VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zhotovení truhlářských výrobků dle výtvarného návrhu
Kód modulu
82-m-3/AD69
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
72
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení základních dovedností v oblasti zhotovení truhlářských výrobků dle výtvarného návrhu. se seznámí s užitím různých truhlářských technologií, postupů, konstrukcí, materiálů a spojovacích prostředků a používá truhlářské stroje, nástroje, nářadí a pomůcky.
Po absolvování modulu žák zhotoví uměleckořemeslné výrobky a jejich prvky (hlavně nábytku a jeho částí, dekoračních a zdobných technik aj.) a získá širší dovednosti výroby uměleckořemeslných výrobků – nábytku, zdobných prvků dle výtvarného návrhu v historickém kontextu (slohového nábytku a jeho dekoračních prvků…)
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zhotoví uměleckořemeslný výrobek a jeho části dle výtvarného návrhu (nábytek a jeho části, dekorační prvky)
- zhotoví uměleckořemeslný výrobek a zdobné prvky dle výtvarného návrhu ve slohovém kontextu
- zhotoví uměleckořemeslný výrobek odpovídajícími truhlářskými technologiemi, postupy, konstrukcemi, materiály a spojovacími prostředky za správného použití odpovídajících nástrojů, nářadí, pomůcek aj.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Zhotovení truhlářských uměleckořemeslnýc výrobků
- rozkreslení uměleckořemeslného výrobku a jeho částí dle výtvarného návrhu
- vytvoření technického (počítačového) výkresu uměleckořemeslného výrobku a jeho částí
- vytvoření šablon, vzorů, pauzovacích pomůcek aj.
- zhotovení uměleckořemeslného výrobku a jeho částí
- Zhotovení zdobných prvků ve slohovém kontextu
- rozkreslení uměleckořemeslného výrobku a zdobných prvků ve slohovém kontextu dle výtvarného návrhu
- vytvoření technického (počítačového) výkresu uměleckořemeslného výrobku a zdobných prvků
- vytvoření šablon, vzorů, pauzovacích pomůcek
- zhotovení zdobných prvků ve slohovém kontextu a jeho částí
- Použití odpovídajících truhlářských technologií, postupů, konstrukcí, materiálů a spojovacích prostředků aj.
- Použití odpovídajících nástrojů, nářadí a pomůcek aj.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami
Přímé vyučování:
- vlastní tvorba s konzultací vyučujícího
- hodnocené domácích úkolů (konzultace a diskuse)
- presentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Názorně - demontrační metody výuky:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace s technologiemi a postupy v truhlářské výrobě, prezentace názorných prací (přímá – předvádí odborný učitel) x nepřímá (video ukázky z výroby aj.)
- názorné ukázky přípravných postupů a teorie technologií a postupů výroby
- názorné ukázky postupů a technologií výroby
Průběžné práce:
- orientační výkresy uměleckořemeslného výrobku a jeho částí; technický (počítačový) výkres uměleckořemeslného výrobku a jeho částí; šablony, vzory, pauzovací pomůcky aj.
- orientační výkresy uměleckořemeslného výrobku a zdobných prvků ve slohovém kontextu dle výtvarného návrhu; technický (počítačový) výkres uměleckořemeslného výrobku a zdobných prvků; šablony, vzory, pauzovací pomůcky aj.
Specifikace samostatné práce žáků:
- zhotovení uměleckořemeslného výrobeku a jeho části
- zhotovení zdobných prvků ve slohovém kontextu
Specifikace souborné práce:
- teoretická část – záměr
- praktická část – orientačně-studijní a technické výkresy uměleckořemeslných výrobků a jeho částí dle výtvarného návrhu;
- orientačně-studijní a technické výkresy uměleckořemeslných výrobků a zdobných prvků ve slohovém kontextu dle výtvarného návrhu
- fotodokumentace
- technologický a výtvarný postup
- portfólio
- závěr – výsledné práce
Učební činnosti žáků:
- seznámí se zhotovením truhlářských uměleckořemeslnýc výrobků
- seznámí se zhotovením zdobných prvků ve slohovém kontextu
- používá odpovídající truhlářské technologie, postupy, konstrukce, materiály a spojovací prostředky
- používá odpovídající nástroje, nářadí a pomůcky
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- průběžné práce ( orientační výkresy uměleckořemeslného výrobku a jeho částí; technický (počítačový) výkres uměleckořemeslného výrobku a jeho částí; šablony, vzory, pauzovací pomůcky a orientační výkresy zdobných prvků ve slohovém kontextu dle výtvarného návrhu; technický (počítačový) výkres uměleckořemeslného výrobku a zdobných prvků; šablony, vzory, pauzovací pomůcky)
- samostatná práce žáků ( uměleckořemeslný výrobek a jeho části, zdobné prvky ve slohovém kontextu)
- zpracování souborné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- zhotovení truhlářských uměleckořemeslnýc výrobků
- zhotovení zdobných prvků ve slohovém kontextu
- použití odpovídajících truhlářských technologií, postupů, konstrukcí, materiálů a spojovacích prostředků aj.
- použití odpovídajících nástrojů, nářadí a pomůcek aj.
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- Prospěl: splnění zadání - zadaný počet prací, užití různých materiálů a technik, podkladů a měřítek, respektování výtvarného návrhu; výběr vhodných technologických postupů, materiálů, konstrukcí a spojovacích prostředků aj., zvládnutí orientačně-studijních a technických (počítačových) výkresů; věrnost, zachycení celku i detailu a výběr a zpracování materiálu dle výtvarných návrhů; kvalita a způsob zpracování výsledného výrobku
- Neprospěl: nesplnění zadání, přípravné výkresy zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře, Europa – Sobotáles, 2000, 80-85920-62-X
Peter Peschel a kol., Dřevařská příručka, tabulky technické údaje, Praha – Sobotáles, 2002, ISBN 80-85920-84-0
Elmar Josten, Truhlářské konstrukce, Grada, 2011, ISBN 80-24729602
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hejkal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.