Detail modulu Grafika (serigrafie)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Grafika (serigrafie)

Kód modulu

82-m-4/AD01

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

⦁    82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁    82-41-M/05 Grafický design
 

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalosti serigrafie - jedné z nejmladších grafických technik. Modul je primárně zaměřen na princip tisku, uplatnění v praxi, technologii přípravy a zpracování. Žák zvládne jednotlivé dílčí postupy uplatnit samostatně, nebo je může vzájemně mezi sebou kombinovat. Technice serigrafie předchází příprava síta napnutého na rámu, tvorba šablon pro sítotisk. Nedílnými fázemi je způsob nanášení barev a tisk samotný. Pro žáka je důležité respektovat bezpečnost při práci, čistotu provedení a preciznost. Technika sítotisku je prakticky aplikována dle zadaného tématu vyučujícím.

Žák po absolvování modulu zvládne výtvarně využít výrazových možnosti serigrafie.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • je seznámen s používáním sítotiskové techniky v oblasti umělecké tvorby
  • je poučený o bezpečnosti při práci
  • pracuje s grafickými pomůckami určenými pro serigrafii
  • využívá základní technologické znalosti
  • používá výtvarné výrazové možnosti s ohledem na tiskovou techniku
  • vytváří šablony pro sítotisk
  • používá fotografickou sítotiskovou metodu
  • využívá nástroje a techniky tisku
  • vypracuje vlastní samostatné práce
  • vypracuje kompoziční cvičení na základě dané techniky
  • používá osobitý grafický projev, autorský přístup

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod

  • princip tisku
  • uplatnění serigrafie
  • vybavení pro tisk

2. Příprava

  • příprava síta
  • napínání síťoviny
  • pomůcky k mechanickému napínání
  • odmašťování

3. Šablony pro sítotisk

  • rozvržení kresby
  • tvorba přímých šablon
  • tvorba nepřímých šablon

4. Fotografické sítotiskové metody

  • tvorba pozitivního obrazu
  • vícebarevný tisk

5. Tištění prací

  • proces tištění
  • příprava papíru k tisku
  • barvy
  • dokončovací práce

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost grafických postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • orientace v grafické technologii
  • hodnocená samostatná práce 
  • hodnocený domácí úkol

Specifikace samostatné práce:

  • vypracování samostatné práce žáků - 2ks grafické práce
  • tvorba grafické práce na dané téma, kde je sítotisk základní technikou k výtvarnému zpracování
  • aplikování motivu formou přímých a nepřímých šablon
  • serigrafie podle fotografické předlohy(vycházet lze například z tradičních témat jako zátiší, portrét, krajina nebo figurální motiv)
  • tvorba monochromních i vícebarevných tisků

Specifikace domácího úkolu:

  • skicák s přípravnými kresebnými návrhy

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky k tvorbě serigrafie
  • prakticky se učí všem přípravným fázím
  • prakticky se učí tvořit šablony pro tisk
  • prakticky se učí fotografické sítotiskové metodě
  • prakticky se učí připravovat podkladový materiál
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník
 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení:

  • samostatná práce žáků
    • zadání dle výtvarných předpokladů žáka
  • domácí úkol
    • skicák s přípravnými kresebnými návrhy

Ověřované okruhy:

  • příprava pomůcek
  • příprava podkladových materiálů
  • správné pracovní postupy
  • dovednost aplikovat grafickou techniku serigrafie na zadané téma
  • kvalita pozorovacích dovedností 

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl 

  • 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky  – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0

KOŘÍNEK, Ota., LUTTERER,Vladimír , KOMÁREK, Antonín.  Sítotisk a serigrafie, Praha : vl.n., 1991. - 136 s. ISBN 80-900060-6-X

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné