VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Grafika tvořená perem, druhy výplní, barev (CMYK, RGB, Pantone…), tah a jeho styly
Kód modulu
82-m-4/AD50
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe Illustrator. Žák pracuje samostatně s vektory pomocí kreslicích nástrojů, používání výplní, tahů a stylů, používá vhodný barevný režim, tvoří odpovídající grafické práce. Žák popíše použití barevných režimů - RGB, CMYK a vzorníku Pantone.
Po absolvování modulu žák využívá kreslicí nástroje, výplně, tahy a styly při tvorbě vlastní grafické práce, správně nastavuje barevný režim, používá vzorník Pantone.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se a pracuje s grafickým softwarem Adobe Illustrator
- pracuje s kreslicími nástroji a jejich volbami
- vytváří vektorové grafiky pomocí kreslicích nástrojů, výplní, tahů a stylů
- používá vhodný barevný prostor pro daný účel
- popíše použití barevných režimů - RGB, CMYK a vzorníku Pantone
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Práce s grafickým softwarem Adobe Illustrator
- Kreslení s použitím nástroje pero a jeho volby
- kreslení přímých segmentů čáry
- kreslení křivek
- kreslení přímých čar následovaných křivkami
- kreslení křivek následovaných přímými čarami
- nakreslení dvou zakřivených segmentů spojených rohem
- Kreslení s použitím nástroje tužka a její volby
- kreslení cest od ruky nástrojem tužka
- kreslení uzavřených cest nástrojem tužka,
- Úpravy cest
- Výplně a tahy a jejich možnosti, aplikování na objekt
- Panel Grafické styly
- přehled
- vytváření
- aplikování grafických stylů
- používání knihoven grafických stylů
- používání grafických stylů
- Barevné prostory, modely
- barevný režim RGB, CMYK
- vzorník barev Pantone
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů, výplní, tahů a stylů
- jejich možnosti a použití; odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji a výplněmi, tahy a styly a jejich možnostmi, ukázky na konkrétních příkladech
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastní grafické práce s vektory
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu(diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená písemná práce
- hodnocený domácí úkol
Specifikace samostatné grafické práce žáků:
- výstupem je soubor .ai
- tvorba vlastní grafiky na dané téma - nejoblíbenější hračka z mládí
- podmínky - práce pomocí nástroje pero, přímý výběr)
Specifikace domácího úkolu:
- samostatná grafická práce žáků
- výstupem je jeden soubor
- tvorba obdobné grafické práce v alternativním volně dostupném softwaru
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti práce s kreslicími nástroji, používání výplní, tahů a stylů, popíší použití barevných režimů - RGB, CMYK a vzorníku Pantone
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů a použití barevného režimu vhodného pro daný účel
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je soubor .ai)
- domácí úkol – samostatná grafická práce žáků (výstupem je jeden soubor)
Ověřované okruhy:
- kreslení s použitím nástroje pero
- kreslení s použitím nástroje tužka
- úpravy cest
- výplně, tahy a styly
- barevné režimy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
ŠIMČÍK, Petr. Inkscape: praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 250 s. ISBN 978-80-251-4129-8.
PROKOPOVÁ, Jana. CorelDRAW: praktické příklady. 1. vyd. Kralice na Hané : Computer Media, 2011. 184 s. ISBN 978-80-7402-072-8.
GOLIAŠ, Marcel. Vektory: základní výcvik. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 250 s. ISBN 978-80-251-4129-8.
Příručka uživatele aplikace Illustrator. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/illustrator/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.