Finanční matematika a finanční gramotnost (E)
MA-m-2/AD51
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
MA - Matematika a její aplikace
28
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané na ZŠ v rámci operací s racionálními čísly a s kalkulátorem.
Vzdělávací modul má za cíl propojit matematické vzdělávání s finanční gramotností.
Obsahový okruh:
V rámci tohoto modulu se žáci v rámci občanské nauky seznámí se standardy finanční gramotnosti, které vydalo MŠMT a v matematice budou tyto znalosti aplikovat při placení daní, sestavování rodinného rozpočtu a při tvorbě cen pro nákup a prodej, včetně výpočtu DPH.
Žák
Matematika – operace s racionálními čísly, procenta, trojčlenka, sestavení rodinného rozpočtu, výpočet ceny
Občanská výchova – Člověk v lidském společenství (rozpočet jednotlivce, rozpočet domácnosti, pojištění, půjčky, spoření, úvěry), Člověk a hospodářství (trh a jeho fungování, služby peněžních ústavů, peníze, hotovostní a bezhotovostní styk, inflace, odměna za práci)
Informační a komunikační technologie – vyhledávání informací o finančních produktech.
(Matematika 16 hodin, občanská nauka 8 hodin, Informační a komunikační technologie 4)
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
2. nebo 3. ročník
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnoceni je kladen důraz na hloubku porozumění učivu, schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100 – 86 ⇒ výborný
85 – 71 ⇒ chvalitebný
70 – 46 ⇒ dobrý
45 – 31 ⇒ dostatečný
30 – 0 ⇒ nedostatečný
Fuchs Eduard, Binterová Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004, ISBN 800-7196-294-5
Keblová Alena, Volková Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, ARITMETIKA, ALGEBRA, Septima s r.o., Praha 2002, ISBN 80-7216-170-9
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-7196-367-7
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium, Prometheus Praha, ISBN: 978-80-7196-318-9
Vhodné učebnice pro ZŠ:
Molnár, Josef a kol.: Matematika 9, Prodos 2018, ISBN 80 – 7230-108-X.
Šarounová, Alena a kol.: Matematika 9, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017, ISBN: 978-80-7196-155-0
Tento modul propojuje výuku matematiky, oblasti Společenského vzdělávání a Člověk a svět práce a Informačních technologií. Vychází ze strategie Finanční gramotnosti vydané MŠMT.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.