Geometrie
MA-m-2/AD45
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
MA - Matematika a její aplikace
20
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané na ZŠ v geometrii
Zkoumání tvaru a prostoru vede žáky k řešení polohových a metrických úloh a problémů, které vycházejí z běžných životních situací. Určování a znázorňování geometrických tvarů, hledání podobnosti a odlišnosti útvarů, které se vyskytují všude kolem nás, vzájemná poloha objektů v rovině a v prostoru, porovnávání, odhadování, měření délky, velikosti úhlu, obvodu, obsahu, povrchu a objemu vede k rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti, k systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti.
Obsahový okruh:
V geometrii v rovině si žáci osvojí učivo základních rovinných obrazců. Jejich vlastnosti a vzájemné vztahy. Geometrie v rovině má u žáků probudit také aplikační pojetí matematiky a propojit teoretickou matematiku a reálné životní situace, na základě praktických příkladů.
Žáci zde pracují s jednotkami a navzájem je mezi sebou převádí. Především se zde naučí volit vhodné jednotky, pro určitý druh příkladů.
V geometrii v prostoru je žák veden k tomu, aby dokázal u vybraných těles počítat jejich objemy a povrchy. Geometrie v prostoru je zaměřena na tělesa, jejichž tvary se běžně vyskytují v každodenním životě a v odborných předmětech. Úkoly jsou tedy zaměřovány na praktické využití.
V odborných předmětech potom poznatky z matematiky využijí při řešení konkrétních situací.
Žák
Tento modul je věnován Planimetrii a Stereometrii. Školy ho mohou rozdělit dle potřeby do dvou ročníků. Na základě probraného učiva jsou žáci schopni řešit složitější příklady z praxe oboru vzdělávání. Výsledky lze využít ve většině odborných předmětů.
(Matematika 16 hodin, IKT 4 hodiny)
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
2. nebo 3. ročník
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnoceni je kladen důraz na hloubku porozumění učivu, schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
Žák
počítá různými způsoby a využívá měrné jednotky a jejich převody – max. 20 bodů
sestrojí základní rovinné útvary a vypočítá jejich obsahy a obvody – max. 40 bodů
vypočítá objemy a povrchy základních těles – max. 40 bodů
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–85 bodů … výborný
84–70 bodů … chvalitebný
69–40 bodů … dobrý
39–20 bodů … dostatečný
19–0 bodů … nedostatečný
Fuchs, Eduard, Binterová, Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004, ISBN 800-7196-294-5
Keblová, Alena, Volková, Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, Geometrie, Septima s r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-7216-343-4
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-7196-367-7
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 2. díl, Prometheus, spol. s r.o., Praha 2013, ISBN 978-80-7196-260-1
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
Lze použít i učebnice matematiky pro ZŠ
Tento modul je připraven především pro strojírenské obory, po menších úpravách ho lze využít i pro ostatní obory skupiny E
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.