VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Práce s motorovou a elektrickou pilou
Kód modulu
82-m-3/AD68
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Umělecký řezbář
(kód: 82-002-H)
Umělecký truhlář
(kód: 82-001-H)
Platnost standardu od
26. 04. 2016
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti práce s motorovou a elektrickou pilou. Žák se seznámí se základními dovednostmi a prací s motorovou pilou – se základními řezy, rozřezáním neomítaného, omítaného, hraněného řeziva a řezy do kulatiny
Žák provádí:
- údržbu motorové pily
- údržbu elektrické pily
- údržbu lišty a řetězu motorové pily
- údržbu lišty a řetězu elektrické pily
Žák dodržuje bezpečnost práce a ochranu zdraví při dělení materiálu.
Po absolvování modulu je žák schopen práce s elektrickou a motorovou pilou. Používá základní řezy, rozřezání neomítaného, omítaného, hraněného řeziva a řezů do kulatiny.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- připraví pracoviště pro řezání motorovou nebo elektrickou pilou
- připraví vhodné ochranné pracovní pomůcky pro řezání motorovou nebo elektrickou pilou
- zvolí vhodný technologický postup řezání motorovou nebo elektrickou pilou
- provede řezy – příčné, podélné, šikmé do řeziva pomocí motorové pily
- provede řezy – příčné, podélné, šikmé do řeziva pomocí elektrické pily
- provede vykrácení výřezu kulatiny pomocí motorové pily
- provede vykrácení výřezu kulatiny pomocí elektrické pily
- provede zářez zápichem do výřezu kulatiny pomocí motorové pily
- provede zářez zápichem do výřezu kulatiny pomocí elektrické pily
- provede rozložení a čištění motorové pily
- provede rozložení a čištění elektrické pily
- provede čištění lišty motorové pily
- provede čištění lišty elektrické pily
- provede údržbu a broušení zubů řetězu motorové pily
- provede údržbu a broušení zubů řetězu elektrické pily
- vyhodnocuje případné chyby při výše uvedených operacích ( dělení materiálu, rozložení, čištění atd.)
- dokáže řídit případného pomocníka při pomocných manipulačních operacích
- dokáže vyhodnotit možná rizika při manipulaci s motorovou a elektrickou pilou a dodržuje hygienu práce
- používá motorovou i elektrickou pilu podle zásad bezpečnosti práce
Kompetence ve vazbě na NSK
82-002-H Umělecký řezbář:
- Příprava a zpracování uměleckořemeslného záměru, studium podkladů, zpracování výtvarného návrhu řezbářského výrobku
- Volba materiálu, technologických a pracovních postupů pro zhotovení uměleckořemeslných řezbářských výrobků
- Příprava a úprava materiálů pro zhotovení řezby
- Vytváření uměleckořemeslných řezbářských výrobků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Zhotovení příčných, podélných a šikmých řezů pomocí motorové pily za dodržování bezpečnosti práce
- Zhotovení příčných, podélných a šikmých řezů pomocí elektrické pily za dodržování bezpečnosti práce
- Zhotovení zářezu zápichem do výřezu kulatiny pomocí motorové pily za dodržování bezpečnosti práce
- Zhotovení zářezu zápichem do výřezu kulatiny pomocí elektrické pily za dodržování bezpečnosti práce
- Seznámení s údržbou a broušením motorových a elektrických pil
- Řezání, vyřezávání motorovou a elektrickou pilou v různých dřevinách (tvrdost, hustota)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metoda slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metoda názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Žáci v rámci praktické ukázky:
- sledují ukázku
- reagují na dotazy učitele
Učební činnost žáků:
- seznamí se s obsluhou a údržbou motorové a elektrické pily
- seznamí se s technologickým postupem řezání materiálu
- seznamí se s možnými způsoby řezání materiálu
- určí kvalitu a možné závady při řezání materiálu
- seznamí se s možnými riziky při řezání materiálu
- stanovení vhodného technologického postupu při řezání materiálu
- praktická práce s motorovou a elektrickou pilou
- vyhodncenít úspěšnosti při řezání materiálu a dodržovat BOZP
Zařazení do učebního plánu, ročník
(výuka probíhá ve vyučovacím předmětu odborný výcvik, odborná praxe, praktické vyučování)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické předvedení s ústním vysvětlením ve vyučovacím předmětu odborný výcvik.
- ústní forma zkoušení: základní pojmy a terminologie
- praktické předvedení
Ověřované okruhy:
- zhotovení příčných, podélných a šikmých řezů pomocí motorové pily za dodržování bezpečnosti práce
- zhotovení příčných, podélných a šikmých řezů pomocí elektrické pily za dodržování bezpečnosti práce
- zhotovení zářezu zápichem do výřezu kulatiny pomocí motorové pily za dodržování bezpečnosti práce
- hotovení zářezu zápichem do výřezu kulatiny pomocí elektrické pily za dodržování bezpečnosti práce
- seznámení s údržbou a broušením motorových a elektrických pil
- řezání, vyřezávání motorovou a elektrickou pilou v různých dřevinách (tvrdost, hustota)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Kritéria hodnocení vychází z hodnocení standardu profesní kvalifikace. Hodnotí se:
- správnost zvolené technologie
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení NSK:
- prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný
- neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol. Splnění modulu je podmínkou závěrečného hodnocení.
Kritéria hodnocení:
- 1– žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek - tvar a rozměry odpovídají zadání
- 2 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- 3 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- 4 – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nesplnil dané požadavky
Doporučená literatura
IRŠA A., Rezba motorovou pílou, Príručka pre výtvarníkov, nakladatel A-studio, 2009,s 110; ISBN 9788097023188
NERUDA J. ČERNÝ Z., Motorová a řetězová pila a křovinořez. Praha 2006: s 91; ISBN 80 – 7271 – 175 – X
STIHL- Bezpečná práce s motorovou pilou
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hejkal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.