VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vyprávění obrazem, rámování, práce s kamerou a střihem
Kód modulu
82-m-4/AD84
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
absolvování modulů:
- Kresba (navrhování) 82-m-4/AD13
- Kresba (pohybové studie) 82-m-4/AD80
- Kresba (storyboard) 82-m-4/AD81
- Narativní zobrazení, storyboard 82-m-4/AD73
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je znalost filmová řeči a porozuměmí přirozenému způsobu vyprávění filmovým obrazem. Žák si prohloubí dovednost rozlišovat mezi jednotlivými druhy záběrů (od EWS po ECU) a pohyby kamery (od rakurzu po švenk). Žák bude umět vhodně volit střihovou skladbu a její dynamiku.Žák bude eliminovat mechanicky pojaté natáčení vytvářející nadbytečnou a nudnou filmovou metráž ve prospěch rytmizace a dramatizace díla. Žák bude využívat střihový software, bude editovat a exportovat hotové filmy.
Po absolvování modulu žák prakticky obsluhuje kameru i střihový software a uplatňuje pokročilé rámování i montáž. Kreativním způsobem natáčí a střihově zpracovává materiál pro animovaný, loutkový nebo hraný animovaný film (pixilace, triková groteska). Pracuje vždy týmově jako součást filmového štábu. Verbálně komunikuje o svých záměrech, obhajuje svá řešení a prezentuje své umělecké výstupy.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v teorii filmové řeči, střihové skladby a montáže
- čte odbornou literaturu a analyzuje fimová umělecká díla
- používá terminologii filmového obrazu v češtině i angličtině (od Extreme Wide Shot po Extr. Close Up, Crane, XUS…)
- samostatně se rozhoduje pro jednotlivé typy záběrů a kamerových postupů, aby zdůraznil nebo potlačil prvky filmového dramatu
- uplatňuje syntaxi a dynamiku střihové montáže v Adobe Premiere nebo jiných vhodných softwarech na stři
- kooperuje s členy filmového štábu při práci na společném díle
- vysvětluje své záměry, obhajuje své postupy, akceptuje tvůrčí podíl dalších členů štábu
- exportuje hotové filmy a prezentuje je
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- seznámení se scénářem
- sestavení týmu, dělba rolí, koordinace kreativních aktivit
- příprava materiálu pro natáčení
- natáčení (jeden pracuje s kamerou, ostatní účinkují, animují…, pak se prostřídají)
- hrubý střih materiálu, konzultace se štábem, konzultace s pedagogem
- čistý střih a export
- prezentace, diskuze
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
- metody SLOVNÍ – MONOLOGICKÉ: Výklad, vysvětlování, popis (pedagog seznámí žáky se scénáři, které zadá k realizaci, a s cílem modulu)
- metody NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ: Pozorování a předvádění (pedagog představí ukázku scénáře a jeho realizaci do filmové podoby)
- metody NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ: Instruktáž a DOVEDNOSTNĚ-PRAKTICKÉ: práce s kamerou, střih videa (případně konkrétní rady k pixilaci a dalším technikám animace, které jsou nutnou součástí práce)
- metoda heuristická (pokus omyl): samostatná práce studentů s kamerou, střižnou a animací
- metoda SLOVNÍ – DIALOGICKÁ: Diskuze se uplatní třikrát, při koordinaci filmového štábu na začátku, při korekturách po hrubém střihu, během prezentace v závěru, kdy budou pedagog i žáci své výtvory vzájemně hodnotit (cílem je zvládnutí dynamického rámování a montáže)
- metodou SLOVNÍ – DIALOGICKÁ: Rozhovor examinační (na prozkoušení názvosloví velikosti záběrů, které se studenti už učili v modulu tvorby storyboardu)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část samostatné práce
- názvosloví kamerových záběrů
- samostatná práce studentů
- kreativní výstup vlastního díla
- po hrubém střihu (konzultace a řešení nedostatků střihové skladby s pedagogem a svým štábem)
- závěrečné ověřování (kolektivní diskuze)
Učební činnosti žáků:
- seznámení se scénářem
- sestavení týmu, dělba rolí, koordinace kreativních aktivit
- příprava materiálu pro natáčení
- samotné natáčení
- hrubý střih materiálu,
- konzultace se štábem
- konzultace s pedagogem
- čistý střih a export
- prezentace, diskuze
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- samostatná práce žáků
- ověřování kreativních výstupů ( dvě fáze)
- závěrečné ověřování (kolektivní diskuze)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- seznámení se scénářem
- sestavení týmu, dělba rolí, koordinace kreativních aktivit
- příprava materiálu pro natáčení
- vlastní natáčení
- hrubý střih materiálu
- čistý střih a export
- prezentace, diskuze
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Seznam úkolů / kritérium splnění
prospěl:
- porozumění scénáři / (hodnoceno v diskuzi a pedagogem) student beze zbytku obsáhl, co balo ve scénáři zadáno
- spolupráce ve štábu / žáci kooperovali, odlišné názory řešili konstruktivně, všichni se rovnoměrně vystřídali za kamerou i v pomocných profesích
- práce s kamerou / žák správně volil velikost záběřu, vhodně používal švenky, rakurz apod. (1. hlavní cíl, který musí být splněn)
- střih videa / žák dynamickou montáží a rytmizací záběrů vhodně dramatizoval děj filmu (2. hlavní cíl, hodnoceno v diskuzi a pedagogem)
- pomocné profese, animace atd. / kvalita animace, ani herecký výkon zde nejsou předmětem hodnocení, ale pochvala se velmi doporučuje
- dokončení díla / doporučujeme vést žáky k dokončení díla, ve výjimečných případech můžeme ocenit i proces, nesmí to však být pravidlem
hranice úspěšnosti zkoušky:
neprospěl:
- žák nedokončí dílo a není schopen správně projít procesem tvorby
Doporučená literatura
GLEBAS, Francis. Directing the story: professional storytelling and storyboarding techniques for live action and animation. Boston: Elsevier/Focal Press, c2009. ISBN 9780240810768.
CARRIÈRE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Vyd. v ČR 2. Praha: Limonádový Joe, 2014. ISBN ISBN:978-80-905624-2-4.
DOHNAL, Lubor. Glosy o scenáristice. Film a doba. Praha: Spolek přátel Filmu a doby, 1970, 15(9).
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu: Minimum z historie české animace. 3. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-252-7.
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. V Praze: Rybka, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
NOVOTNÝ, J.: Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie. Praha: Karolinum, 2007.
PŁAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis, 1968.
REISZ, K.: Umění filmového střihu. Ústřední půjčovna filmů, Praha 1962.
VALUŠIAK, J.: Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU, 1993.
VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: Akademie múzických umění, 1983.
Poznámky
Poznámka autora: Tento modul je nutné realizovat s předem připraveným animovatelným materiálem za použití snadných animačních technik, mezi které patří také pixilace, případně natáčení s hračkami, ve videohrách, či v kombinaci s hranou loutkou. Scénář musí být také předem hotový a závazný, ideálně schválený pedagogem, nebo přímo připravený pedagogem. Filmový štáb je minimálně dvoučlenný, jeden pracuje s kamerou, ostatní animují, nebo účinkují apod. Během práce se vystřídají. Střih provádí s pořízeným materiálem každý sám. Výstupem je cca. minutový film.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.