VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Animace na zvukovou stopu a naopak, příprava ruchů ve studiu, hudba
Kód modulu
82-m-4/AD87
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Vyprávění obrazem, rámování, práce s kamerou a střihem
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvládnutí základů práce se zvukem a obrazovou složkou animovaného filmu. Žáci si osvojí tvorbu vlastních ruchů, jejich svépomocné nahrávání v prostorách školního studia, mimo něj a v exteriéru. Žák vytvoří výstup s videostopou ozvučenou autorskými ruchy a dialogy podle scénáře. Žák se zároveň orientuje v uspořádání zvukového studia a v jeho základním vybavení. V nezbytné míře používá odbornou terminologii z oboru akustiky a zvuku.
Po absolvování modulu žák ovládá základy tvorby ruchů, nahrávání postsynchronů, práci v Adobe Autidion nebo jiném DAW softwaru. Orientuje se ve zvukové dramaturgii. Ve střihovém softwaru komponuje zvukovou složku pod videostopu (tvůrčím způsobem dle scénáře).
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v nejzákladnější terminologii akustiky
- orientuje se v uspořádání zvukového studia, chápe nutnost zatlumení, členění stěn, oddělené režie atd.
- orientuje se v typech mikrofonů (dynamické, kapacitní, páskové…)
- analyzuje videostopu a scénář, vypíše si seznam potřebných ruchů, zvuků, mluveného slova.
- hledá vhodné metody, jak potřebné zvuky nahrát nebo napodobit
- používá základy záznamu mluveného slova prostřednictvím softwaru Adobe Audition nebo jiné DAW aplikace
- orientuje se ve tvorbě filmových ruchů (postsynchronů)
- nahrává autentické zvuky mimo studio
- oreintuje se ve výstupních formátech digitálního zvuku
- aplikuje mluvené slovo a ruchy na časovou osu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Základy terminologie akustiky
- kmitání těles v pružném prostředí ( kmit, amplituda, perioda, frekvence, fázový posun, skládání vs. interference, akustická intenzita, akustický tlak, jednotky Hz a W, hluk, šum, timbre, fyziologie sluchu, odrazivost, tlumivost atd.)
- Představení vybavení nahrávacího studia
- nahrávací místnost, druhy používaných mikrofonů (směrová charakteristika, typ, princip činnosti), prvky pohlcující a rozbíjející zvukové odrazy
- režie (předzesilovače, zvuková karta, studiové monitory, software)
- způsob, jakým probíhá nahrávání, komunikace režie s hercem, obvyklé postupy, čeho se vyvarovat
- Filmové ruchy
- synchronní (techniky jejich náběru)
- postsynchronní (mechanické způsoby jejich tvorby) – s filmovými ukázkami práce mistra zvuku a tvůrce ruchů
- Analýza scénáře a videostopy
- Nahrávání mluveného slova (prakticky) s využitím nějakého DAW softwaru, například v Adobe je k dispozici Audition nebo (Pro Tools, Logic, Cubase…).
- Nahrávání přímo "na place" – v konkrétním interiéru (směrový mikrofon na tyči, vyvarování se nechtěného hallového dozvuku a jiných častých chyb)
- Nahrávání v exteriéru (kočka – ochrana mikrofonu před poryvy větru)
- Konverze analogového audiosignálu na digitální, vzorkovací frekvence, export – zvukové formáty (ztrátové i bez)
- Aplikace ruchů pod filmový pás ve střihovém softwaru, export a zhodnocení, jak ruchy ovlivnily umělecký dojem
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní – monologické:
- odborný výklad s prezentací (v první fázi při výkladu o akustice, zvuku, stavbě mikrofonů apod.)
Metody slovní - dialogické:
- rozhovor (žák položí dotaz, učitel odpovídá)
Metody názorně - demonstrační:
- instruktáž (veškeré vysvětlování, jak funguje studio, jak zapojovat mikrofony, jak snímat apod.)
- pozorování (pedagog předvádí, jak se se zařízením zachází apod.)
