VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základní nástroje a práce s jednoduchými objekty a správcem vrstev
Kód modulu
82-m-4/AD49
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe Illustrator. Žák se naučí pracovat s nástroji výběrovými, objekty, vhodně spravovat vrstvy, tvořit odpovídající grafické práce v daném programu.
Po absolvování modulu žák využívá tyto nástroje při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s grafickým softwarem Adobe Illustrator
- pracuje s vrstvami a jejich volbami
- pracuje s výběrovými nástroji a jejich volbami
- vytváří jednoduché objekty
- upravuje, vybírá a přesouvá objekty
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
- vytváří pomocí daných nástrojů vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Práce s grafickým softwarem Adobe Illustrator
- Výběrové nástroje
- nástroj pro přesun
- přímý výběr
- výběr objektů v pozadí
- vybírání objektů pomocí panelu Vrstvy
- vybírání objektů pomocí nástrojů Výběr, Laso nebo Kouzelná hůlka
- výběr objektů podle charakteristik
- Nástroje pro tvorbu objektů
- kreslení přímých čar pomocí nástroje segment čáry
- kreslení obdélníků a čtverců
- nastavení poloměru rohů zaobleného obdélníku
- kreslení elips
- kreslení mnohoúhelníků, hvězd, oblouků, spirál, mřížek
- Správce vrstev - panel vrstvy
- přehled, vytvoření vrstvy
- přemístění objektu do jiné vrstvy
- rozdělení položek do samostatných vrstev
- sloučení vrstev a skupin
- nalezení položky v panelu Vrstvy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů a vrstev, jejich možnosti a použití.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji a vrstvami a jejich možnostmi, ukázky na konkrétních příkladech.
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - žák pomocí jednotlivých nástrojů a jejich možností vytváří vlastní grafiky
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze)
- hodnocená samostatná grafická práce
- hodnocený domácí úkol
Specifikace samostatné grafické práce žáků
- výstupem je soubor .ai
- tvorba vlastní grafiky na dané téma - flat design - Moje rodina
- s použitím nástrojů pro tvorbu objektů
Specifikace domácího úkolu:
- samostatná grafická práce žáků
- výstupem je soubor .ai
- tvorba vlastní grafiky na dané téma - flat design – rozšířit práci Moje rodina
- s použitím nástrojů pro tvorbu objektů
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti práce s nástroji pro výběr, pro tvorbu objektů, práci s vrstvami,
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů a pomocí práce s vrstvami.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je soubor .ai)
- domácí úkol - samostatná grafická práce žáků (výstupem je soubor .ai)
Ověřované okruhy:
- výběrové nástroje
- nástroje pro tvorbu objektů
- správce vrstev
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
GOLIAŠ, Marcel. Vektory: základní výcvik. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 250 s. ISBN 978-80-251-4129-8.
AMBROSE, Gavin. Grafický design: typografie. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. 175 s. ISBN 978-80-251-2967-8.
Příručka uživatele aplikace Illustrator. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/illustrator/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.