Ochrana životního prostředí (E)
PR-m-2/AD23
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
PR - Člověk a příroda
8
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem je znalost učiva vzdělávacích oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda RVP ZV – přírodopisu, chemie a zeměpisu. Vzdělávací modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu.
Vzdělávací modul je zaměřen na vedení žáků k ochraně životního prostředí zejména České republiky a svého regionu, k prevenci znečišťování, poškozování životního prostředí a k důslednému třídění odpadu.
Obsahová charakteristika
Vzdělávací modul má za úkol nejprve seznámit žáky s přírodními a kulturními hodnotami svého regionu, s hospodařením s odpady v České republice a následně vést žáky k ochraně životního prostředí.
Žáci budou schopni popsat působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví a zhodnotit vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí a nutnost recyklace. Naučí se využívat různé informační zdroje k získávání informací a vyhodnocovat jejich relevanci.
Modul vede k odpovědnosti každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí.
Cílová skupina
Vzdělávací modul je určen žákům kategorie vzdělávání E (nižší střední odborné vzdělávání s výučním listem) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznost modulu:
Vzdělávací modul má vztah k dalším modulům, které se zabývají ekologií a environmentální výchovou.
Žák
Výuka směřuje k tomu, aby žáci měli vhodnou míru sebevědomí a byli schopni sebehodnocení, jednali odpovědně a přijímali odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání, tvořili si vlastní úsudek, byli ochotni klást si otázky a hledat na ně řešení, vážili si života, zdraví, materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (není nutné využít všechny):
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Při skupinové práci budou hodnoceny jednotlivé skupiny a poté navíc i zapojení jednotlivců v rámci dané skupiny.
Hodnocena bude
Žák
Hodnocení lze provést slovně, bodovým hodnocením, známkou, nebo procenty.
Návrh hodnocení prostřednictvím procent:
Každá ze čtyř oblastí je hodnocena zvlášť, hodnocení oblasti tvoří čtvrtinu (25 %) celkového hodnocení:
Hodnocena bude nejen práce skupin, ale i práce jednotlivců ve skupině a schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi.
Hodnocení:
100 – 86 … výborný
85 – 70 … chvalitebný
69 – 50 … dobrý
49 – 34 … dostatečný
33 – 0 … nedostatečný
Žák nesplnil modul, pokud se vůbec nezapojil ve skupinové práci při praktických úlohách ani se nepodílel na sestavení dotazníku a vytváření prezentace nebo v celkovém hodnocení získal méně než 34 procent.
KVASNIČKOVÁ, Danuše, Vlastimila MIKULOVÁ a Eva PLACHEJDOVÁ. Životní prostředí: doplňkový text k Základům ekologie. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. ISBN 80-720-0286-4.
HERČÍK, Miloslav. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí: chytrá kniha pro studenty, odborné pracovníky a širokou veřejnost. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-722-5123-6.
BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí: učebnice pro střední školy. 3. vydání. Praha: Informatorium, 1997. ISBN 80-860-7303-3.
QUARG, Martin a kol. Ochrana životního prostředí. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1985.
Modul by mohl být plněn i v rámci projektových dnů.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Černá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.