Právní záležitosti (E)
SP-m-2/AD30
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
SP - Člověk a společnost
8
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ.
Obecný cíl
Žák by se měl prostřednictvím modulu naučit získávat důvěryhodné informace k právním záležitostem, které se ho bezprostředně týkají, a číst s porozuměním související právní texty. Cílem je, aby dokázat nahlížet své životní situace optikou práva a dovedl vymýšlet postupy, jak běžné právní záležitosti řešit. Dále by měl žák získat povědomí o občanském soudním řízení a dovednost aplikovat tyto poznatky na běžně se vyskytující případy.
Obsahová charakteristika
Modul žáky seznamuje s právem a jeho podobami v běžném životě jednotlivce s pomocí vybraných témat, situací či problémů. Jelikož je problematika práva velice rozsáhlá, přistupuje k ní modul výběrově: pohlíží na ni z perspektivy žáka a pracuje s právními záležitostmi, se kterými se může žák ve svém životě nejčastěji setkat. Samotná forma vyučování by měla být co nejpraktičtější a přibližovat se reálnému životu.
Modul obsahuje dvě hlavní témata. První z nich rozvíjí u žáků dovednost řešit obvyklé právní a úřední úkony v různých životních situacích. Druhé téma, věnující se občanskému soudnímu řízení, buduje povědomí žáků o fungování českého právního systému. Žáci na běžných kauzách pozorují procesy a principy, na jejichž základě řízení probíhá, a aplikují své poznatky na modelové situace.
Ačkoliv jistá míra faktografie je nezbytná, modul se nezaměřuje na právo z teoretického hlediska, ale především z hlediska dovednosti žáka řešit problémy a umět si poradit v různých životních situacích.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání E (s výučním listem) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Soužití v lidském společenství (člověk a společnost), Člověk v demokratické společnosti (člověk a společnost), Svět v souvislostech (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
Vzhledem k praktickému charakteru modulu je vhodné klást důraz na činnostní strategie a řešení problémových situací.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vést žáka k iniciativě a schopnosti řešit problémy právního charakteru, které se vážou k jeho životním situacím. Výsledky učení je vhodné ověřovat zejména v průběhu modulu (průběžné hodnocení zapojení žáka, formativní hodnocení), doplňkově pak také na konci, kdy je možné ohodnotit výsledky praktických činností. Možností je zapojení vrstevnického hodnocení (např. při hledání postupů při řešení životních situací).
Hlavním kritériem pro splnění modulu je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Pro ověřování a hodnocení v průběhu modulu je možné využít všechny činnosti, kterých se budou žáci aktivně účastnit. Těžiště při hodnocení pak spočívá především v postupu s přihlédnutím k výsledku. V případě týmové práce je nutné předem určit podíl každého člena týmu na plánovaném výsledku.
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
Portál veřejné správy: https://portal.gov.cz/obcan/zivotni-situace/
Street Law: http://streetlaw.eu/
Soudní řízení v teorii a praxi (str. 37–42): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/a-metodika.pdf
ČT1: Rozsudek: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10702670652-rozsudek/
Aktivita Jsem také občan...: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVE/7223/JSEM-TAKE-OBCAN.html/
Aktivita Právo a Facebook: http://streetlaw.livepreview.cz/pravo-a-facebook.html
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Aneta Vencovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.