VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Efekty
Kód modulu
82-m-4/AD06
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Efekty
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe Photoshop. Žák se seznámí s inteligentními filtry a objekty, styly vrstvy a jejich volbami.
Po absolvování modulu žák využívá tyto nástroje a jejich možnosti nastavení při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s grafickým softwarem Adobe Photoshop
- pracuje s inteligentními filtry a jejich volbami
- používá inteligentní objekty
- pracuje se styly vrstev a jejich volbami
- využívá znalosti softwaru a dovednosti při tvorbě vlastní grafiky
- vytváří pomocí daných nástrojů vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Osvojení znalostí v programu Adobe Photoshop
- znalost inteligentních filtrů a objektů
- znalost stylů vrstev a jejich volby
- Efekty:
- inteligentní filtry - aplikování, úpravy a maskování filtru z nabídky Filtr, Galerie filtrů – přehled a aplikace,
- inteligentní objekty - vysvětlení a úpravy obsahu inteligentních objektů,
- styly vrstvy - aplikování a úpravy přednastavených stylů, volby stylu vrstvy, zobrazení nebo skrytí, kopírování stylů vrstvy, dialogové okno Styl vrstvy – přehled.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů, jejich možnosti a použití.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji a jejich možnostmi na konkrétních příklady
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - žák pomocí jednotlivých nástrojů a jejich možností vytváří vlastní grafiky
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
- hodnocené domácí úkoly
Specifikace samostatné grafické práce žáků
- výstupem je soubor .psd, podmínkou je použití inteligentních filtrů a dalších efektů z nabídky, například z galerie filtrů
- užití portrétní fotografie dle vlastního výběru, její úprava ve stylu The “Glitch” Effect, The “Ruined” Effect nebo “Color Channels” Effects)
Specifikace domácího úkolu:
- vlastní samostatná grafická práce (výstupem je soubor .psd, podmínkou je použití inteligentních filtrů a dalších efektů z nabídky, například z galerie filtrů,
- užití portrétní fotografie dle vlastního výběru, její úprava ve stylu Double Exposure)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti práce s inteligentními filtry a objekty
- styly vrstvy a jejich volbami
- aktivně se zapojují do výuky
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů a jejich možností nastavení
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- samostatná grafická práce žáků
- domácí úkol
Ověřované okruhy:
- práce s inteligentními filtry a jejich volbami
- práce s inteligentními objekty
- práce se styly vrstvy a jejich volbami
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
• 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
• 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
• 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
• 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
• hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
Photoshop user guide. [online] © 2019 Adobe. [cit. 6. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.