VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Narativní zobrazení, storyboard
Kód modulu
82-m-4/AD73
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit se s možnostmi obrazové narace a možnostmi storyboardu. Žák se seznámí s přehledem v tvorbě, která využívá naraci (animace, flipbook, storyboard, komiks, obrazová kniha – bilderbuch).
Po absolvování modulu žák realizuje storyboard podle textového podkladu k reklamě.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- je schopen vyjadřit narativ pomoci zkratky ve formě nekolikaobrázkového storyboardu
- zpracuje podle svých možností (rukou nebo v počítači) 3-4 okýnkový strip a 2 strany A4 storyboardu
- orientuje se v možnostech narativního zobrazení, kde se v reklamě a zábavném průmyslu využívá
- dokáže smysluplně zpracovat podle textu storyboard
- rozvíjí své měkké klíčové kompetence, estetické a kreativní myšlení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Pravidla narativního zobrazení
- teoretické seznámení s pravidly narativního zobrazení
- seznámení s výtvarnými prostředky pro tvorbu narativních zobrazení
- orientace se v možnostech narativního zobrazení
- v reklamě
- v zábavním průmyslu
- ukázka obrazového výstupu s narativním zobrazením
- Strip 3-4 okénkový
- teoretické seznámení s pravidly a principy zobrazení primitivního narativu v pouhých několika bodech
- ověření si této dovednosti na několika pokusech v praxi
- Storyboard
- teoretické seznámení s pravidly a principy vytváření komplexnějšího storyboardu pro zobrazení složitějších narativů
- ověření v praxi na vlastníkm výstupu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- pozorování
- předvádění (ukázky různých forem obrazové narace)
- projekce
Metody dovednostně praktické:
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- 3-4 okýnkový strip odbavující primitivní narativ vyjádřitelný maximálně jedním souvětím o dvou větách
- 2 strany A4 storyboardu popisující komplexnější nartativ například v rozsahu klasické bajky
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s pravidly narativního zobrazení
- seznámí se s 3-4 okýnkový stripem
- seznámí se se storyboardem
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- samotná kresebně či jinak výtvarně pojatá práce zpracovávaná podle zadání
- vypracování praktických úkolů
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- narativní zobrazení
- zobrazení příběhu zcela volnou formou bez pevných struktur
- strip 3-4 okénkový
- storyboard
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl: odevzdání práce v plném rozsahu nebo s menšími odchylkami, na jednom listu A4 3-4 okýnkový strip a dva listy A4 s vypracovaným storyboardem, práce je kresebně i obsahově správně vypracovaná
- Hranice úspěšnosti zkoušky - odevzdal jen část zadání a ale nevyplnil je zcela
- Neprospěl: nezvládne zpracovat praktický úkol v požadované úrovni, úkoly neodevzdal ve stanoveném termínu, hodinách pracoval s minimální snahou odevzdat zadání.
Doporučená literatura
MC CLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu.
HOLT, John. The Art of the storyboard.
MAZUR, Dan. DANNER. Alexander. Komiks od roku 1968 do současnosti. První vydání. Euromedia group, k. s. Edice Universum. 2015. 320 s. ISBN 978-80-242-4856-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Stará. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.