VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vektorová grafika a její výstupní formáty (Ilustrator a alternativní software)
Kód modulu
82-m-4/AD72
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zaměřen na základní seznámení s vektorovou grafikou a jejími výstupními formáty. Žák se zaměří na práci v programu Illustator. Seznamí se s možností použití alternativních softwarů.
Po absolvování modulu žák provádí praktické práce s využitím vektorové grafiky.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje pojem vektorová grafika a určí čím se odlišuje od grafiky rastrové
- orientuje se ve výstupních formátech programu
- pracuje v prostředí programu Adobe Ilustator a zná další programy, které pracují s vektorovou grafikou
- provádí praktické cvičení s nástroji vytvářející vektorovou grafiku
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Teoretické seznámení s vektorovou grafikou a jejími výstupními formáty
- ukázka programů, které s vektorovou grafikou pracují
- Seznámení s prostředím programu Ilustator
- práce s Bézierovou křivkou
- umístění předlohy a využití vrstev v programu Adobe Illustator
- Praktické cvičení
- práce s nástroji vytvářející vektorovou grafiku (postup od práce s předlohou k samostatné práci s křivkou)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s multimediální prezentací, představení úvodního tutoriálu k vektorové grafice
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, multimediální prezentace - ukázky práce s jednotlivými nástroji na konkrétních příkladech
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
- vlastní tvorba s konzultací - praktické cvičení
- prezentace vlastního výstupu před spolužáky ve třídě
Specifikace praktického cvičení:
- prezentace znalostí nástrojů, s kterými vytváří vektorovou grafiku
- postup od práce s předlohou k samostatné práci s křivkou
Specifikace samostatná práce:
- praktická část: projekt řešení konkrétního příkladu z praxe
- vypracování úkolu projektu dle zadání
- vytvoření souboru piktogramových obrázků
- vytvoření kresebných návrhů, které konzultují s pedagogem a společně hledají ideální řešení svých nápadů
- s finálním výstupem samostatné práce se dále pracuje v podobě potisku na trika nebo samolepek v rámci ostatních předmětů
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s vektorovou grafikou a jejími výstupními formáty
- seznámí se s programy, které s vektorovou grafikou pracují
- seznámení se s prostředím programu Ilustator
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie ( základní porozumění vektorové grafice, orientace ve výstupních formátech a programech, které pracují s vektorovou grafikou)
- písemný test ( zaměřený na výstupní formáty a porovnání rastrové a vektrové grafiky)
Praktické cvičení:
- prezentace znalostí nástrojů, s kterými vytváří vektorovou grafiku
Samostatná práce žáků:
- vypracování praktického úkolu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl: samostatné předvední orientace v učivu a správné řešení úkolů
- praktické vypracování zadaného úkolu a jeho uložení do správného výstupního formátu
- 1 – žák splnil zadání a pochopil pojmy související s vektorovou grafikou, práci uložil do správného formátu eps.
- 2 – žák splnil zadání a s malými odchylkami, pracoval z větší části samostatně jen s malou pomocí od učitele, orientuje se, co je vektorová grafika
- 3- žák při zpracování cvičení potřeboval částečnou pomoc od učitele, v průběhu práce bylo vidět, že se snaží porozumět zadání a úkol správně vyplnit, úkol uložil do špatného formátu a úkolu se věnoval časově déle než ostatní spolužáci
- 4 – žák práci odevzdal s většími chybami, které ani po konzultaci s učitelem není ochotný opravit, příliš neporozuměl rozdílu mezi vektorovou a rastrovou grafikou.
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení testu
- žák získá při vyplňování písemného testu více než 50 % správných odpovědí
- Neprospěl:
- praktické vypracování zadaného úkolu a jeho uložení do správného výstupního formátu
- nerozumí rozdílu mezi rastrovou a vektorovou grafiku, neumí pojmenovat základní charakteristku vektorového programu, úkoly řeší jen s pomocí učitele a zcela nerozumí zadání, nezvládne zpracovat praktický úkol v požadované úrovni nebo splnění úkolu mu trvá nadstandardně dlouho oproti ostatními spolužákům
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení testu
- žák získá při vyplňování písemného testu méně než 50 % správných odpovědí
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
DVOŘÁKOVÁ, Zdenka. DTP a předtisková příprava. Kompletní průvodce od grafického návrhu po profesionální tisk. Nakladatelství Computer Press. 2012. 288 s. ISBN 978-80251-188-8
ADOBE CRATIVE TEAM. Adobe Illustator CS5. Oficiální výukový kurz. Nakladatelství Computer Press. 2011. 480 s. ISBN 978-80-251-3223-4
Online zdroje: https://wikisofia.cz/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Stará. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.