VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Malířské nástroje v PS
Kód modulu
82-m-4/AD64
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe Photoshop. Žák se seznámí s malovacími nástroji a jejich přizpůsobením - štětec, tužka, nahrazení barvy, míchací štětec, nástroj štětec historie a umělecký štětec historie, nástroj přechod a plechovka barvy.
Po absolvování modulu žák využívá malovací nástroje a jejich možnosti nastavení při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s grafickým softwarem
- pracuje s malovacími nástroji a jejich volbami (tětec, tužka, nahrazení barvy, míchací štětec, nástroj štětec historie a umělecký štětec historie, nástroj přechod a plechovka barvy)
- využívá znalosti softwaru a dovednosti při tvorbě vlastní grafiky
- vytváří pomocí daných nástrojů vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Znalost ovládání programu Adobe Photoshop
- Malovací nástroje:
- nástroje štětce a tužka
- volby malovacích nástrojů
- vytváření a úpravy stop štětců
- nástroj nahrazení barvy
- malování stylizovaných tahů pomocí štětce historie a uměleckého štětce historie
- malování vzorkem
- malování míchacím štětcem
- nástroj přechod a plechovka barvy
- Tvorba vlastní grafiky s využitím znalostí a dovedností softwaru
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů, jejich možnosti a použití.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji a jejich možnostmi na konkrétních příklady.
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastní grafické práce s použitím daných nástrojů
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná grafická práce
- hodnocený domácí úkol
Specifikace samostatné grafická práce žáků:
- výstupem je soubor .psd
- podmínkou je použití malovacích nástrojů, užití vlastního portrétu, jeho překreslení pomocí daného softwaru
- zakomponování do vlastní kompozičně a barevně neotřelé scény
Specifikace domácího úkolu:
- vlastní samostatná grafické práce
- výstupem je soubor .psd
- podmínkou je použití malovacích nástrojů, užití portrétu blízké osoby, její překreslení pomocí daného softwaru
- zakomponování do vlastní kompozičně a barevně neotřelé scény
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti práce s jednotlivými nástroji a jejich možnostmi nastavení
- používá postupy a využívá poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů
- tvorba samostatné práce s využitím malovacích nástrojů
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je soubor .psd)
- domácí úkol - vlastní samostatná grafické práce (výstupem je soubor .psd)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce a domácího úkolu.
Ověřované okruhy:
- vládání programu Adobe Photoshop
- malovací nástroje - štětec, tužka, nahrazení barvy, míchací štětec, nástroj štětec historie a umělecký štětec historie, nástroj přechod a plechovka barvy
- tvorba vlastní grafiky s využitím znalostí a dovedností softwaru
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
• 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
• 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
• 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
• 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
• hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
DVOŘÁK, Jan. Digitální malířské techniky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. 287 s. ISBN 978-80-251-3627-0.
Photoshop user guide. [online] © 2019 Adobe. [cit. 6. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.