Člověk v demokratické společnosti (E)
SP-m-2/AD24
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
SP - Člověk a společnost
8
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ.
Obecný cíl
Obecným cílem modulu je, aby žák znal základní lidská práva a svobody, demokratické principy státu a aby jako občan demokratického státu dovedl zodpovědně uplatnit své volební právo a být odpovědným občanem.
Obsahová charakteristika
Modul se zaměřuje na základní principy, na kterých je postavena demokratická společnost: základní lidská práva a svobody (popsané v Ústavě České republiky a Listině základních práv a svobod), demokratické principy a hodnoty, volby. Jádro modulu nespočívá ve výkladu teoretických poznatků – modul se v rámci vybraných témat věnuje zejména praktickým otázkám a souvislostem, které se žáka mohou přímo dotýkat v jeho osobním i profesním životě. Modul v žácích rozvíjí dovednost uvědomovat si jejich základní práva a svobody v kontextu konkrétních životních situací, dovednost zodpovědně využívat jejich volebního práva i zapojovat se do občanských aktivit. Kultivuje u žáků postoj, že na rozhodování a aktivitách jednotlivce záleží.
Modul staví na faktografické základně, avšak pouze v nezbytně nutném rozsahu. Jeho funkce je především praktická a výchovná a zahrnuje postojovou a hodnotovou složku.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání E (s výučním listem) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Soužití v lidském společenství (člověk a společnost), Právní záležitosti (člověk a společnost), Svět v souvislostech (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
Ačkoliv je téma postaveno na teoretickém základě, důraz je vhodné klást především na činnostní strategie, prožitek žáka, obhajování názoru, diskuzi.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vybavit žáka povědomím o demokratických a lidskoprávních principech demokratického státu a motivovat ho k odpovědnému zapojení do občanských aktivit, ať prostřednictvím voleb, či dobrovolnických aktivit. Výsledky učení je vhodné ověřovat zejména v průběhu modulu (průběžné hodnocení zapojení žáka, formativní hodnocení), doplňkově pak také na konci, kdy je možné ohodnotit výsledky praktických činností.
Hlavním kritériem pro splnění modulu je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Pro ověřování a hodnocení v průběhu modulu je možné využít všechny činnosti, kterých se budou žáci aktivně účastnit. Těžiště při hodnocení pak spočívá především v postupu s přihlédnutím k výsledku. V případě týmové práce je nutné předem určit podíl každého člena týmu na plánovaném výsledku.
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
Aktivita Co to jsou politická práva?: http://www.vychovakobcanstvi.cz/co-to-jsou-politicka-prava
Aktivita Krok ke změně obcí s otevřenýma očima (str. 16–27): http://www.otevrenaspolecnost.cz/aktuality/6740-klic-k-rozhodovani
Aktivita Náramky od Kamar: https://www.jsns.cz/lekce/15548-naramky-od-kamar
Aktivita Práva, svobody a povinnosti (103–130): http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/4a1fb98fe2ff234c9c17d449543d456a52af41bb_uploaded_cov2012-zivot_v_demokracii.pdf
Aktivita Proč bránit demokracii, když je?: http://www.vychovakobcanstvi.cz/proc-branit-demokracii-kdyz-je?
Aktivita Shin – pravdivý příběh ze Severní Koreje: http://www.vychovakobcanstvi.cz/shin-pravdivy-pribeh-ze-severni-koreje-0?
Aktivita Spor o školní časopis Křik tercie (str. 112–114): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf
Aktivita Třídní ústava (str. 115–117): http://www.streetlaw.eu/soubory/dokumenty/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf
Aktivita Úvod do lidských práv: http://streetlaw.livepreview.cz/uvod-do-lidskych-prav.html
Aktivita Veřejná politika: http://www.vychovakobcanstvi.cz/verejna-politika-0
Aktivita Volby a voliči: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/1865/VOLBY-A-VOLICI.html/
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Aneta Vencovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.