Detail modulu Impresionismus

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Impresionismus

Kód modulu

82-m-4/AD19

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba

82–41–M/05 Grafický design

82-41-M/17 Multimediání tvorba

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Znalost:

  • modulu Romantismus, realismus
  • modulu  Renesance a manýrismus - Itálie
  • modulu Renesance a manýrismus - ostatní Evropa a Čechy
  • modulu Baroko - Itálie
  • modulu Baroko - ostatní Evropa a Čechy
  • modulu Antické Řecko a Kréta
  • modulu Antický Řím

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí impresionistické malby a sochy. Žák se seznámí s vývojem společnosti a jejím vlivem na vývoj výtvarného umění. Žák vyjmenuje umělce a díla malířství a sochařství éry impresionismu.

Po absolvování modulu žák charakterizuje a popíše impresionistické malby a sochy, a vše zařadí do správného historického kontextu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
  • vyjmenuje umělce a díla malířství a sochařství
    • impresionistická malba ve světě
    • impresionistická malba v Čechách
    • impresionistické sochařství ve světě
    • impresionistické sochařství v Čechách
  • zařadí je do historického kontextu
  • nakreslí kompozice jednotlivých malířských děl
  • vysloví svůj názor na umění impresionismu a jejich dopadu na společnost

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
  2. Umělci a jeho díla dané éry
  • impresionistická malba ve světě
  • impresionistická malba v Čechách
  • impresionistické sochařství ve světě
  • impresionistické sochařství v Čechách
  1. Historický kontext dané éry
  • srovnání realismu a impresionismu
  1. Odborné kresby žáků
  • kompozice jednotlivých malířských a sochařských děl
  1. Dopad umění impresionismu na společnost
  • porozumění a názor na umění impresionismu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • ukázky děl či jednotlivých architektonických prvků
  • odborné kresby půdorysů staveb a kompozice jednotlivých malířských děl
  • orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část - teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
  • praktická část - porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími, výsledky porovnání
  • závěr - výsledky práce
  • zpracování na 3 - 6 stran v četně příloh (schémata, fotografie aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se se společensko-historickým děním dané éry a definuje její vliv na umění
  • vyjmenuje nejvýznamější umělce a jejich díla
  • charakterizuje impresionistickou malbu ve světě a v Čechách
  • charakterizuje impresionistickou sochu ve světě
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie
  • umělci dané doby a jejich díla
  • rozbor díla
  • kresby kompozice jednotlivých malířských děl

Samostatná práce žáků:

  • teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
  • porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími
  • výsledky porovnání

Ověřované okruhy:

  • společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
  • historický kontext dané éry
  • kresby kompozice jednotlivých malířských a sochařských děl
  • dopad umění impresionismu na společnost

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • 2 - 83% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • 3 - 75% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • 4 - 63% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 50% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.

PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.

CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.

WALTHER, Ingo F., Impresionismus. Slovart Taschen,2003 (2. vydání), ISBN 3-8228-2574-3

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné