Víme, co čteme a slyšíme (E)
ČJ-m-2/AD16
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
ČJ - Český jazyk
24
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti čtenářské gramotnosti.
Vzdělávací modul je zásadní pro celou vzdělávací oblast a pokrývá obsahový okruh Neumělecký text a informace.
Žáci si v modulu osvojují dovednosti sebeprezentace a obhajoby vlastních názorů. Modul je zaměřen na rozvoj čtenářských dovedností žáků. Smyslem modulu je upevnění a další rozvoj dovedností v oblasti práce s informacemi, žáci se učí rozlišovat mezi různými typy textu. Předmětem modulu je také zpracování informací ze čteného i slyšeného textu a jejich vysvětlení (základy interpretace). V modulu se pracuje se souvislými i nesouvislými texty.
Žák
Obsahem modulu je rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Žáci se učí kritické práci s informacemi od jejich příjmu přes posouzení až k jejich samostatnému zpracování. Pracuje se s tištěnými souvislými i nesouvislými (graf, obrázek, mapa, tabulka schéma…) texty včetně jejich kombinací, audio a videoukázkami.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) nalezne požadované informace v tištěném textu/vybere požadované informace ze slyšeného textu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
b) vysvětlí/odhadne význam konkrétní pasáže tištěného/slyšeného textu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
c) rozliší podstatné a nepodstatné informace;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
d) rozezná v tištěném/slyšeném textu konstatování skutečnosti od názoru a domněnky;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
Výsledky učení a)-d) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 25 % zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
e) prezentuje vlastní názor na text a obhájí vlastní tvrzení
ověřováno prostřednictvím individuální prezentace žáka a obhajobou jeho prezentace v následné diskusi řízené vyučujícím
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)-d) je využíváno souborů úloh/pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení. Při vhodně užitých souborech úloh/pracovních listech lze sledovat dosažený pokrok každého žáka.
Výsledek učení e) je hodnocen na základě průběžného hodnocení, a to na škále uspěl – neuspěl.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Podmínkou pro celkovou klasifikaci výborný – dostatečný je hodnocení uspěl u výsledku učení e).
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání E, tzn. doporučuje se používat úlohy s nižší úrovni obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Starý, K. a kol.: Úlohy pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Praha, ČŠI 2013. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/Vyuziti-vysledku-vyzkumu/Vyuziti-vysledku-vyzkumu-seznam-clanku/Ulohy-pro-rozvoj-ctenarske-gramotnosti/Ulohy_pro_rozvoj_ctenarske_gramotnosti.pdf
Doporučuje se pracovat s texty obsahově blízkými danému oboru vzdělání, případně zájmům žáků.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.