VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Měření a orýsování
Kód modulu
82-m-3/AD61
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Komplexní úloha
Klepadlo
Klika
Kozlík do krbu
Krbové nářadí
Lustr
Mřížka
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností a znalostí při měření a orýsování materiálu. Žák se seznámí s postupy při měření dílců, konstrukčních spojů a jejich orýsování při dodržení zásad správného rýsování a orýsování, za použití správných rýsovacích pomůcek.
Po absolvování modulu žák ovládá měření a orýsování materiálu za použití správných rýsovacích pomůcek.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivé rýsovací potřeby a pomůcky
- seznámí se s postupy při měření dílců, konstrukčních spojů
- seznámí se s dodržováním zásad správného rýsování a orýsování
- používá správné rýsovací pomůcky
- provádí měření a rýsování dílů a jednotlivých konstrukčních spojů
- provádí orýsování dílců a konstrukčních spojů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Charakteristika rýsovacích potřeby a pomůcek
- Postupy při měření dílců a konstrukčních spojů
- Zásady správného rýsování a orýsování
- Druhy rýsovacích a měřících prostředků a pomůcek
- Měření a rýsování:
- měření materiálu za pomoci měřících pomůcek
- přenášení, orýsování délek
- kolmice, šikminy
- rýsování jednotlivých konstrukčních spojů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- názorné předvedení jednotlivých operací s výkladem
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše rýsovací potřebyky a pomůcky
- vysvětlí postupy při měření dílců a konstrukčních spojů
- správně měří dílce
- správně měří a rýsuje jednotlivé konstrukční spoje
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Praktické prověření samostatné práce
- prověření jednotlivých operací
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- postupy při měření dílců a konstrukčních spojů
- zásady správného rýsování a orýsování
- druhy rýsovacích a měřících potřeby a pomůcek
- samostatné měření a rýsování
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % – 88 % provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 2 – 87 % – 74 % provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 3 – 73 % – 59 % provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 4 – 58 % – 43 % provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ, Zdeňka, Technologie, pro 1. ročník SOU oborů zpracování dřeva, Sobotáles, ISBN: 80-85920-74-3
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.