VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování (portrét)
Kód modulu
82-m-4/AC91
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí sochařských technik v propojení s dovedností aplikovat na modelování portrétu. Žák se seznámí s přípravou materiálu, orientuje se v sochařské terminologii. Žák ovládá zobrazování portrétu z hlediska rukodělného.
Žák po absolvování modulu zvládne anatomicky správně zachytit lidskou hlavu
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s modelářskými pomůckami
- orientuje se v sochařské terminologii
- využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
- využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelované hlavy
- využívá studijní kresbu s ohledem na anatomii, stavbu a proporce
- používá modelaci detailů lidské tváře
- charakterizuje rozdíly lidské hlavy ve vztahu k věku a pohlaví ( zvládne zachytit tvář napříč věkem)
- portrétuje (modeluje podle živého modelu)
- používá modelování realisticky i stylizovaně
- používá anatomii člověka
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý sochařský projev
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- modelovací pomůcky, techniky modelování
- anatomie lidské hlavy
- proporce
- světlo, stín
- tvar a objem
- přípravná kresba
2. Detailní studie jednotlivých částí lidské hlavy
- hlava a její tvarosloví
- kostra hlavy
- plastika a svaly hlavy
- plastika krku
3. Rozdíly lidské hlavy ve vztahu k věku a pohlaví
- děti
- starší lidé
- anatomie ženy
- anatomie muže
4. Portrét
- modelování hlavy dle živého modelu
- portrét ve formě reliéfu
- modelování hlavy stylizovaně
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, anatomie lidské hlavy)
Přímé vyučování:
- orientace v sochařské technologii
- příprava materiálu
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost sochařských postupů a jejich aplikace na tvorbu portrétu
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné školní práce žáků:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je portrét základem k volnějšímu zpracování
- modelování podle reálné předlohy, modelování podle živého modelu přímo ve výuce(kontrola tvarů, proporcí, konstrukce hlavy)
- zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
- modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
Specifikace domácí práce:
- skicák s portrétní kresbou, anatomií
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s sochařskou terminologií
- popíše postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu
- připraví konstrukci před naložením hlíny
- prakticky modeluje detail lidského obličeje
- stylizuje hlavu, portrét
- modeluje podle sádrového odlitku
- modeluje dle živého modelu
- modeluje anatomicky správně
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků
- praktické zkoušení
- prezentace a ústní obhajoba souboru samostatných školních prací
- prezentace a ústní obhajoba souboru samostatných domácích prací
Ověřované okruhy
- materiály, pomůcky
- technologie sochařská
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice, konstrukce lidské tváře)
- anatomická přesnost
- stylizace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. Radek Petříček, 2017. 150 s. ISBN 9788027000999.
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.
PARRAMÓN, José. M. Anatomie člověka. Jan Vašut, 1998. 112 s. ISBN 80-7236-048-5.
BASL, Josef. Modelování v hlíně. Praha, 1925.
ŠEDÝ, Václav. Sochařské řemeslo: základ sochařského umění. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1953.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.