Přímé vyučování:
- praktické předvedení (pedagog například předvádí herecký výkon před mikrofonem, aby studenti ztratili ostych)
- metoda heuristická (pokus omyl – hledání a testování nejrůznějších zdrojů zvuku použitelných pro postsynchrony )
- metoda vrstevnického vyučování (žáci spolupracují, vzájemně si radí a pomáhají si)
Individualizovaná forma výuky
- experimentování (hledání a testování nejrůznějších zdrojů zvuku použitelných pro postsynchrony)
- participativní metoda (pedagog je po celou dobu aktivním členem týmu který realizuje vytváření ruchů, nahrávání dialogů, nahrávání – může například dabovat)
Specifikace samostatné práce:
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s odbornou terminologií z akustiky a zvukového inženýrství
- vyjmenuje vybavení nahrávacího studia
- vyjmenuje druhy používaných mikrofonů (směrová charakteristika, typ, princip činnosti), prvky pohlcující a rozbíjející zvukové odrazy
- charakterizuje režii
- popíše způsob, jakým probíhá nahrávání, komunikace režie s hercem, obvyklé postupy, čeho se vyvarovat
- charakterizuje a vytvoří filmové ruchy
- analýzuje scénáře a videostopy
- nahrává mluveného slova (prakticky) s využitím nějakého DAW softwaru
- nahrávání přímo "na place" – v konkrétním interiéru
- nahrává v exteriéru
- vysvětlí pojem konverze analogového audiosignálu na digitální, vzorkovací frekvence, export – zvukové formáty
- aplikuje ruchy pod filmový pás ve střihovém softwaru, export a zhodnocení, vysvětlí jak ruchy ovlivnily umělecký dojem
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie (odborné terminologie z akustiky a zvukového inženýrství prostřednictvím písemného testu (úroveň testu je přiměřená vyučované látce a neobsahuje matematické vzorce ani výpočty)
Praktická forma zkoušení:
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- ozvučení videostopu s vytvořením vlastních ruchů a mluveného slova
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Seznam úkolů / kritérium splnění
PROSPĚL:
- žák odevzdal vlastnoručně ozvučenou videostopu a v testu prokázal požadované znalosti odborné terminologie akustiky
- teoretický test / prokázání znalosti terminologie akustiky alespoň na 70%
- vlastnoruční vytváření postsynchronů / vynalézavě uplatňuje různé předměty a materiály aby napodobil reálné zvuky (kroky, déšť, hoření ohně…)
- nahrává mluvené slovo / pracuje v režijní místnosti, koordinuje herce, nastavuje parametry náběru, zvuk sestříhá, upraví hlasitost a exportuje
- nahrává mimo studio v interiéru a exteriéru / používá technická zařízení pro tento druh náběru a výstupem je začištěná nahrávka připravená k aplikaci na videostopu
- ozvučení filmu / jednotlivé ruchy a mluvené slovo, které sám připravil, aplikuje na videostopu se smyslem pro dramaturgii děje
- odevzdávka / ozvučené video je vyrenderované a předložené pedagogovi k ohodnocení
HRANICE ÚSPĚŠNOSTI:
- kvalita ruchů ani dramaturgie ozvučení nemusí být vysoká, ozvučená audiostopa a test jsou ale nezbytné
NEPROSPĚL:
- žák nedokončí ozvučování, nebo vynechá některá specifická cvičení (například chybí nahrávka přirozených ruchů v exteriéru), nesplní teoretický test z terminologie
Doporučená literatura
GEIST, Bohumil, c2005. Akustika: jevy a souvislosti v hudební teorii a praxi. Praha: Muzikus. ISBN 80-86253-31-7.
COULTER, Leo a Richard JONES, 2011. Jak nahrávat svoje skladby --a umisťovat je na internet. V Praze: Slovart. ISBN 978-80-7391-504-9.
LACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, c2008. ISBN 978-80-86253-46-6.
SINGER, Philip Rodrigues. Art of Foley [online]. [cit. 2019-03-01]. Dostupné z: http://www.marblehead.net/foley/
VIERS, Ric. The Sound Effects Bible: How to Create and Record Hollywood Style Sound Effects. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, c2008. ISBN 1932907483.
SONNENSCHEIN, David. Sound design: the expressive power of music, voice, and sound effects in cinema. Studio City, California: Michael Wiese Productions, c2001. ISBN 978-0-941188-26-5.
ROSE, Jay. Producing Great Sound for Film and Video: Expert Tips from Preproduction to Final Mix. 4 edition. London and New York: Focal Press Taylor & Francis Group, 2014. ISBN ISBN-13: 978-0415722070. ISBN-10: 9780415722070.
Poznámky
(na tento modul navazují podrobnější moduly zabývající se prací se zvukem M161–M171)
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.