VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy animování snímek po snímku, timing, spacing, 12 principů animace
Kód modulu
82-m-4/AD86
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost následujících modulů: Kresba (základy, zátiší, portrét, figura, pohybové studie, storyboard)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je praktické seznámení žáků s tvorbou animace kreslené snímek po snímku. Žáci se prakticky seznámí s uměleckými postupy stylizace reálných pohybových fází podle principů, které formuloval Walt Disney. Dále se dozvědí o teoretické podstatě těchto principů. Žák realizuje specifická animátorská cvičení zadaná pedagogem, která obsah hodiny odráží a jsou zákadem hodnocení.
Po absolvování modulu žák ovládá tvorbu jednoduchých kreslených animovaných sekvencí s využitím zkušeností obsažených v principech a doporučeních zkušených animátorů včetně rotoskopingu. Žák rozumí všem 12 principům Walta Disneye a dovede je vysvětlit.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- obsluhuje animační software nebo analogové zařízení umožňující animovat snímek po snímku
- realizuje animátorská cvičení zadaná pedagogem, jejichž rozsah pokrývá prvních deset principů animace W. Disneye (modul neřeší tyto dva: Solid drawing a Appeal)
- vyjmenuje všech 12 principů Walta Disneye a na základě absolvovaných cvičení rozumí jejich funkci
- používá rotoskoping (překreslování fází dle filmové předlohy zachycující pohyblivý objekt)
- konzultuje animační etudy s pedagogem
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Seznámení s vhodným animačním SW a HW (např. Animate, ToonBoom, TVPaint a grafický tablet) nebo zařízením analogového typu (průsvitky, prosv. stůl)
- Rotoscoping – praktický nácvik překreslování reálného pohybu dle filmové předlohy (pro analog je nutné filmové fáze vytisknout)
- Teoretické seznámení s jednotlivými principy Walta Disneye (viz tabulka)
- Realizace dalších cca devíti animátorských cvičení dle doporučeného seznamu (viz níže)
12 principů animace W. Disneye
Squash and stretch |
pružení |
Anticipation |
předzvěst |
Staging |
soustředění pozornosti na podstatný prvek |
Straight ahead action and pose to pose |
rozplánovaná či volně rozvíjená animace |
Follow through and overlapping action |
zvýrazněná setrvačnost |
Slow in and slow out (easing) |
rozjezdy a dojezdy |
Arc |
animování v obloucích |
Secondary action |
obohacující dpolňková animace |
Timing |
časování |
Exaggeration |
nadsázka |
Solid drawing |
skvělá kresba |
Appeal |
charisma hrdinů |
Doporučený seznam cvičení k těmto principům:
- Rotoscoping (doporučujeme zařadit v úvodu, je dobrý na rozkreslení a má zaručený výsledný efekt, pedagog je ale povinen seznámit žáky s jeho slabinami)
- Squash and stretch (objekt deformující se při odrazu a před dopadem, nejčastěji míč)
- Anticipation (například rozpřáhnutí se před úderem)
- Staging (zpracování nepřehledné situace tak, aby se hrdina téměř vyjímal jako na divadelní scéně v záři reflektorů)
- Straight ahead action (animace vytvářená snímek za snímkem – je plynulá, ale s každým snímkem roste odchylka od autorova záměru)
- Pose to pose (animace rozkreslením klíčových pozic a dodatečným doplňováním mezilehlých snímků – animace je natolik pod kontrolou, že je výsledek strnulý)
- Follow through and overlapping action (využijte figuru jejíž součástí jsou menší objekty. Jde o jejich setrvačnost, vždy zůstávají pozadu, nebo nedokáží včas zastavit)
- Slow in and slow out + Arc + Timming (kyvadlo – dokonalý modelový příklad)
- Secondary action (přidání doplňkové animace k hlavní tak, aby posilovala realističnost – např. šála na krku pilota letícío na jednoplošníku – nesmí ale konkurovat ani rušit)
- Exaggeration (jde o virtuózní techniku zkušených animátorů, proto stačí nastudovat některou z nadsazených chůzí z knihy R. Williamse)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací (v každé fázi, kde pedagog seznamuje žáky s principy kreslené animace)
Metody slovní - dialogické:
- rozhovor (poskytování rad jednotlivým animujícím žákům)
Metody názorně - demonstrační:
