VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Navrhování charakterů
Kód modulu
82-m-4/AD83
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je klást důraz na kreativitu žáků a rozvíjet jejich vlastní tvorbu. Žák rozvíjí ryze autorský tvůrčí přístup a vytváří osobité filmové postavy (charaktery). Žák si osvojí práci s autentickými inspiračními zdroji, odvozuje z nich náměty, výtvarné principy, atributy, celé originální postavy. Žák si osvojí postup rozpracování návrhu postavy do vizualizace ze všech pohledů. Pracuje libovolnou výtvarnou technikou, plošnou, prostorovou i ve 3d softwaru.
Po absolvování modulu má žák prohloubený smysl pro invenční autorskou tvorbu charakterů pro animovaný film. Disponuje minimálně jedním kompletním autorským návrhem postavy. Je připraven prezentovat své řešení před spolužáky.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a seznámí ses osobitým přístupem významných výtavrníků animovaného filmu
- vytváří návrh na základě myšlenkového konceptu, z něho odvozuje vzhled figur
- používá experimentální výtvarné postupy pro inspiraci nových řešení
- rozpoznává nosné motivy ve vytvořeném materiálu, vybere je a mění je na jednotící princip
- vytváří charaktery v jednotném originálním designu
- vizualizuje postavu ze všech pohledů, v jakých může být ve filmu použita (obvykle anfas, profil, zadní pohled, v perspektivě)
- prezentuje své návrhy před spolužáky, popisuje postup, inspirační zdroje, obhajuje vlastní řešení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Významní výtvarníci animovaného filmu a znalost jejich práce
- z fotografií
- z filmů
- z modelů
- z návštěv výstav
- Myšlenkový koncept jako cesta k originálnímu řešení a jeho důležitost
- Netradiční experimentální (ne)výtvarné techniky jako další zdroj osobitého uměleckého výstupu
- Výběr těch nejlepších a nosných objevených motivů či výtvarných principů
- Vybudování koncepce figur na základě výbraných motivů a principů
- Vývoj charakteru
- Vizualizace vytvořeného charakteru z potřebných úhlů pohledu, případně v prostorové variantě
- Prezentace vlastního návrhu před ostatními, obhajoba, diskuze
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací (seznamení s významnými výtvarníky)
Metody slovní - dialogické:
- rozhovor (konzultace)
- dialog (fáze vývoje charakteru a tvorby originálního řešení.)
- diskuze (nad hotovými návrhy charakterů)
Metody názorně - demonstrační:
- instruktáž (při tvorbě a vývoji charakteru)
Přímé vyučování:
- hodnocená samostatná práce - praktické předvedení (ukázky a postupy experimentálního hledání a generování nápadů)
- metoda heuristická (pokus omyl - ve třetí fázi, kde je cílem experimentovat a hledat nová výtvarná vyjádření a motivy)
Individualizovaná forma výuky
- experimentování (s materiálem a netradičními technikami)
- brainstorming
Specifikace samostatné práce:
- ukázky a postupy experimentálního hledání a generování nápadů
- koncept ( tvorba od myšlenky k výtvarnému řešení)
- experiment s netradičními technikami a přístupy
- tvorba figurálního archetypu s originálním charakterem
- originální motiv či metoda tvorby
- aplikace originálního řešení
- vizualizace z více pohledů
- vizualizovaný charakter v pohledu zepředu, zboku, zezadu a v perspektivě
- obhajoba před kolektivem
Učební činnosti žáků:
- charakterizuje významné výtvarníky animovaného filmu
- vytváří myšlenkový koncept jako cesta k originálnímu řešení
- používá netradiční experimentální (ne)výtvarné techniky jako další zdroj osobitého uměleckého výstupu
- používá při tvorbě známé nosné motivy či výtvarné principy
- buduje koncepci figur na základě výbraných motivů a principů a vyvíjí charakter figur
- vytváří vizualizace vytvořeného charakteru z potřebných úhlů pohledu, případně v prostorové variantě
- prezentuje vlastní návrh před ostatními spolužáky
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- dodržení správného postupu (koncept a experiment)
- schopnost odhalit ve vytvořeném nějaký nosný originální výtvarný prvek či motiv
- schopnost jej aplikovat na figurální archetyp a vytvořit tím originální charakter
- dovednost jej rozpracovat do vizualizace z více pohledů
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- PROSPĚL: žák splnil všechna kritéria hodnocení.
- HRANICE ÚSPĚŠNOSTI: žák tvoří v nedostatečné originalitě a má nekompletní vizualizaci, neobhájil vlastní řešení
- NEPROSPĚL: žák nevytvořil návrh charakteru pro animaci, nepostupoval od myšlenky k návrhu (konceptuálně), neexperimentoval, a žákova výtvarná úroveň není dostatečná
Doporučená literatura
NATHAN, Ian, 2017. Tim Burton: the iconic filmmaker and his work. London: Aurum Press. ISBN 978-1781315958.
ALINGER, Brandon, Wade LAGEOSE a David MANDEL, 2017. Star Wars art: Ralph McQuarrie. Přeložil Milan POHL. V Praze: Egmont Publishing. ISBN 978-80-252-3981-0.
VANKMAJER, Jan a Bruno SOLAŘÍK, 2018. Jan Švankmajer. Přeložil Robert RUSSELL, přeložil Nathan FIELDS. V Brně: CPress. ISBN 978-80-264-1814-6.
JOHNSON, Keith Leslie, [2017]. Jan Švankmajer. Urbana: University of Illinois Press. Contemporary film directors. ISBN 978-0-252-08302-0.
ŠVANKMAJER, Jan, DRYJE, František a Bertrand SCHMITT, ed., 2012. Jan Švankmajer: možnosti dialogu : mezi filmem a volnou tvorbou. V Řevnicích: Arbor vitae. ISBN 978-80-7467-015-2.
POŠ, Jan. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990. Současné české umění. ISBN 80-207-0159-1.
VAŠÍČKOVÁ, Pavlína. Zdeněk Smetana - ilustrátorské dílo. Olomouc, 2016. bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta
LORD, Peter a David SPROXTON. The Art of Aardman: The Makers of Wallace & Gromit, Chicken Run, and More. Chronicle Books, 2017. ISBN ISBN-10: 145216651X. ISBN-13: 978-1452166513.
TRNKA, Jiří. Zahrada Jiřího Trnky: obrazy, ilustrace, plastiky, loutky : Galerie Smečky, prosinec 2009 - leden 2010. Praha: Studio trnka, 2009. ISBN 978-80-87209-49-3.
MATTESI, Michael. Force: Character Design from Life Drawing: (Force Drawing Series). Burlinghton: Focal Press, 2008. ISBN ISBN-13: 978-0240809939. ISBN-10: 0240809939.
Škola kreslení a malování: [výtvarné nápady pro šikovné děti. Ilustroval Victor G. AMBRUS. Přeložila Lenka BERÁNKOVÁ. Praha: Svojtka & Co., 2013. ISBN 978-80-256-1117-3.
COLMAN, David. The art of animal character design. Los Angeles, CA: David's Doodles, c2007. ISBN 9780979068607.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.