VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Programování a práce na CNC stroji
Kód modulu
82-m-3/AD76
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Stavební truhlář
(kód: 33-002-H)
Truhlář nábytkář
(kód: 33-001-H)
Umělecký řezbář
(kód: 82-002-H)
Umělecký truhlář
(kód: 82-001-H)
Platnost standardu od
26. 04. 2016
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti programování a práce na CNC stroji:
- modul je zaměřen na základní dovednosti programování NC a CNC strojů
- modul je zaměřen na zhotovení polotovarů nábytkových dílců na uměleckořemeslné výrobky pomocí NC a CNC strojů
- modul je zaměřen na zhotovení polotovarů stavebně truhlářský dílců uměleckořemeslných výrobků pomocí NC a CNC strojů
- modul je zaměřen na zhotovení zdobných, dekoračních prvků pomocí NC a CNC strojů
- Modul je zaměřen na dodržování bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci na NC a CNC strojů
Po absolvování modulu žák programuje a pracuje na CNC stroji. Žáci budou připraveni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace Umělecký truhlář (kód: 82-001-H) nebo Umělecký řezbář (kód: 82-002-H).
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Umělecký truhlář (kód: 82-001-H).
Žák:
- získá základní dovednosti programování NC a CNC strojů
- zhotovuje polotovary nábytkových dílců na uměleckořemeslné výrobky pomocí NC a CNC strojů
- zhotovuje polotovary stavebně truhlářský dílců uměleckořemeslných výrobků pomocí NC a CNC strojů
- zhotovuje zdobné, dekorační prvky pomocí NC a CNC strojů
- provede úkony nezbytné pro programování a práci na CNC stroji
- připraví pracoviště u NC a CNC stroje
- připraví vhodné pracovní ochranné pomůcky
- vybere a upevní vhodnou obráběcí frézu (není-li stroj vybaven zásobníkem fréz)
- převede výkresy dílců do programu NC, CNC stroje
- provede počáteční nastavení NC, CNC stroje na uměleckořemeslný dílec
- provede zhotovení uměleckořemeslného dílce výrobku
- dodržuje bezpečnost práce a ochrany zdraví při práci na NC a CNC strojů
Kompetence ve vazbě na NSK
82-001-H Umělecký truhlář:
- Obsluha dřevoobráběcích strojů a strojních zařízení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Základní dovednosti programování NC a CNC strojů
- výkresy v CAD programech uměleckořemeslného prvku
- výkresy v CAD programech uměleckořemeslného prvku v různých měřítkách (zvětšování x zmenšování)
- technologické postupy CAD a orientace v technologických postupech CAD
- orientace v technologických postupech CAD
- Úkony nezbytné pro programování a práci na CNC stroji
- připrava pracoviště u NC a CNC stroje
- připrava vhodných pracovních ochranných pomůcek
- Výběr a upevnění vhodné obráběcí frézy (není-li stroj vybaven zásobníkem fréz)
- převedení výkresů dílců do programu NC, CNC stroje
- provedí počátečního nastavení NC, CNC stroje
- Zhotovení polotovarů pomocí NC a CNC strojů
- výroba 3D modelu a konečného 3D produktu
- výroba polotovarů nábytkových dílců na uměleckořemeslné výrobky
- výroba polotovarů stavebně truhlářský dílců uměleckořemeslných výrobků
- výroba zdobných a dekoračních prvků
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metoda názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Učební činnost žáků:
- žáci v rámci výkladu:
- seznamují se s obsluhou NC, CNC stroje
- seznamují se základními drahami (x,y,z)
- učí se určovat kvalitu a možné závady obrábění
- seznamují se s možnými riziky při obrábění
- žáci v rámci praktické ukázky:
- sledují ukázku
- reagují na dotazy učitele
- žáci se naučí:
- stanovit vhodné technologické postupy
- vyhodnotit úspěšnost při obrábění materiálu a dodržovat BOZP
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu odborný výcvik, odborná praxe, praktické vyučování.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické předvedení s ústním vysvětlením ve vyučovacím předmětu odborný výcvik.
Praktická forma zkoušení:
- provedení praktické práce ( návrh, programování a výroba polotovaru)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktické práce.
Ověřované okruhy:
- správnost zvolené technologie
- organizace pracoviště
- dodržení BOZP a PO
- příprava a naprogramování výrobku
- příprava materiálu
- umístění do CNC
- zvládnutí měřítka
- vyhotovení výrobku
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl: splnění zadání (příprava a naprogramování výrobku, příprava materiálu; umístění do CNC, zvládnutí měřítka, dodržení bezpečnosti práce, vyhotovení výrobku)
- Neprospěl: nesplnění zadání; obsluhu programu a stroje zvládne jen s pomocí učitele; vlastní práce vykazují závažné nedostatky, hrubé porušení bezpečnosti práce
- 1 – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek
- 2 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- 3 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- 4 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nesplnil dané požadavky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25 %.
Doporučená literatura
Rhinoceros: Podpora. Www.rhinocad.cz/ [online]. MC NEEL [cit. 2019-10-09]. Dostupné z: www.rhinocad.cz/podpora/mcneel/vyuka.aspx
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hejkal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.