VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Grafika (serigrafie)
Kód modulu
82-m-4/AD01
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalosti serigrafie - jedné z nejmladších grafických technik. Modul je primárně zaměřen na princip tisku, uplatnění v praxi, technologii přípravy a zpracování. Žák zvládne jednotlivé dílčí postupy uplatnit samostatně, nebo je může vzájemně mezi sebou kombinovat. Technice serigrafie předchází příprava síta napnutého na rámu, tvorba šablon pro sítotisk. Nedílnými fázemi je způsob nanášení barev a tisk samotný. Pro žáka je důležité respektovat bezpečnost při práci, čistotu provedení a preciznost. Technika sítotisku je prakticky aplikována dle zadaného tématu vyučujícím.
Žák po absolvování modulu zvládne výtvarně využít výrazových možnosti serigrafie.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- je seznámen s používáním sítotiskové techniky v oblasti umělecké tvorby
- je poučený o bezpečnosti při práci
- pracuje s grafickými pomůckami určenými pro serigrafii
- využívá základní technologické znalosti
- používá výtvarné výrazové možnosti s ohledem na tiskovou techniku
- vytváří šablony pro sítotisk
- používá fotografickou sítotiskovou metodu
- využívá nástroje a techniky tisku
- vypracuje vlastní samostatné práce
- vypracuje kompoziční cvičení na základě dané techniky
- používá osobitý grafický projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- princip tisku
- uplatnění serigrafie
- vybavení pro tisk
2. Příprava
- příprava síta
- napínání síťoviny
- pomůcky k mechanickému napínání
- odmašťování
3. Šablony pro sítotisk
- rozvržení kresby
- tvorba přímých šablon
- tvorba nepřímých šablon
4. Fotografické sítotiskové metody
- tvorba pozitivního obrazu
- vícebarevný tisk
5. Tištění prací
- proces tištění
- příprava papíru k tisku
- barvy
- dokončovací práce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost grafických postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- orientace v grafické technologii
- hodnocená samostatná práce
- hodnocený domácí úkol
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - 2ks grafické práce
- tvorba grafické práce na dané téma, kde je sítotisk základní technikou k výtvarnému zpracování
- aplikování motivu formou přímých a nepřímých šablon
- serigrafie podle fotografické předlohy(vycházet lze například z tradičních témat jako zátiší, portrét, krajina nebo figurální motiv)
- tvorba monochromních i vícebarevných tisků
Specifikace domácího úkolu:
- skicák s přípravnými kresebnými návrhy
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k tvorbě serigrafie
- prakticky se učí všem přípravným fázím
- prakticky se učí tvořit šablony pro tisk
- prakticky se učí fotografické sítotiskové metodě
- prakticky se učí připravovat podkladový materiál
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná práce žáků
- zadání dle výtvarných předpokladů žáka
- domácí úkol
- skicák s přípravnými kresebnými návrhy
Ověřované okruhy:
- příprava pomůcek
- příprava podkladových materiálů
- správné pracovní postupy
- dovednost aplikovat grafickou techniku serigrafie na zadané téma
- kvalita pozorovacích dovedností
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0
KOŘÍNEK, Ota., LUTTERER,Vladimír , KOMÁREK, Antonín. Sítotisk a serigrafie, Praha : vl.n., 1991. - 136 s. ISBN 80-900060-6-X
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.