VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Serigrafie soutisk dvoubarva
Kód modulu
82-m-4/AD12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Grafika (serigrafie)
- absolvoval modul Serigrafie jednobarva
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí grafické techniky serigrafie pro tvorbu dvoubarevného grafického listu.
Modul je zaměřen na technologii serigrafie a její aplikaci v praxi při tvorbě dvoubarevného grafického listu.
Po absolvování modulu žák zvládne výtvarně využít výrazových možností serigrafie pro tvorbu dvoubarevného grafického listu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- připraví návrhové kresby - perovky
- uplatní znalosti technologie serigrafie pro tvorbu dvoubarevného grafického listu
- připraví tiskové rámy
- pracuje s grafickými pomůckami určenými pro serigrafii
- realizuje a dokončuje tisk
- vytvoří dvoubarevný grafický list principem serigrafie
- používá osobitý grafický projev, autorský přístup
- používá výrazové možnosti serigrafie
- je poučen o bezpečnosti při práci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Příprava návrhové kresby - perovky nebo autky
- pro tisk vícebarevné serigrafie použití barevných výtažků nebo kreseb pro každou barvu tak, aby byl možný barevný soutisk
- převod návrhové kresby na film nebo folii v požadované velikosti
2. Příprava tiskových rámů
- napnutí síťoviny
- odmaštění rámu
- natažení světlocitlivé vrstvy
- zasušení
- zkopírování grafického návrhu v osvitové jednotce příslušným časem
- kopírování je možné na stejně napnutá síta nebo na jeden tiskový rám
- vymývání
- osušení a retuš příslušným roztokem.
3. Realizace tisku
- použití sítotiskové vodou ředitelné nebo ředidlové barvy
- umístění do tiskového zařízení
- usazení na tiskové značky
- tisk musí být vždy usazován přesně do tiskových značek a vždy do jednoho dorazového úhlu vyznačeném na tisknutém materiálu
- nalití zvolených barev na síto.
- tisk tříčem
4. Dokončovací práce
- po ukončení tisku odvrstvení síta příslušným roztokem a jeho příprava na další použití.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
- ukázky technologie serigrafie a její aplikace
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu
- znalost technologii serigrafie
- její aplikace v praxi při tvorbě dvoubarevného grafického listu (diskuze)
- hodnocené samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- návrhová činnost (skicy, perovky, aj.)
- praktická část (praktická činnost při tvorbě dvoubarevného grafického listu)
- grafický list jako finální výstup
Učební činnosti žáků:
- připraví si návrhové kresby v požadované kvalitě
- je schopen v praxi uplatnit znalosti technologie serigrafie
- je schopen své znalosti aplikovat v praxi
- vytvoří grafický list požadovanou technikou v požadované kvalitě
- používá získané dovednosti při tvorbě dvoubarevného serigrafického listu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník případně 3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
- domácí úkol (vytvoření návrhů pro dvoubarevný serigrafický list vytvořená soutiskem dvou barev)
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba serigrafického barevného listu na zvolené téma tak, aby byl použit soutisk dvou barev
- tvorba dvoubarevného serigrafického listu technikou soutisku
Ověřované okruhy:
- příprava pomůcek
- příprava podkladových materiálů
- správné pracovní postupy
- dovednost aplikovat grafickou techniku na zadané téma
- kvalita pozorovacích dovedností
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák není schopen dostatečně vysvětlit a obhájit své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KOŘÍNEK, Ota. Sítotisk a serigrafie. vl.n., 1991. 136 s. ISBN 80-900060-6-X
JIŘÍČEK, Vladimír. Příručka sítotisku a tamponového tisku. Servis centrum, 1994. 195 s. ISBN 978-80-86685-80-9.
MARCO, Jindřich. O grafice. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1981. 502 s. ISBN 23-028-81
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění. Praha: Artia, 1981. 203 s. ISBN 37-008-81
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.