- instruktáž (zacházení se softwarem nebo analogovými prostředky animace)
Přímé vyučování:
- praktické předvedení (kresby dle 12 principů)
- grafické a výtvarné činnosti (překreslování, rotoscoping)
- metoda heuristická (pokus omyl – během nácviku kreslené animace)
- metoda vrstevnického vyučování (žáci si mohou čas od času vyměňit zkušenosti, pomoci si)
- hodnocení samostatné práce (hodnocení jednotlivých cvičení pedagogem)
Specifikace cvičení:
- zpracování zadaných cvičení hodnocených pedagogem
- počet cvičení (minimálně sedm z deseti cvičení)
- seznam cvičení:
- Squash and stretch (objekt deformující se při odrazu a před dopadem, nejčastěji míč)
- Anticipation (například rozpřáhnutí se před úderem)
- Staging (zpracování nepřehledné situace tak, aby se hrdina téměř vyjímal jako na divadelní scéně v záři reflektorů)
- Straight ahead action (animace vytvářená snímek za snímkem – je plynulá, ale s každým snímkem roste odchylka od autorova záměru)
- Pose to pose (animace rozkreslením klíčových pozic a dodatečným doplňováním mezilehlých snímků – animace je natolik pod kontrolou, že je výsledek strnulý)
- Follow through and overlapping action (využijte figuru jejíž součástí jsou menší objekty. Jde o jejich setrvačnost, vždy zůstávají pozadu, nebo nedokáží včas zastavit)
- Slow in and slow out + Arc + Timming (kyvadlo – dokonalý modelový příklad)
- Secondary action (přidání doplňkové animace k hlavní tak, aby posilovala realističnost – např. šála na krku pilota letícío na jednoplošníku – nesmí ale konkurovat ani rušit)
- Exaggeration (jde o virtuózní techniku zkušených animátorů, proto stačí nastudovat některou z nadsazených chůzí z knihy R. Williamse)
- Volná animace (vybírá si sám žák)
Učební činnosti žáků:
- práce s animačním SW a HW (např. Animate, ToonBoom, TVPaint a grafický tablet) nebo zařízením analogového typu (průsvitky, prosv. stůl)
- rotoscoping – praktický nácvik překreslování reálného pohybu dle filmové předlohy
- teoretické seznámení s jednotlivými principy Walta Disneye
- realizace animátorských cvičení
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- zpracování zadaných cvičení ( hodnotí se jejich počet, zručnost, trpělivost, houževnatost a talent žáka)
- kvalitu kreslená animace ( hodnotíme zásadně během výuky, kdy jsou ještě možné korekce a vylepšení)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatných cvičení.
Ověřované okruhy:
- animační SW a HW (např. Animate, ToonBoom, TVPaint a grafický tablet) nebo zařízením analogového typu (průsvitky, prosv. stůl)
- rotoscoping – praktický nácvik překreslování reálného pohybu dle filmové předlohy (pro analog je nutné filmové fáze vytisknout)
- teoretické seznámení s jednotlivými principy Walta Disneye
- realizace dalších cca devíti animátorských cvičení dle doporučeného seznamu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
PROSPĚL:
- pokud realizoval zadaná animátorská cvičení v rozsahu alespoň 70 %
HRANICE ÚSPĚŠNOSTI:
- 50 – 70 % hotových cvičení
NEPROSPĚL:
- žák může být hodnocen neprospěl, jestliže neodevzdá 30 % hotových cvičení.
Doporučená literatura
WILLIAMS, Richard. The Animator's Survival Kit: A Manual of Methods, Principles and Formulas for Classical, Computer, Games, Stop Motion and Internet Animators. Fourth Edition, Revised edition. New Yrok: Farrar, Straus and Giroux, 2012. ISBN ISBN-10: 086547897X. ISBN-13: 978-0865478978.
BROOKS, Stephen. Tradigital Animate CC: 12 Principles of Animation in Adobe Animate. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN ISBN-13: 978-1138012929. ISBN-10: 1138012920.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. Plzeň: Fraus, 2010. ISBN 978-80-7238-884-4.
DOVNIKOVIĆ, Borivoj, 2007. Škola kresleného filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, katedra animovaného filmu. ISBN 978-80-7331-105-6.
Poznámky
(Kreslená animace je velmi náročná na trpělivost a soustředěnou práci. Uspokojivé výsledky se nedostaví, jestliže těmito vlastnostmi žák nedisponuje. Je na zvážení učitele, zdali i toto kritérium zahrne do hodnocení.)
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.