VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Barvy z fyzikálního hlediska
Kód modulu
82-m-4/AD31
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Malba (základy), Malba (krajina) a Malba (zátiší)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení žáka s problematikou barev a barevných prostorů z fyzikálního hlediska. Žák pochopí světlo jako fyzikální fenomén a je schopen charakterizovat jeho základní pojmy. Žák se seznámí a používá základní barevné systémy a atlasy.
Po absolvování modulu žák získá praktickou znalost uvedené problematiky pro potřeby výtvarného vyjádření pomocí barev.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a je schopen použít základní fyzikální vlastnosti světla a barev
- je schopen vnímat světlo v kreativní výtvarné činnosti
- orientuje se v základních pojmech týkajících se teorie barev z fyzikálního pohledu
- charakterizuje aditivní a substraktivní syntézu barev
- charakterizuje komplementární barvy
- charakterizuje metamerie
- seznámí se a používá základní barevné systémy a atlasy
- chrakterizuje aspekty psychologického působení barev
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Základní fyzikální vlastnosti světla a barev
- pochopení světla jako fyzikálního fenoménu, základní pojmy
- fyziologické vnímání barev, vztah barevných povrchů a světel
- Základní pojmy teorie barev z fyzikálního pohledu
- aditivní a substraktivní syntéza barev
- intuitivní vnímání komplementárních barev
- metamerie, vnímání barevných povrchů a světel s ohledem na metamerii osvětlení, úhlu pohledu, pozorovatele apod
- Základní barevné systémy a atlasy (Pantone, NCS)
- principy používání barevnosti v praxi
- pomůcky pro práci s barvami
- Aspekty psychologického působení barev
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s multimediální prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky a charakteristika základních pojmů
Přímé vyučování:
- praktická cvičení formou experimentu a hry
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- projekt řešení konkrétního příkladu z praxe
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (řešení příkladu z praxe)
- 6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- sestavení vlastního barevného prostoru na základě přírody, nebo fenoménu ze světa výtvarné kultury
- přesná definice barev vlastního výtvarného výstupu s použitím barevnice PANTONE, nebo CMYK atlasu
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- diskuze nad projekty
Samostatná práce žáků:
- samostatně vypracované projekty jednotlivých studentů, které ověří nabyté znalosti na konkrétním příkladu z praxe
Ověřované okruhy:
- základní fyzikální vlastnosti světla a barev
- základní pojmy teorie barev z fyzikálního pohledu
- základní barevné systémy a atlasy (Pantone, NCS)
Kritéria hodnocení
1 – student chápe problematiku světla a barev v návaznosti na výtvarnou praxi komplexně a netápe při potřebě aplikace.
2 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat komplexně.
3 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat bez značných zásahů a pomoci pedagoga a kolektivu.
4 – student jeví pouze povšechné znalosti problematiky, není je schopen aplikovat na konkrétních příkladech.
hranice úspěšnosti zkoušky – student problematiku zcela nezvládl, nechápe princip zadání a fenomén fyzikálního chování barevnosti mu zcela uniká.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PARRAMÓN, José M..Teorie barev. 2. vyd.. Praha: Vašut, 2002. 112. s. ISBN 80-7236-046-9.
DANNHOFEROVÁ, Jana. Velká kniha barev: Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry.Computer Press 2012. 352. s. ISBN 978-80-251-3785-7.
VIK, Michal Vik a VIKOVÁ Martina. Základy koloristiky ZKO1. [online]. 2017 [cit. 2019-02-21]. Dostupný pod licencí DocPlayer z .
BÖHM, F. X., Barva v teorii a praksi, Praha, Jednota čsl. matematiků a fysiků, Praha, 1932.
BARAN, L.,Barva v umění, kultuře a společnosti, Praha : Státní pedagogické nakladatelství 1978
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Picko-Baumannová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.