učitele neodpovídá správně. Nechápe problematiku a vůbec nezvládá její implementaci. Výsledná práce obsahuje grafické i gramatické chyby a funkčnost je prakticky nulová.
Doporučená literatura
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] 2019 Adobe. [cit. 28. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 3. vyd. Praha: Host, 2017, 350 s. ISBN 978-80-7477-040-0
Adobe Creative Team. Adobe InDesign CS6. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2013. 432 s. ISBN 978-80-2513-803-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Matura. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.