Jednoduché frekvenčně závislé obvody
26-m-3/AD90
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Derivační a integrační článek
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
12
30. 04. 2020
Základní znalosti z elektrotechniky - el. odpor, kapacita, indukčnost a jejich vlastnosti v obvodech střídavého proudu,
- použití multimetru a osciloskopu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti kmitočtově závislých děličů napětí RC, RL a RLC, vlastností horní a dolní propusti (derivačního a integračního článku), pásmové propusti a pásmové zádrže, měření jejich parametrů a použití v elektronických obvodech.
Žák:
- ovládá vlastnosti, schéma zapojení a parametry frekvenčně závislých děličů napětí;
- rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech;
- změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Kompetence dle RVP:
- provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst technickou dokumentaci s porozuměním;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
Obsahové okruhy:
1. Lineární, kmitočtově závislé děliče napětí:
- amplitudová (modulová) a fázová frekvenční charakteristika;
- kreslení fázorových diagramů;
- určení mezního kmitočtu;
- výpočet přenosu a časové konstanty;
- zapojení derivačního a integračního článku RC, RL;
- využití těchto obvodů pro tvarování impulzů, vliv časové konstanty na jejich derivaci a integraci;
- zapojení a hlavní parametry, jejich výpočet a měření;
- vlastnosti a použití;
2. Pasivní filtry:
- řád filtru;
- amplitudová (modulová) a fázová frekvenční charakteristika;
- druhy a provedení (Wienův článek, T a Π článek);
- zapojení a hlavní parametry, jejich výpočet a měření;
- vlastnosti a použití.
Strategie učení:
diskusní a problémové metody;
ukázky různých druhů zapojení filtrů, jejich amplitudové (modulové) a fázové frekvenční charakteristiky;
návrh a výpočet parametrů součástek pro různá zapojení frekvenčně závislých obvodů;
společné procvičování výpočtů,
skupinová a kooperativní výuka.
Učební činnosti:
vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího;
měření a výpočet parametrů frekvenčně závislých obvodů;
samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele;
rozbory schémat;
prezentace výsledků výpočtů;
samostudium doporučené literatury a vlastního zápisu;
samostatné domácí procvičování výpočtů.
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Elektronika, Elektrická měření a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku obory H.
Písemné zkoušení - učitel si vytvoří databázi otázek z jednotlivých okruhů. Dílčí testy (po ukončení obsahových okruhů) v rozsahu 8 otázek na 30 minut. Závěrečný test (po ukončení modulu) 12 otázek (po 6 otázkách z každého okruhu na 45 minut).
Obsah dílčích testů:
Okruh č. 1 - lineární, kmitočtově závislé děliče napětí:
- amplitudová (modulová) a fázová frekvenční charakteristika DČ a IČ;
- kreslení fázorových diagramů;
- určení mezního kmitočtu;
- výpočet přenosu a časové konstanty;
- zapojení derivačního a integračního článku RC, RL;
- tvarování impulzů těmito obvody, vliv časové konstanty na jejich derivaci a integraci;
- vlastnosti a použití.
Okruh č. 2 - pasivní filtry:
- řád filtru;
- amplitudová (modulová) a fázová frekvenční charakteristika;
- druhy a provedení (Wienův článek, T a Π článek);
- zapojení a použití filtrů.
Prospěl na výborný:
Minimálně 90 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na chvalitebný:
Minimálně 80 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na dobrý:
Minimálně 60 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na dostatečný:
Minimálně 50 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin průměrnou známkou z dílčích testů a jednou třetinou známkou ze závěrečného testu.
Jan Kesl: Elektronika I. BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 978-80-7300-143-8
Václav Malina: Poznáváme elektroniku II. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-55-3
Miloslav Bezděk: Elektronika I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-7232-174-4
Robert Láníček: Elektronika obvody-součástky-děje. BEN - technická literatura, Praha 1998, ISBN 80-86056-25-2
Adrian Schommers: Elektronika tajemství zbavená. Kniha 2: Pokusy se střídavým proudem - nakladatelství HEL Ostrava ISBN 80-86167-01-1
Jaroslav Doleček: Moderní učebnice elektroniky - Přenosy v lineárních obvodech a úvod do zesilovačů BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 80-7300-185-3
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.